Evropský mobilní trh se propadá, meziročně si polepšil jen jeden výrobce
- Mobilní trh se nenachází ve zrovna ideálním rozpoložení
- Vlivem spousty faktorů prodeje stagnují, či se dokonce propadají
- Jak se prodávaly telefony v rámci Evropy a jak si stojí jednotliví výrobci?

Mobilní trh se propadá, to je holý fakt. Zájem o telefony není takový, jako před lety a propady prodejů způsobilo hned několik faktorů. Může za něj nedávná polovodičová krize, válka na Ukrajině a pak také globální nárůst inflace. A jak potvrzují prodejní čísla za prozatím poslední čtvrtletí tohoto roku, v Evropě tomu není jinak.
Třetí čtvrtletí navazuje na předchozí trend
Jak ukazuje report společnosti Counterpoint Research, evropský mobilní trh navazuje v propadu prodejů na ten globální. Za prozatím poslední čtvrtletí tohoto roku, které skončilo 30. září, se prodeje propadly meziročně o značných 11 % a někteří z předních výrobců dokonce zaznamenali jedny z nejhorších prodejních období vůbec.
Prodeje telefonů v západní Evropě klesly o 8 %, což je lehké zlepšení oproti 14% propadu v předchozím čtvrtletí (Q2 2023), no ve východní Evropě byl zaznamená pokles o nemalých 15 %. Celkově byly prodeje telefonů za Q3 2023 na evropských trzích nejnižší (v rámci třetích čtvrtletí) od roku 2011, ačkoliv někteří výrobci si polepšili.

Čtěte také: 2,3 milionu. Do AnTuTu vtrhl nový telefon a zašlapal konkurenci
Hlavní trojice zůstává, nižším prodejům navzdory
Jedničkou na evropských trzích zůstává i nadále Samsung, nicméně jeho prodeje se meziročně propadly o 15 % a jihokorejský gigant eviduje nejnižší dodávky v rámci Q3 od roku 2011. Druhý Apple sice vykázal meziroční pokles o 3 %, ale v rámci třetích čtvrtletí se mu povedlo dosáhnout nejvyššího podílu v rámci Evropy, a sice 24 %.
Třetí zůstává, jako již tradičně, čínské Xiaomi, jenž se meziročně propadlo o 13 % a celkově drží 22 % evropského trhu. V rámci východní Evropy je ale Xiaomi jedničkou a zde drží až 35 % trhu. Jedinou značkou, která meziročně v rámci třetích čtvrtletí navýšila své prodeje, je Honor. Ten si polepšil o 8 % a dostal se po dlouhé době do první pětky největších prodejců v Evropě.
Tecno a Infinix bodují v Rusku
Tyto dvě značky spadající do koncernu Transsion vyletěly prudce nahoru, a to o 192 a 518 %, přičemž jejich hlavním trhem je Rusko. Další velký hráč, Oppo, se celkově propadl o 23 %, ačkoliv ve východní Evropě si o 27 % polepšil a obří propad čítající 30 % pak zaznamenalo také Realme. Uvidíme, kam se bude evropský trh ubírat v dalších čtvrtletích, nicméně na nějaké lepší zítřky to prozatím bohužel nevypadá.
Autor článku

Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.
Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.