Clubhouse v hledáčku konkurence. Facebook chce nápad okopírovat

Ondřej Koníček
  • Aplikace Clubhouse aktuálně válcuje mobilní svět
  • Tedy ten svět Apple, protože na Androidu není
  • Konkurence už číhá a chce svůj „kousek koláče“

Clubhouse je velmi mladá aplikace a je jednou z těch, které čas od času přijdou, okamžitě vyletí nahoru a pak už je otázkou, zda tam zůstanou, nebo shoří jako kometa (zatím to vypadá na to první). Existuje od dubna 2020, stojí za ní dvojka Paul Davison a Rohan Seth a v mobilním světě víceméně nemá žádnou konkurenci. Facebook to ale má v plánu změnit.

Co je vlastně Clubhouse?

Jedná se o chatovací aplikaci postavenou na audiu, takže si s jejími uživateli nepíšete, ale normálně povídáte. Funguje na bázi pozvánek, je pouze pro iOS a diskutuje se v různých místnostech s určitou tématikou. Můžete se tak dozvědět spoustu zajímavých věcí nebo si jen tak popovídat s kýmkoliv a prakticky o čemkoliv. Samotnou místnost může založit kdokoliv z uživatelů a její osazenstvo se dělí na publikum a ty, kteří mluví.

Aktuální popularita Clubhouse je až neskutečná a od svého založení tento projekt opravdu výrazně narostl. Zatímco loni se jeho hodnota odhadovala na 100 milionů dolarů, nyní je to již jedna miliarda a v lednu měl více než 6 milionů registrovaných uživatelů. Nahrává mu koronavirová pandemie, rychle se stal virální senzací a pomohlo mu také to, že tam můžete narazit na slavné či zajímavé lidi a hromadu celebrit (třeba Drake, Jared Leto nebo Elon Musk).

Facebook už si brousí zuby

Jak jsme se již zmínili, tato aplikace je pouze pro iOS, funguje na bázi pozvánek a mluví se o ní. To znamená, že se kolem ní začal motat všemocný Facebook. Ne ale v tom smyslu, že by ji koupil, ale spíše v tom, že by jí vytvořil konkurenta (= přišel s něčím víceméně stejným). Ne, že bychom chtěli tohoto giganta obviňovat přímo z krádeží a kopírování, ale moc rád se nechává inspirovat a jakmile se ukáže, že je něco trendy, Facebook je okamžitě u toho.

V minulosti odkoupil třeba Instagram, Whatsapp a také virtuální realitu Oculus. V roce 2016 pak Instagram, již vlastněný Facebookem, okopíroval stěžejní vlastnost tehdejšího konkurenčního Snapchatu – Stories. Vloni jsme se na něm dočkali videí pod označením Reels, což si Facebook zase “vypůjčil” od TikToku. Na populární Zoom zareagoval sociální gigant aplikací Room a je tedy evidentní, že se inspirace nebojí (decentně řečeno).

Android verze ve výrobě

Aktuálně je Clubhouse pořád ve fázi beta, takže není přístupný všem a díky tomu je více méně exkluzivní záležitostí. Údajně se pracuje na verzi pro Android, protože potenciál má tento “kecálek” neuvěřitelný, nicméně je možné, že než se na systému Android dočkáme originálu, Facebook nabídne alternativu.

Emilie Haskell, jeho mluvčí, pro New York Times řekla: „Facebook spojuje lidi pomocí audia i videa už roky a pořád hledá nové možnosti, jak tuto zkušenost lidem vylepšit.“ Vypadá to tedy, že si sociální gigant připravuje půdu pro příchod něčeho podobného. A není to jen Facebook, konkurenční Twitter testuje platformu jménem Spaces, což by mělo být opět něco podobného.


Čtěte také: Clubhouse válcuje Česko. Proč populární aplikace není na Androidu?


Konkurence přijde a bude neúprosná

Clubhouse se dostal do nebezpečného světa. Je populární, exponenciálně roste a velcí hráči si chtějí z tohoto nápadu uzmout kousek pro sebe. Je tedy otázkou, zda zůstane svůj a konkurenci odolá, nebo ho toto prostředí semele a vznikne tolik derivátů, že po něm za pár let neštěkne ani pes. K dalšímu rozšíření musí přijít i na Android, ale bude to za cenu ztráty exkluzivity a je možné, že mu to ve finále spíše uškodí.

Už jste si byli na Clubhouse popovídat? Líbí se vám tento styl komunikace a věštíte mu zářnou budoucnost, nebo v tom vidíte jen určitý trend, který zapadne? Zajímá nás váš názor!

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Ondřej Koníček - Redaktor

Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.


Komentáře


Nejnovější články