Americký Apple posílá ke dnu kdekdo už několik let, jenže kýžený pád ne a ne přijít. A jak to vypadá, aktuální zdražení u konkurenčních vlajek s Androidem mu ještě dělá medvědí službu.
TIP: iPhone SE (2020) táhne, zájem o telefon neutlumila ani krize
Možná si ještě někteří z vás vzpomenou, že jsem se tématu úspěchu Apple z hlediska prodejů iPhonů trošku podrobněji věnoval v jednom ze svých březnových komentářů. Šlo v kostce o ucelené shrnutí obecně známých informací. A dobrým signálem, že jsem se nepustil na úplně tenký led, byla i následná poklidná diskuze.
Když Apple letos v polovině dubna ve velkém poklidu představil dostupné “eséčko 2020”, vzbudilo to spoustu vášní. Třeba proto, že rozhodně nešlo o trendy telefon. Američani prostě vzali léty prověřený design i foťák a nacpali k němu vlajkový procesor. iPhone SE (2020) je sice prcek, ale pokud se podíváte na poměr displeje vůči tělu, je to celkem ostuda.
Jenže ať je to jak chce, pořád jde o relativně kompaktní telefon, kterých je obecně na trhu jako šafránu. Navíc s ohledem na cenovou politiku Applu, jde i o velmi dostupné zařízení. Určitě se tady můžeme hodiny bavit o tom, že za 12 990 korun, na kterých u nás startoval, najdeme u konkrečního Androidu minimálně pět lepších smartphonů, ale to nic nemění na tom, že tento telefon je bestseller.
Odpověď, proč tomu tak je, částečně najdete v tomto samostatném článku. A stoprocentně se sluší dodat, že nikomu jinému by něco takového neprošlo. Vůbec v tom nehledejte můj obdiv, to je prostě fakt. Dokážete si představit jakéhokoliv jiného výrobce telefonů, který by oprášil starý vzhled, lehoučce potunil vnitřnosti a prodal ho jako novinku?
Doporučujeme: Telefony s Androidem výrazně zdražují. Čeká nás další Apple? (glosa)
Jen odpovím na předchozí otázku. Žádný takový není. Těžko říct, jestli šlo o dobře promyšlenou strategii, kde svoji úlohu sehrálo načasování a celosvětová pandemická krize, nebo jen pokus zjistit, co zákazníci snesou. Každopádně zatím to vypadá na velmi dobrý tah a světe div se, spousta zákazníků na takový telefon čekala a je za něj ráda.
Necelých třináct tisíc za základní verzi není málo a bije to do očí, ale v prostředí iPhonů jde stále o nejlevnější možnost. Ano, vzhled má archaický, baterku titěrnou, výkon A13 Bionic je nejspíš navíc, ale funguje to. Pokud se dokážete odosobnit a dívat se na to očima nabídky a poptávky, není třeba nic dodávat; jakkoliv to nemusí dávat smysl.
Zmínil jsem, že na tom mají svůj podíl i Android? Ano má. Díky plošnému zdražení nejenom u vlajkových telefonů (pozor neplést si s nedávným zdražením eura!) najednou mizí hlavní konkurenční výhoda a tou je a byla vždy cena. Nejdražší vlajky se zeleným robůtkem stojí stejně jako iPhony v plné palbě. Ostatně psali jsme o tom několikrát.
V tomto kontextu se pak nový malý iPhone nezdá zákazníkům drahý, protože ani dražší a vybavenější jablečné telefony nejsou letos ve srovnání s konkurencí s Androidem dražší. A pak je tu ještě často omílaná podpora, kterou má Apple obecně delší.
To je pravda jen částečně. Před pár dny jsme v tomto samostatném článku uvedli několik čísel v souvislosti s 20% propadem prodejů telefonů za letošní první čtvrtletí celosvětově. Jediný, kdo zaznamenal – byť zanedbatelný – růst bylo čínské Xiaomi. Ostatní oscilovali kolem záporných 20 % oproti stejnému období loňského roku.
Dotklo se to i Applu, který zaznamenal zhruba 8% propad. Prodal tak o cca 3,5 milionu méně telefonů. Mimo zmíněné Xiaomi jde o nejlepší výsledek napříč všemi výrobci. A abych nezapomněl, kalifornská společnost stále generuje nejvyšší zisk na jeden prodaný kus.
Podle analytiků se společnost vrátí zpátky do sedla právě díky nedávno představenému malému iPhonu. V Cupertinu mají buď posledních několik let z pekla štěstí, anebo prostě a jednoduše rozumí trhu a proto si můžou dovolit to, co by jiní nemohli. A taky ten jejich marketing…
Pohled experta
Společnost Apple má navzdory výsledkům za 1. čtvrtletí velmi slibný start nového fiskálního roku právě díky nedávno představenému iPhonu SE (2020). Domnívám se, že na vině meziročního propadu je jednoznačně pandemie a to platí i pro ostatní výrobce. Pokud by v důsledku viru nedošlo k celosvětovému ochromení ekonomiky, troufám si tvrdit, že bychom v režii jablečné společnosti byly svědky naprosto rekordního čtvrtletí. (Anette Zimmerman, víceprezidentka společnosti Gartner).
Jaký je na to váš názor? Napište nám do komentářů!
zdroj: vlastní, Gartner
Americký Apple posílá ke dnu kdekdo už několik let, jenže kýžený pád ne a ne přijít. A jak to vypadá, aktuální zdražení u konkurenčních vlajek s Androidem mu ještě dělá medvědí službu.
TIP: iPhone SE (2020) táhne, zájem o telefon neutlumila ani krize
Možná si ještě někteří z vás vzpomenou, že jsem se tématu úspěchu Apple z hlediska prodejů iPhonů trošku podrobněji věnoval v jednom ze svých březnových komentářů. Šlo v kostce o ucelené shrnutí obecně známých informací. A dobrým signálem, že jsem se nepustil na úplně tenký led, byla i následná poklidná diskuze.
Když Apple letos v polovině dubna ve velkém poklidu představil dostupné “eséčko 2020”, vzbudilo to spoustu vášní. Třeba proto, že rozhodně nešlo o trendy telefon. Američani prostě vzali léty prověřený design i foťák a nacpali k němu vlajkový procesor. iPhone SE (2020) je sice prcek, ale pokud se podíváte na poměr displeje vůči tělu, je to celkem ostuda.
Jenže ať je to jak chce, pořád jde o relativně kompaktní telefon, kterých je obecně na trhu jako šafránu. Navíc s ohledem na cenovou politiku Applu, jde i o velmi dostupné zařízení. Určitě se tady můžeme hodiny bavit o tom, že za 12 990 korun, na kterých u nás startoval, najdeme u konkrečního Androidu minimálně pět lepších smartphonů, ale to nic nemění na tom, že tento telefon je bestseller.
Odpověď, proč tomu tak je, částečně najdete v tomto samostatném článku. A stoprocentně se sluší dodat, že nikomu jinému by něco takového neprošlo. Vůbec v tom nehledejte můj obdiv, to je prostě fakt. Dokážete si představit jakéhokoliv jiného výrobce telefonů, který by oprášil starý vzhled, lehoučce potunil vnitřnosti a prodal ho jako novinku?
Doporučujeme: Telefony s Androidem výrazně zdražují. Čeká nás další Apple? (glosa)
Jen odpovím na předchozí otázku. Žádný takový není. Těžko říct, jestli šlo o dobře promyšlenou strategii, kde svoji úlohu sehrálo načasování a celosvětová pandemická krize, nebo jen pokus zjistit, co zákazníci snesou. Každopádně zatím to vypadá na velmi dobrý tah a světe div se, spousta zákazníků na takový telefon čekala a je za něj ráda.
Necelých třináct tisíc za základní verzi není málo a bije to do očí, ale v prostředí iPhonů jde stále o nejlevnější možnost. Ano, vzhled má archaický, baterku titěrnou, výkon A13 Bionic je nejspíš navíc, ale funguje to. Pokud se dokážete odosobnit a dívat se na to očima nabídky a poptávky, není třeba nic dodávat; jakkoliv to nemusí dávat smysl.
Zmínil jsem, že na tom mají svůj podíl i Android? Ano má. Díky plošnému zdražení nejenom u vlajkových telefonů (pozor neplést si s nedávným zdražením eura!) najednou mizí hlavní konkurenční výhoda a tou je a byla vždy cena. Nejdražší vlajky se zeleným robůtkem stojí stejně jako iPhony v plné palbě. Ostatně psali jsme o tom několikrát.
V tomto kontextu se pak nový malý iPhone nezdá zákazníkům drahý, protože ani dražší a vybavenější jablečné telefony nejsou letos ve srovnání s konkurencí s Androidem dražší. A pak je tu ještě často omílaná podpora, kterou má Apple obecně delší.
To je pravda jen částečně. Před pár dny jsme v tomto samostatném článku uvedli několik čísel v souvislosti s 20% propadem prodejů telefonů za letošní první čtvrtletí celosvětově. Jediný, kdo zaznamenal – byť zanedbatelný – růst bylo čínské Xiaomi. Ostatní oscilovali kolem záporných 20 % oproti stejnému období loňského roku.
Dotklo se to i Applu, který zaznamenal zhruba 8% propad. Prodal tak o cca 3,5 milionu méně telefonů. Mimo zmíněné Xiaomi jde o nejlepší výsledek napříč všemi výrobci. A abych nezapomněl, kalifornská společnost stále generuje nejvyšší zisk na jeden prodaný kus.
Podle analytiků se společnost vrátí zpátky do sedla právě díky nedávno představenému malému iPhonu. V Cupertinu mají buď posledních několik let z pekla štěstí, anebo prostě a jednoduše rozumí trhu a proto si můžou dovolit to, co by jiní nemohli. A taky ten jejich marketing…
Pohled experta
Společnost Apple má navzdory výsledkům za 1. čtvrtletí velmi slibný start nového fiskálního roku právě díky nedávno představenému iPhonu SE (2020). Domnívám se, že na vině meziročního propadu je jednoznačně pandemie a to platí i pro ostatní výrobce. Pokud by v důsledku viru nedošlo k celosvětovému ochromení ekonomiky, troufám si tvrdit, že bychom v režii jablečné společnosti byly svědky naprosto rekordního čtvrtletí. (Anette Zimmerman, víceprezidentka společnosti Gartner).
Jaký je na to váš názor? Napište nám do komentářů!
zdroj: vlastní, Gartner