Office zdarma. Microsoft testuje novinku, ale zatím pouze pro vybrané uživatele

Microsoft testuje bezplatnou verzi Office s reklamami, ale s omezeními, jako je povinné ukládání na OneDrive a omezená funkcionalita aplikací.
Office zdarma, ale s omezeními
Velké streamovací platformy ve stále více zemích zavádějí nové tarify, které výměnou za to, že přetrpíte reklamy, nabídnou výrazně nižší cenu předplatného. S podobným konceptem nyní koketuje i Microsoft. V jeho případě jde o kancelářský balík Office.
Server Beebom jako první upozornil, že Microsoft v tichosti experimentuje s bezplatnou verzí Office pro Windows, která je financována reklamami. Ty mají podobu trvale viditelných bannerů v aplikaci a kromě toho se v pravidelných intervalech přehrávají 15sekundové videoreklamy.
Kromě toho má Office proti placené variantě i některá další omezení. Uživatelé jsou například nuceni ukládat své dokumenty na OneDrive, protože podpora pro lokální ukládání souborů není dostupná. Funkcionalita aplikací je také omezena; například Word postrádá nástroje pro kreslení a design, Excel nepodporuje doplňky či kontingenční tabulky a PowerPoint nemá funkce diktování nebo vlastní prezentace.

Microsoft mění pravidla hry
Microsoft v minulosti integroval AI funkce do předplatného Microsoft 365, což vedlo ke globálnímu nasazení těchto funkcí a zvýšení cen. Testování bezplatné verze Office s reklamami může být dalším krokem k oslovení širšího publika a nabídnutí alternativy k placenému předplatnému, i když s určitými omezeními.
Bezplatná verze Office s reklamami se snaží konkurovat alternativním bezplatným kancelářským balíkům, jako je LibreOffice nebo Google Docs. Pro některé uživatele by mohla být nabídka Microsoftu lákavá, ale ti mohou již nyní bezplatné webové verze Wordu, Excelu a PowerPointu, které jsou dostupné s omezenými funkcemi přes internetový prohlížeč. Otázkou je, zda pro ně nebudou kompromisy v podobě reklam a funkčních omezení příliš omezující z hlediska uživatelského komfortu a soukromí. V každém případě nový přístup Microsoftu také signalizuje posun trhu směrem k reklamou podporovaným modelům, což může ovlivnit konkurenci a dostupnost podobných služeb.
Microsoft uvedl, že testování bezplatné verze Office s reklamami je aktuálně omezeno na vybrané trhy, například Indii. „Microsoft provádí pouze omezené testování. V současné době neexistují žádné plány na spuštění bezplatné, reklamou podporované verze desktopových aplikací Microsoft Office,“ uvedl mluvčí společnosti Microsoft v prohlášení pro PCWorld. Nicméně úpravy v aplikacích naznačují, že v budoucnu by mohlo dojít k expanzi na další trhy. Zda se tento model osvědčí a bude rozšířen, ukáže čas.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.