Fisker končí s elektromobily. Bankrot neodvrátili ani věřitelé zvučných jmen

Pavel Škopek
  • Start-up se v posledních měsících potýkal s řadou problémů
  • Koncem loňského roku prodělal téměř půl miliardy dolarů
  • Jednání o záchraně s velkou automobilkou zkrachovala
Fisker měl v nabídce jediný elektromobil, elektrické SUV Ocean | foto: Fisker
Fisker měl v nabídce jediný elektromobil, elektrické SUV Ocean | foto: Fisker

Ani známé jméno nemusí být receptem na úspěch. Naposledy se o tom přesvědčil slavný designer Henrik Fisker, jehož stejnojmenný startup na výrobu elektromobilů nyní požádal o bankrotovou ochranu. Jedná se o vyvrcholení měsíce trvající agónie, kdy firma čelila řadě problémů s jejím jediným modelem Ocean, které zahrnovaly svolávací akce a desítky soudních sporů. Informoval o tom server Autocar.

Jednání o pomoci nevyšla

Firma už v únoru vyjádřila obavy ohledně své schopnosti pokračovat v činnosti, když během čtvrtého čtvrtletí roku 2023 prodělala rekordních 463,6 milionu dolarů (10,7 miliardy korun). V březnu pak pozastavila výrobu svého SUV Ocean a zastavila vývoj menšího hatchbacku Pear.

Mezitím se marně snažila vyjednat záchrannou dohodu s „velkým výrobcem automobilů“. Tím byl podle všeobecných spekulací japonský Nissan. Dohoda by Fiskeru přinesla finanční injekci 400 milionů dolarů (9,2 miliardy korun) výměnou za přístup k platformě, která měla být základem jeho plánovaného elektrického pick-upu Alaska.

Fisker Ocean se příliš nepovedl | foto: Fisker
Fisker Ocean se příliš nepovedl | foto: Fisker

Čtěte také: Začněte šetřit. Vlajkové mobily podstatně zdraží, tohle je důvod proč


Firmě zlomilo vaz nepovedené auto

Krach přitom podle serveru TechCrunch přichází pouhý rok poté, co Fisker dodal prvním zákazníkům své elektrické SUV Ocean. Silně medializovaný elektromobil však byl od samého počátku problémový. Zákazníci hlásili celou řadu softwarových i mechanických závad. Fisker, který si své auto nechal vyrábět smluvním výrobcem Magna, nakonec dodal jen několik tisíc vozů.

K záchraně nepomohlo ani několik kol propouštění, ani přijatá úsporná opatření a razantní zlevnění. Úspěchu nepomohla ani změna obchodního modelu, kdy se Fisker na začátku roku odklonil od přímého prodeje zákazníkům, který zpopularizovala Tesla, a místo toho se pokusil navázat spolupráci se zavedenými prodejci.

Dluží až půl miliardy dolarů

Jak se bude příběh neúspěšného Fiskeru dále vyvíjet, to se uvidí. Společnost se sídlem v Kalifornii, která vyhlásila bankrot u soudu v Delaware, odhadla svá aktiva na 500 milionů až 1 miliardu dolarů (11,6 – 23,1 miliardy korun) a závazky mezi 100 až 500 miliony dolarů (2,31 – 11,6 miliardy korun). Mezi 200 až 999 věřiteli jsou podle soudních dokumentů i taková velká jména, jako je SAP, Adobe, Salesforce nebo Ansys.


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články