Facebook bez reklam? V Česku zaplatíte za sociální síť tak či onak
- Společnost Meta zavádí předplatné za 310 korun měsíčně
- Díky tomu máte Facebook a Instagram bez reklam
- Proč byste si předplatné neměli kupovat?

Vynucený krok, který Meta musí kvůli Evropským úřadům učinit. I tak by se dalo popsat nové předplatné, které v dnešních dnech uvidí Češi na svých facebookových či instagramových profilech. Pokud už i na vás vyběhla hláška „Potřebujeme od vás informace ohledně reklam“, pak je tento článek určen přímo pro vás.
Facebook a Instagram bez reklam
Proč vlastně přichází Facebook a Instagram bez reklam? Je to vlastně až hanebně prosté. Regulátoři rozhodli, že Meta nesplňuje podmínky GDPR a musí nejprve získat souhlas uživatele, aby se mohly zobrazovat na sociálních sítích personalizované reklamy. A podle EU musí mít uživatelé možnost využívat platformy i bez toho, aniž by souhlas s využíváním svých dat pro účely personalizované reklamy udělili.
Jenže je tady jeden problém. Pokud se začne platforma ptát uživatelů na souhlas, většina z nich raději souhlas neudělí – a to se pochopitelně nelíbí jak Metě, tak inzerentům. Data uživatelů jsou extrémně cennou záležitostí a pro fungování reklamy jde o nezbytnou záležitost. Naštěstí pro Metu regulátoři uznali, že mohou reklamy zmizet za určitý poplatek a voilà, předplatné je na světě.

Čtěte také: Nebuďte naivní. Proč nesmíte v žádném případě používat Messenger?
Kolik stojí předplatné a jak funguje?
Pokud se podvolíte a předplatné za poplatek 310 Kč vč. DPH aktivujete, vaše informace už nebudou využívány k personalizaci reklam. Dobré je, že předplatné pokrývá všechny účty, které jsou přiřazeny v Centru účtů. Ale pozor, od března 2024 budete muset platit individuálně za každý profil (první za 9,99 eur a každý další profil za 6 eur měsíčně).
Důležité je také zmínit, že tyto ceny platí pouze v případě, že si Facebook a Instagram bez reklam předplatíte přes webovou stránku. Pokud chcete platit skrze aplikaci v Google Play / App Store, bude částka vyšší kvůli poplatkům, které si sebere provozovatel dané platformy, tzn. Google a Apple.
A proč je to vlastně jedno…
A teď, když jsme na stejné vlně, přejdu k jádru pudla. Celé předplatné je jedna velká komedie, která byla sehrána za účelem potěšení evropských regulátorů. S blahem zákazníka má tato novinka jen pramálo společného a výše zmíněný benefit dokáže jen stěží vyvážit tak velkou měsíční investici.
A co se tedy ve skutečnosti změnilo? Nyní vám Meta dá na výběr, jak chcete za využívání sociální sítě zaplatit. Dříve jste „cálovali“ pouze svými osobními daty, ale teď můžete celou šarádu povznést na novou úroveň a ještě gigantovi poslat své těžce vydělané peníze.
A perlička na závěr. Meta ve vyskakovacím okně s nabídkou předplatného zdůrazňuje následující: „Vaše informace pak nevyužijeme v rámci reklam“. Ale co další informace, které Facebooku či Instagramu poskytujete pro jiné účely? Chování, zájmy, datový tok, značku telefonu, operační systém, polohu.. a takto mohu pokračovat dále. O tom nepadlo v upozornění ani slovo.

Pouhý ústupek, nic víc
Nezlobte se, ale v mých očích Meta udělala předplatné jen „na oko“. Prostý ústupek, aby zacpala ústa regulátorům a kapitalismus mohl žít dál. Pro běžného uživatele sociálních sítí nemá novinka jakékoliv opodstatnění ke koupi, a jediné, čím lze argumentovat, je snad dobrý pocit z „anonymity“ (jupí, nebudu mít cílené reklamy).
Kdyby se Meta alespoň trochu snažila a v rámci placené verze přidala nějaké zajímavé funkce, mohla by argumentace vypadat jinak. V tomto případě je ale evidentní, že ať už se rozhodnete jakkoliv, Meta vždy vyhraje. Je totiž úplně fuk, jestli ji darujete svá data, díky kterým má peníze od inzerentů, nebo prašule pošlete přímo na bankovní účet. Výsledek je totožný.
Jedná se o názorový článek.
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.