Podle nové legislativy EU, která platí od října, musí být i malé listovní zásilky a balíčky s minimální hodnotou zdaněny. Příjemcům navíc vzniká povinnost si na webu Celní správy ČR podat elektronické celní prohlášení, tzv. eCeP. Tento krok nově postihuje i veškeré zboží, i menší zásilky s cenou do 150 euro.
Nová pravidla při objednávání z tzv. třetích zemí (nejčastěji Čína a Velká Británie) stanoví, že kupující je povinen vyplnit celní prohlášení, a to buď formou zmíněné “eCeP”, tedy elektronického podání, nebo přímo přes Českou poštu, která to s plnou mocí udělá za vás.
Celá řada objednávajících ze zahraničních e-shopů však vůbec netuší, že tuto povinnost od října má a pak se diví, že jim Česká pošta balíček nedovezla. “Buď se nám nedaří spojit s adresátem, což je samozřejmě ta nejhorší varianta, nebo klienti vyplní pouze část dat, která jsou potřeba pro správné vyplnění celního řízení. Musíme je tak znovu vyzývat, aby nám data doplnili, a to samozřejmě prodlužuje celkovou dobu dodání zásilky,” sdělil pro Radiožurnál Matyáš Vitík z tiskového oddělení České pošty.
Nepřehlédněte: Taky nechcete platit DPH za elektroniku z Číny? Poradíme, jak na to
Pošta upozorňuje, že na výzvy týkající se vyplnění celního prohlášení mají adresáti z řad českých občanů 20 dní od obdržení první výzvy. Pokud se tak nestane a zástupci pošty se s vámi nedokážou spojit, může následovat neoblíbené vrácení zásilky odesílateli.
Celý proces vyřízení “přespolní” objednávky je však zdržen prodlevou při komunikaci České pošty a adresáta. Objednávající totiž často nevyplní všechny informace důležité k proclení. Celých 30 % zákazníků dokonce neuvede ani svůj e-mail, o pozastavené zásilce je tak pošta musí informovat dopisem.
Balíčky z Číny – ale i jiných “třetích zemí” – dělají pošťákům vrásky na čele. Od 1. července letošního roku totiž končí osvobození malých zásilek (do 22 euro) od daně z přidaného hodnoty (DPH). Dne 1. října pak začala platit povinnost proclít i malé zásilky do 150 euro.
Velké e-shopy s touto překážkou bojují tak, že vystavují velké sklady na území Evropské unie, aby se zboží nemuselo clít a mohlo tuzemských zákazníkům dorazit ne za 30, ale třeba za 5 dní. Dalším řešením problémů se clem a daní je spolupráce mezi Českou poštou a obchody Aliexpress nebo Wish. Díky tomu bude ještě jednodušší pro české zákazníky dostat svou zásilku z Číny.
Podle nové legislativy EU, která platí od října, musí být i malé listovní zásilky a balíčky s minimální hodnotou zdaněny. Příjemcům navíc vzniká povinnost si na webu Celní správy ČR podat elektronické celní prohlášení, tzv. eCeP. Tento krok nově postihuje i veškeré zboží, i menší zásilky s cenou do 150 euro.
Nová pravidla při objednávání z tzv. třetích zemí (nejčastěji Čína a Velká Británie) stanoví, že kupující je povinen vyplnit celní prohlášení, a to buď formou zmíněné “eCeP”, tedy elektronického podání, nebo přímo přes Českou poštu, která to s plnou mocí udělá za vás.
Celá řada objednávajících ze zahraničních e-shopů však vůbec netuší, že tuto povinnost od října má a pak se diví, že jim Česká pošta balíček nedovezla. “Buď se nám nedaří spojit s adresátem, což je samozřejmě ta nejhorší varianta, nebo klienti vyplní pouze část dat, která jsou potřeba pro správné vyplnění celního řízení. Musíme je tak znovu vyzývat, aby nám data doplnili, a to samozřejmě prodlužuje celkovou dobu dodání zásilky,” sdělil pro Radiožurnál Matyáš Vitík z tiskového oddělení České pošty.
Nepřehlédněte: Taky nechcete platit DPH za elektroniku z Číny? Poradíme, jak na to
Pošta upozorňuje, že na výzvy týkající se vyplnění celního prohlášení mají adresáti z řad českých občanů 20 dní od obdržení první výzvy. Pokud se tak nestane a zástupci pošty se s vámi nedokážou spojit, může následovat neoblíbené vrácení zásilky odesílateli.
Celý proces vyřízení “přespolní” objednávky je však zdržen prodlevou při komunikaci České pošty a adresáta. Objednávající totiž často nevyplní všechny informace důležité k proclení. Celých 30 % zákazníků dokonce neuvede ani svůj e-mail, o pozastavené zásilce je tak pošta musí informovat dopisem.
Balíčky z Číny – ale i jiných “třetích zemí” – dělají pošťákům vrásky na čele. Od 1. července letošního roku totiž končí osvobození malých zásilek (do 22 euro) od daně z přidaného hodnoty (DPH). Dne 1. října pak začala platit povinnost proclít i malé zásilky do 150 euro.
Velké e-shopy s touto překážkou bojují tak, že vystavují velké sklady na území Evropské unie, aby se zboží nemuselo clít a mohlo tuzemských zákazníkům dorazit ne za 30, ale třeba za 5 dní. Dalším řešením problémů se clem a daní je spolupráce mezi Českou poštou a obchody Aliexpress nebo Wish. Díky tomu bude ještě jednodušší pro české zákazníky dostat svou zásilku z Číny.