Blackberry to má těžké, bude to ale ještě těžší
Společnost RIM, produkující smartphony Blackberry, je na tom špatně z finančního hlediska již dlouhodobě. Společnost prodělává horentní sumy a potřebuje proto restrukturalizovat, nicméně teď se vyrojily nové zprávy, které jí k tomu nepřispějí.
Několik zahraničních webů totiž zveřejnilo zprávu o tom, že si uživatelé telefonů Blackberry stěžují na svědění rukou z důvodu špatně zvolených materiálů použitých na těchto telefonech. Později přibyly i různé alergické reakce na tvářích, uších a místech, kam svůj telefon přikládají nebo ho přibližují při hovoru. S informací přišla studie American College of Allergy, Asthma and Immunology (ACAAI) – americká zdravotnická výzkumná organizace – jež potvrdila, že v průměru jeden ze tří telefonů značky Blackberry obsahuje kobalt či nikl. Nikl je přitom nejčastěji vyskytovaným alergenem mezi lidmi, vyskytuje se zhruba u 17% žen a 3% u mužů.
Zní to jako vtip, ale podle zdravotnické organizace ACAAI je to vážný problém. Podobné alergeny se totiž nevyskytly u iPhonů či telefonů s Androidem. Uživatelé, kteří ovšem potřebují své Blackberry ke své práci, jsou organizací nabádáni k používání ochranných pouzder, Bluetooth k volání a ochranné fólie na displej.
Tahle zpráva tedy Blackberry k lepším prodejům nepomůže, vypadá to, že ani nový systém Blackberry 10 ne. Nikdo si není zcela jistý zda bude chystaný systém již „mrtvý“ na začátku či nikoliv. Jedni jsou názoru, že ano, druzí věří v úspěch, nepřekvapivě se k tomuto vyjádřil Thorsten Heins, CEO RIM, který doufá v úspěch této platformy.
Velká část plánů RIMu bude zacílena globálně, což bude jistě skvělé, potřeba je k tomu však i dobrá propagace. A tu podle žurnalistů Heins nemá. Namísto odůvodnění, proč by měla být jeho platforma úspěšná, měl jen krásné a nadnesené řeči, které ovšem nic neříkaly. Samotná fráze „kvalitní platforma“ nic neznamená, pokud CEO nedokáže vysvětlit proč je produkt dobrý.
Jako část z jeho „propagační tour“ představující Blackberry 10, poskytnul Heins rozhovor jihoafrickému žurnalistovi Arthuru Goldstuckovi, v jehož článku uvedl, že strategie RIMu je pokračovat se zaměřováním na globální strategii, posilování trhu se smartphony v Mexiku, Nigerii, Indonesii a Filipínách. RIM má úspěch v těchto zemích a chce pokračovat v tomto trendu s Blackberry 10. Heins řekl, že tahle globální strategie pomůže Blackberry kompenzovat ztráty v USA.
Heins dále uvedl, že klíč k úspěchu v USA je budování důvěry, protože společnost už nemá takové silné postavení zde, jako měla kdysi. Když se ale snažil hovořit o produktu, neměl dost argumentů, uvedl: „Druhá věc je uvést Blackberry 10 na trh a zajistit, aby naplňovalo veškeré požadavky uživatelů, jako třeba plná podpora LTE. A bude představena také dotyková verze našich zařízení. Musíme se odlišit a přijít s něčím novým. Nebude to jen závod v parametrech vybavenosti, ale o celkové uživatelské přívětivosti a novém prostředí, které představíme s Blackberry 10.“
Řečení, že Blackberry 10 bude naplňovat všechny požadavky uživatelů je ok, i když PR oddělení Blackberry by bylo raději za použití fráze „rozšiřující očekávání“. Co je ale horší, je údaj o dotykovém zařízení. To není popravdě ani trochu nic zajímavého v těchto dnech, stejně ani přítomnos LTE. Tyhle věci jsou standard, ne novinky. Nejlepší věcí, kterou Heins zmínil, je použití nového uživatelského prostředí, což zní dobře, ale ve skutečnosti to neznamená nic. Tyhle obecné řeči neznamenaj nic v marketingovém světě. Spoustu uživatelů tímto ztratí o novinku zájem.
Jsme sice již přeplněni firmami používajícími slova skvělý, úžasný či perfektní, nicméně něco to o jejich službách napovídá. Těšíme se i tak na nový systém a chceme slyšet lepší zprávy od Thorsta Heinse. Není takový obchodník jako kdysi Steve Jobs, není ani jako napínavý Eric Schmidt ani zábavný jako Steve Ballmer. Je sice silný v obchodních strategiích, ale neumí vystupovat jako tvář značky, která chce zaujmout a my musíme jen doufat, že to nebude mít příliš negativní dopad na novou platformu.