Apple vs Microsoft vs Amazon: tři tablety, tři ceny a marže
Nová matematika, tak by se dal nazvat počin Applu, jehož stál vývoj jeho tabletu iPad Mini jen o málo více než Amazonu Kindle Fire, pro zákazníky je ale k dostání o mnoho dráž než tablet Amazonu. Jak to Amazon dokázal?
To, že je u produktů Apple vysoká marže, je známo dlouho. Nyní tu ale máme jiný příklad na tabletech, a to konkrétně na Amazonu Kindle Fire a Applu iPadu Mini. Jiný ve smyslu strategie cenové politiky. A aby to bylo ještě zajímavější, přidali jsme do naší statistiky i tablet od Microsoftu.
Redmondská firma utratila za svůj tablet 271$ a prodávala jej za 499$ a více (jedná se o tablet Surface RT). Je pravda, že jej nemůžeme porovnat přímo s tabletem od Amazonu Kindle Fire, nicméně můžeme porovnat návratnost investice na něj vynaložené.
Amazon stojí jeho tablet 165$ a prodává jej za 199$. Po prověření různých statistik z webů si můžeme všimnout, že Amazon stále tratí na každém svém vyrobeném tabletu. A tady je ta odlišnost. Amazon vydělává jen na obsahu, který si do tabletu jeho uživatelé nahrají, kdežto Microsoft vydělává jen na zařízení, dokud nebude mít obsah na prodej v takovém množství, jako Amazon. Tedy shrnuto, Amazon vydělá obsahem 100$, což je v konečném důsledku o mnoho méně než Microsoft.
A co Apple? Ten vynaloží náklady na výrobu svého tabletu iPad Mini cca 188$, což je o 23$ více, než stojí Amazon jeho tablet, nicméně Apple jej prodává o 130$ dráž. Vydělává tedy stejně jako Microsoft na tabletu přímo.
Microsoft má návratnost investice na svůj tablet 84%, u Amazonu je to pouhých 67% a Apple těží 75%. A Apple nedávno prohlásil, že návratnost investice na iPad Mini je nejnižší z produktů společnosti.
Zde vidíme odlišnost postavení marketingu těchto gigantických firem, nicméně nutno dodat, že všechny pochopitelně vydělávají, Amazon „náplní“ svého tabletu, Apple a Microsoft poněkud konzervativnější klasickou formou.