App Store znovu v hledáčku EU. Apple prý nehraje fér

Tomáš Richter

App Store se v posledních týdnech nezvykle často objevuje v nejrůznějších titulcích. Může za to několik kauz, které zpochybňují férové jednání Applu. A nyní se objevuje další, kterou má na stole Evropská unie.

Nepřehlédněte: Trapas roku odhalen, šéf Xiaomi používá iPhone

První záblesk nyní často vytýkané „nenažranosti“ se objevil loni v dubnu. Nizozemský úřad tehdy vyšetřoval Apple kvůli monopolním praktikám v App Store. V kostce šlo o dvě věci: a) o zvýhodňování některých společností v jablečném obchodě, b) o nekřesťanský 30% podíl, o který si kalifornský gigant bez skrupulí říká. Celá kauza nakonec odezněla do ztracena.

Spotify a Epic: jsme obětí Applu!

Před několika dny jsme vás v tomto samostatném článku informovali, že posledním žalovníčkem, který na Applu nenechal nit suchou, je oblíbená streamovací hudební služba Spotify. Zástupci se nechali slyšet, že „jabko“ nehraje fér a zdůraznili, že zjevně využívá dominantního postavení. V podstatě šlo o stejný postoj, který vůči Applu nedávno zaujalo vývojářské studio Epic ohledně problémového herního titulu Fortnite.

V čem je jádro pudla? Odpověď je až dětsky prostá: a) ani jeden nechápe, proč má kalifornskému gigantu platit 30% podíl z tržeb v rámci App Store; b) nová služba Apple One je jen neférový pokus, jak odlákat zákazníky podobně zaměřených platforem.

Další pán na holení?

O další rozruch se postarali vývojáři ze studia Blix Inc. (stojí třeba za appkami BlueMail nebo Followapp – pozn. redakce). Poslali totiž oficiální stížnost Margrethe Vestagerové, evropské komisařce pro hospodářskou soutěž. Informovala o tom agentura Reuters.

Argumentují znovu tím, že 30% marže ve prospěch Applu je do nebe volající nehledě na to, že ne všichni mají rovné postavení, protože striktní zásady společnost rozhodně neplatí pro všechny.

Otázka zůstává beze zbytku stejná jako v předchozích případech. Mají Epic, Spotify, Blix nebo někteří další vůbec šanci v tomto sporu uspět? Jablečný gigant je bez debat mnohem silnějším a komplexnějším protihráčem, a navíc je ve výhodě. Může argumentovat tím, že jestli chce kdokoliv prodávat v App Store, musí respektovat pravidla. A pokud se mu nelíbí, tak může přece jít, nebo ne?


Komentáře


Nejnovější články