Aplikace pravidelně přestává fungovat? Poradíme, jak na to!
- S neoblíbenou hláškou se občas potká každý
- Aplikace se zasekne nebo vypne, zrovna když ji potřebujete
- Máme pro vás pár tipů, jak se problému zbavit

„Aplikace pravidelně přestává nebo přestala fungovat“ je nepopulární hláška, se kterou se občas potká každý. Zdánlivá malichernost, jenž v jednotlivci okamžitě vyvolá pocit, že je něco špatně, se však kolikrát stává doslova noční můrou. Tím spíše, čím více jste na ni v rámci každodenních aktivit odkázaní. Perfektně zaběhnutý stroj se najednou zasekl a je na čase hodit menší zpátečku.
Co zvládnete sami?
Ono je vlastně úplně jedno, jaký máte operační systém (Android nebo iOS). Důležité je hlavně nezpanikařit! Dobře, jenže co si počít? Postup je prakticky stejný jako u čehokoliv jiného. Je nezbytné začít od menších krůčků k těm větším. V první řadě se ujistěte, že máte funkční připojení; ať už WiFi nebo aktivní data u svého operátora. Spousta aplikací totiž pro správou funkčnost vyžaduje „být online“. Postup je následující:
- Na několik minut vypněte mobilní data / Wi-Fi router
- Vypněte zařízení a restartujte jej znovu
- Zapněte mobilní data nebo Wi-Fi router a připojte se k internetové síti
- Pokud aplikace stále selhává a nefunguje, zkuste použít jiné síťové připojení
Dále zkontrolujte, zdali na telefonu, tabletu apod. máte poslední systémové aktualizace. To, jestli máte zařízení od Xiaomi, Samsungu, Realme nebo dalších známějších značek, nehraje roli. Ověření aktuálního sofwaru provedete v drtivé většině nějak takhle:
- Klikněte na Nastavení > Aktualizace softwaru
- Stiskněte Stáhnout a nainstalovat
- Řiďte se instrukcemi na obrazovce
Nepřehlédněte: Aplikace Google pravidelně přestává fungovat! Jak se zbavit hlášky?

Stále nic? Tak to se podíváme na zoubek samotné aplikaci. Je totiž možné, že chybu způsobuje její poslední update. V tom případě máte následující možnosti: a) vymazat data a mezipaměť, b) odinstalovat poslední problémovou aktualizaci, c) smazat appku úplně (pozor, u nativních nelze – pozn. redakce).
Jak vymazat mezipaměť?
- Jděte do Nastavení a rozbalte seznam aplikací
- Klikněte na appku, která se vám neustále vypíná
- Ťuknětě na Úložiště > Vymazat data nebo Vymazat paměť
Zejména v systému Android dochází často k naplnění úložiště, protože do zařízení ukládáme mnoho aplikací, které zabírají hodně paměti. Data, jako jsou málo používané appky a nepotřebné dokumenty, můžete odstranit. Vytvoříte tak místo ve vnitřní paměti pro bezchybné fungování těch důležitějších.
Jak odstranit nepotřebnou aplikaci?
- Jděte do Nastavení > Aplikace
- Vyberte nepotřebou aplikaci
- Klepnutím na Odinstalovat uvolníte paměť
- Alternativně můžete tento krok udělat i v příslušném obchodu s appkami
I nesprávná instalace může občas způsobit selhání. Musíte si ji stáhnout např. z Obchodu Play a používat ji až po úspěšné a úplné instalaci do zařízení. V případě, že se Vaše aplikace náhle zastaví, odstraňte nebo odinstalujte ji ze svého zařízení a po několika minutách ji opět nainstalujte zpět.
Čtěte také: Chcete aplikace mimo App Store? Táhněte k Androidu, vzkazuje Apple

Jak přeinstalovat aplikaci?
- Přejděte do Nastavení > Aplikace
- Vyberte danou aplikaci > klepněte na Odinstalovat
- Jděte do Obchodu Play a znovu ji nainstalujte
Obnovení továrního nastavení zařízení Android by měla být ta naprosto poslední možnost. Díky tomu se totiž odstraní všechna data a nastavení, která v telefonu máte. Důrazně doporučujeme všechno důležité zálohovat před obnovením továrního nastavení! Pakliže je to skutečně nevyhnutelné, zařízení resetujte. Protože to má každá značka malinko jinak, úplně nejjednodušší je toto:
Obnovení továrního nastavení
- Přejděte do Natavení a do vyhledávacího pole zadejte „Tovární nastavení“ (nebo factory reset)
- Potvrďte a pak postupujte podle průvodce
Co nezvládnete sami?
Tady se vlastně bavíme o druhé straně téže mince. Vyzkoušeli jste prakticky všechno možné i nemožné a stále to není lepší? Pak může být problémem samotná systémová aktualizace a tam je každá rada drahá. Že se to neděje? Ale děje! Své o tom ví Samsung, OnePlus, Xiaomi, a dokonce i Apple. Prostě občas se něco nepovede a může to skončit pěkným fiaskem.
V takovém případě je nutné „křičet“; ať už na komunitních fórech, stránkách výrobce, sociálních sítích, zkrátka všude. A také doufat, že oprava bude co nejdříve na cestě. To samé platí i pro vývojáře dané aplikace. Někdy se stane, že kvaltuje a do světa vypustí menší paskvil. Pak je dobré dát zpětnou vazbu, ale do té doby, než sjedná nápravu, aplikaci deaktivovat, odinstalovat nebo smazat poslední update (viz návod výše).
Autor článku
Bývalý redaktor webu Mobilizujeme.cz.