Mobilizujeme.cz

Nokia Lumia 1020 z pohledu fotografa: Nejlepší fotomobil?

3. 11. 2013  |  fototest  |  autor:

Nebudu zde zastírat to, co stejně všichni buď ví, nebo tuší. Nokia Lumia 1020 je v současné době nejlepší mobil z hlediska fotoaparátu. Na druhou stranu, pokud to s focením myslíte trošku vážně, jako náhrada za trochu kvalitnější kompakt stále sloužit nemůže. Omezení dané samotnou technoogií PureView či softwaru jsou v tomto směru dané. Mezi mobily ale Lumia 1020 vládne.

Kapitoly článku:

» Úvod, Vysvětlení problematiky snímačů, Ovládání fotoaparátu
» Použití v praxi a rychlost přístroje, Kvalita snímků, Závěr

Nokii nelze upřít jednu věc. Z hlediska kvality fotoaparátu je v současné době na vrcholu společně s iPhonem 5S, Galaxy S4 a dalšími špičkovými mobily. To, v čem je který lepší z hlediska hardwaru či operačního systému, proč si koupit tenhle nebo tamten, dnes rozebírat nechci. Na Nokia Lumia 1020 jsem se hodně těšil, minimálně z pohledu fotoaparátu. Slovo dalo slovo a my si v redakci mobil rozdělili.

Tip: Stáhněte si všechny fotky pořízené Lumií 1020 v plné kvalitě (soubor ZIP, cca 48 MB)

 

Tomáš Drahoňovský přinesl recenzi na mobilní telefon Lumia 1020 před 2 týdny a poté jsem si mobil převzal já. Nevkládal jsem do něj SIM kartu, ani jednou jsem z něj nezavolal, neposlal zprávu. Lumia 1020 se na těch pár dní stala mým fotoaparátem. Neřešil jsem mobil z pohledu mobilu, ale z pohledu fotoaparátu. A jelikož u sebe neustále nosím svojí bezzrcadlovku, na několika místech jsem provedl snímek dvojí. Jeden s Lumií, jeden s PENem. V recenzi na schopnosti Lumie z pohledu fotoaparátu se několikrát odkážu právě na svůj fotoaparát, jelikož Lumie ke srovnání kolikrát doslova vybízí. Na druhou stranu, srovnání nemá být srovnáním 1:1, ale ukázkou rozdílnosti zpracování obrazu jako takového a jeho výstupu. Ať se ale na Nokii Lumii 1020 podíváte z libovolného pohledu, jedno jí upřít nejde. Mezi mobily nemá z hlediska fotografií konkurenci.

Vysvětlení problematiky snímačů

Nokia Lumia 1020 je další z mobilů, které využívají technologii PureView. Tu zavedl model Nokia 808 PureView, který onen název přímo nesl ve svém jménu. Když Nokia model 808 představila, spousta lidí byla v šoku. 41 Mpx byla (a je) hodnota na míle vzdálená všem běžným fotoaparátům. A najednou měl takové rozlišení mobil. Model 808 nicméně těžil nejenom z vysokého rozlišení, ale taktéž z velkého snímače či z dobré světelnosti objektivu. Z hlediska mobilních telefonů patřil k absolutní špičce a pouze ve specifických podmínkách selhával. Později přišla Nokia Lumia 920 (925), která taktéž obsahovala technologii PureView. Zklamáním bylo, že nenesla velký snímač s obrovským rozlišením. Nicméně, PureView zde měl spíše upozornit na mechanický stabilizátor. Díky tomu byla schopná Nokia Lumia 920 používat delší časy než konkurence a tak uměla na statické scéně občas doslova čarovat, hlavně v noci. Dnes testovaná Nokia 1020 je třetí svého PureView rodu a bere si z obou předchozích telefonů to nejlepší. Doslova. Získává tak extrémně vysoké rozlišení 41 Mpx, jako první PW smartphone, ale taktéž obshahuje mechanickou stabilizaci, jako druhá verze. Ve výsledku v sobě kombinuje, alespoň papírově, to nejlepší ze svých předchůdců. Pojďme se podívat, jak moc je toto tvrzení ale pravdivé.


Porovnání velikosti snímačů

Obrázek, který jsem si vypůjčil ze zahraničního webu PhoneArena.com, krásně ukazuje rozdíl velikosti snímačů. Nejmenší zde uvedený snímač, tedy 1/3,2″,  patří svojí velikostí Lumii 920, Lumia 1020 a 808 PW jsou uvedené přímo v obrázku. Rozdíl je patrný na první pohled. Mimochodem, snímač velikosti 1/3,2″ má drtivá většina mobilních telefonů, byť výjimky v podobě Sony Xperia Z1 (snímač o velikosti 1/2.3) se najdou. Čím je snímač menší a čím má větší rozlišení, tím má větší pixelovou hustotu, tím více šumí, díky tomu se musí šum více odstraňovat a ve výsledku získáte fotografie nevalné kvality. Pokud nám tedy výrobci budou na malinkatých snímačích velikosti 1/3.2″ servírovat stále vyšší a vyšší rozlišení, velkého posunu se při současném vývoji nedočkáme. Proto z mého pohledu Nokia vzala tento boj za správný konec a servíruje nám v Lumii 1020 na mobilní poměry snímač popravdě obří. Byť je stále menší, než u 808 PureView. Pro porovnání, fotoaparát, kterým jsem některé snímky fotil pro porovnání s Lumií, má snímač velikosti Four Thirds, který je taktéž na obrázku zobrazen. Pojďme se podívat ještě na jednu tabulku:


Porovnání hardwarových parametrů PureView smartphonů

Pokud se podíváte na tabulku, kde jsem vždy nejhorší hodnoty označil červeně, je z ní jasně patrné, jak v Nokii vývoj fotoaparátu u své PureView řady pojali. První PW smartphone přinesl obří rozlišení, obrovský senzor a xenonový blesk, ale pouze při průměrné světelnosti, pouze digitální stabilizaci obrazu a při relativně dlouhém ohnisku. Druhá generace v podobě Lumie 920 přinesla optický stabilizátor obrazu, výbornou světelnost a širší ohnisko, na druhou stranu se zde objevil malý senzor s nízkým rozlišením a místo xenonového blesku pouze dvě diody, které se xenonu rovnat nemohou. Třetí generace si vzala to dobré z předchozích dvou, jak jsem již zmínil, a z tabulky je to jasně patrné. Vysoké rozlišení, velký snímač, optická stabilizace, dobrá světelnost, xenonový blesk, široké ohnisko. Dá se říct, že Nokia vytvořila ultimátní fotomobil. Jediné, kde Nokia přijala určitý kompromis, je velikost snímače. Ten je sice stále na poměry mobilu obří, ale je menší než u 808 PureView. Důvodem použití menšího čipu byla snaha zmenšit „batoh“ na zádech telefonu. Pro širší pochopení problematiky čipů bych rád zmínil ještě jednu tabulku:


Detailní porovnání zásadních parametrů vybraných snímačů

Tabulka výše přehledně zobrazuje dvě zásadní vlastnosti snímacích čipů z hlediska výsledné kvality snímků. Je jím velikost samotného jednoho pixelu a hustota pixelů na centimetr čtvereční. Velikost pixelu přímo určuje, jeho schopnost přijímat světlo, tedy zcela zásadní vlastnost. Můžete mít sebevíce světelný objektiv, ale pokud jednotlivé pixely budou příliš malé, jejich schopnost toto světlo přijmout logicky klesá. Naproti tomu, hustota pixelů má na svědomí se zvyšujícím se číslem tvorbu šumu na výsledné fotografii. Pokud je tedy hustota příliš vysoká, tedy typicky u mobilních telefonů či levných fotoaparátů, nemůžete od daného fotoaparátu čekat za špatných světelných podmínek či nastaveném vysokém ISO dobré obrazové výsledky. Tyto dvě veličiny mají na svědomí přesně ty situace, kdy s mobilem v šeru není kvalitně schopný vyfotit nikdo nic, s kompaktem jakbysmet, ale pak přijde někdo s kvalitní bezzrcadlovkou či zrcadlovkou a udělá parádní fotku bez blesku během okamžiku. Jeho fotoaparát má velké pixely (protože se na velký snímač mohou vejít) a zároveň nízkou hustotu těchto pixelů (opět díky velkému snímači) = kvalita fotografií je úplně jinde. Samozřejmě jsou zde další věci, které ovlivňují výslednou fotografii, jako je objektiv, rozlišení snímače, způsob zpracování obrazových dat apod.


Různě veliké snímače v reálné velikosti. Snímač v Pentaxu je dokonce mírně menší než ten v Lumii 1020

Pokud si tedy vše shrneme, dostaneme několik zajímavých informací. Například, Samsung Galaxy Camera má menší pixely a zároveň vyšší hustotu pixelů, než Nokia 808 PureView. Zároveň má Samsung Galaxy Camera (Galaxy S4 Zoom taktéž) identické vlastnosti na čipu, jako kompaktní fotoaparáty za pár stovek. Třeba i proto nemohl tento hybrid tvořit profesionální fotografie, byť se nás o tom Samsung snažil přesvědčit. Jenže. Nokia 808 PW a Nokia 1020 jsou v tomto ohledu jiné. Jejich rozlišení 41 Mpx není na čipu proto, aby se Nokia mohla chlubit tím, že má takto vysoké rozlišení. Konkrétně u modelu Lumia 1020 by to bylo kontraproduktivní, pixelová hustota téměř 80 Mpx na centimetr čtvereční je totiž šílená. Nokia u svých 41 Mpx PureView snímačů v první řadě získá snímek s takto obřím rozlišením, aby ho následně převedla na 5 Mpx velikost. Díky tomu, že převod probíhá z obrovské plochy, může při výsledném vytváření 5 Mpx snímku využít obrazových informací z několika pixelů k vytvoření pixelu jediného. Díky informacím z několika pixelů může software při skládání do jednoho pixelu využít data z každého z nich. Získá tak lepší informace o barvě, lépe si poradí s šumem, lépe udrží ostrost snímku apod. A právě tato vlastnost je schovaná za tím, proč Nokia u řady PureView vytváří velmi dobré snímky, hlavně v noci a šeru. Zároveň ale tato schopnost přináší i jedno negativum, o kterém si řekneme později.

Nokia Lumia 1020 a ovládání fotoaparátu

Lumia 1020 přináší inovované prostředí svého fotoaparátu, respektive, jednoho z fotoaparátů. Lumia 1020 totiž tak trochu trpí schizofrenií. Jak jinak si vysvětlit 6 aplikací, které pracují s fotoaparátem, každá samostatně umístěná? Chcete dělat panorama? Použijte Nokia Panorama. Chcete animovat vytvořené fotografie? Použijte prosím Nokia Cinemagraph. Pokud použijete aplikaci s názvem Fotoaparát, dostanete klasické prostředí Windows Phone ve fotoaparátu, které je velmi chudé a neumí využít možnosti čipu. Kukátko Bing pro změnu scanuje QR kódy.

 
Možnosti nastavení nejsou příliš široké, nicméně pro většinu uživatelů budou dostačující.

Nokia Smart Cam vytvoří několik snímků za sebou, ze kterých následně dává uživateli několik voleb. Možnost rozmazat okolí zaostřeného objektu, možnost nechat pohybující se objekt na obrazovce několikrát a vytvořit tak akční fotografii, možnost vybrat nejlepší snímek ze série apod. Až poslední volba s názvem Nokia Camera je pro nás ta pravá. Abych ale Nokii zase nekřivdil, Nokia Camera v době psaní tohoto článku dostala aktualizaci a i když v menu přístroje zůstává Nokia Smart Cam jako samostatná aplikace, nově je taktéž integrovaná přímo do Nokia Camera. V rámci Nokia Camera tedy nyní může uživatel přepínat mezi třemi volbami. Video, Camera, Smart Cam.

 
Za možnost nechat si zobrazit pomocnou mřížku, či styl ovládání, je nutno Nokii pochválit.

Nás bude zajímat hlavně Nokia Camera, která využívá schopnosti mobilu naplno. Menu nastavení je velice jednoduché. Položka Fotoaplikace přenese uživatele na obrazovku, kde jsou nabídnuté veškeré v mobilu nainstalované aplikace, které umí pracovat s fotoaparátem, tedy přesně ty, které jsem vyjmenoval před chvílí. Přední fotoaparát přepne logicky na přední kamerku. Časovač dává na výběr ze tří druhů odložené spouště a to v hodnotách 2, 5 a 10 sekund. Pět a deset sekund zpožděná závěrka se hodí v momentě, kdy chce fotograf třeba doběhnout ke skupince lidí, které fotí, aby byl sám součástí snímku. 2 sekundy mají jiný důvod. Slouží k eliminaci zhoupnutí fotoaparátu z důvodu stisku spouště. Toto zpoždění sám velice často využívám při focení v noci, nebo při delších časech a díky Nokii za to, že zde je přítomná. Kdo často fotí ze stativu a jde mu o co nejvíce ostrou fotografii, ví o čem mluvím. Toto zpoždění se ale hodí i při focení z ruky. Bracketing umožní zachytit více fotografií s různě nastavenou hodnotou expozice, přičemž hodnoty rozsahu lze nastavit -2 EV až +2 EV, -1 EV až +1 EV, případně -0,5 EV až +0,5 EV.  Tyto hodnoty jsou dostupné při 3 snímkách v rámci Bracketingu, při nastavených 5 snímcích si lze vybírat z -1 EV až +1 EV, -2 EV až +2 EV, -3 EV až +3 EV. Chválím.


Korekce EV expozice, možnosti mřížky či přisvícení jsou skvěle zpracované

V nastavení aplikace najdeme velice užitečnou věc a to možnost si nastavit světlo pomocného ostření. Buď ho lze nechat plně na automatice, případně jej lze vypnout, ale taktéž lze určit, že bude pomovné světlo při ostření použito pouze v momentě, kdy je aktivní blesk pro samotné fotografování. Milé a užitečné, v divadle tak nebudete při ostření blikat na herce. Nejenom začátečníkům se můžou hodit různé mřížky na displeji při fotografování. Lze si vybrat z pravidla třetin, zlatého řezu, kříže či čtverce. Zlatý řez ukazuje linky vedoucí fotografií a patří k ideálním místům, kde by měl procházet například horizont, ve zlatém řezu by se měli nacházet fotografované osoby apod. Naproti tomu u pravidla tří třetin jsou důležité průsečíky, které označují tzv. silné obrazové body. Ty jsou na fotografii 4 a přesně na tyto místa by se měli umisťovat hlavní motivy fotografie, jelikož z pohledu fotografa je střed snímku a hlavní motiv znakem špatné kompozice. Nokia na toto myslela a díky mřížce hledáčku tak mohou i úplní začátečníci mít vodítko, jak komponovat. Poměr stran umožňuje volit mezi 4:3 a 16:9 a režim snímání ovlivňuje fakt, jestli po exponování bude k dispozici pouze 5 Mpx snímek, nebo 5 Mpx a zároveň originální 38 Mpx soubor pro další zpracování.

Kapitoly článku:

» Úvod, Vysvětlení problematiky snímačů, Ovládání fotoaparátu
» Použití v praxi a rychlost přístroje, Kvalita snímků, Závěr

Témata:, , , , , ,

56 komentářů

  1. mmme
    3.11.2013 v 06:47

    Svělý článek. Pro mne největší výhoda je, že Lumii budu moci mít neustále při sobě. Což se o PENu či zrcadlovce říct nedá. S pomalostí jsem smířen. Navíc si myslím, že s tím Nokia ještě něco udělá. Plánuje se možnost RAWu a určitě nebude problém odložit přepočítávání 5ti Mpx snímku na „později“ a ne ihned po vyfocení.

    Odpovědět

      fry
      3.11.2013 v 09:27

      na nete sa už pohybuje niekoľko snímok spravených lumiou 1020 v rawe. to potom bude treba tento článok od základu prepísať. lebo čo sa dá z tejto lumie vytiahnúť z rawu je jednoducho úžasné.

      Odpovědět

        David Šantora
        3.11.2013 v 12:57

        Dobrý den,

        článek poté rozhodně přepisovat nebudu. Byl vydán v době, kdy toto Nokia u Lumie 1020 neumožňovala. Menší doplnění do článku ale vidím jako reálné.

        S pozdravem.

        Odpovědět

          fry
          4.11.2013 v 07:41

          to prepisovanie článku som myslewl v dobrom. nárast kvality bude enormný a to hlavne v scénach robených v protisvetle ahoršom osvetlení, kde z tmavých častí snímku bude možné toho vytiahnúť podstatne viac.

          Odpovědět

            David Šantora
            5.11.2013 v 00:39

            Dobrý večer,

            taktéž jsem svůj post nemyslel útočně. Spíše jde o to, že přístroje po vyzkoušení vracíme. Tlak výrobců (nebo firem, kteří půjčují) na rychlost vrácení zápůjčky je někdy dost velký a není v našich silách disponovat všemi přístroji po tak dlouhou dobu, abychom po nějaké době opět mohli otestovat změněnou „featurku“, kterou se výrobce rozhodně vylepšit svůj výrobek.

            Na druhou stranu, Lumii 1020 chci do Testu Fotoaparátu IV., takže se s ní a jejími kvalitami ještě na našich stránkách setkáme…

            S pozdravem.

          Jirka
          9.9.2014 v 17:39

          Jste hulvát drzý!! Rozhodně bych Vám dal přes držku.

          Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 12:55

      Dobrý den,

      přesně jak píšete. Jakmile Nokia přidá možnost přepočtu snímku na „později“, získá tím obrovskou výhodu tam, kde právě ztrácí. Jinak to, že PEN (bezzrcadlovku) či zrcadlovku u sebe nemůžete (nechcete) mít stále u sebe, plně chápu. Já osobně ale naopak právě proto, abych mohl mít fotoaparát stále u sebe a nemusel s sebou tahat velké a těžké věci (tělo a objektivy u zrcadlovky) přešel na bezzrcadlovku. Váha i velikost šla okamžitě rapidně dolů a přitom jsem si zachoval kvalitu výstupu. Ale je pravda, že PEN s 17mm 1:1.8 objektivem do kapsy u kalhot stále nedám…

      S pozdravem.

      Odpovědět

        mmme
        3.11.2013 v 14:31

        „do kapsy u kalhot stále nedám…“
        A o tohle mi právě jde. Mám za sebou období s brašnou plnou objektivů a těl a i PEN jsem nejakou dobu vlastnil. U tohodle mobilu považuju za největší výhodu, že na něj nemusím myslet, když kamkoli jdu. A to byl i u zmíněneho Olympusu problém. Mobil mám u sebe vždy a ta přidaná hodnota vcelku kvalitního fotoaparátu v něm je pro mne k nezaplacení. Navíc jsem pomalu ale jistě ve stádiu, kdy si myslím že veškerá technika „navíc“ je svazující. Sám sobě říkám: vem si tuhle Lumii do ruky a ukaž, co dokážeš…

        Odpovědět

          David Šantora
          5.11.2013 v 00:44

          Dobrý večer,

          jistě. Focení není o technice, ale o fotografovi. Vemte tuhle Nokii a ukažte co ve Vás je. Rád se poté na Vaše fotografie podívám, pokud mne necháte nahlédnout.

          Za sebe jsem ale na technickou kvalitu fotek pes a zatím největší „kompromis“ který jsem byl ochotný udělat, je právě přejití z DSLR na CSC. A jsem plně spokojen. Sérii 5 chci vynechat, ale následně to vidím buď na budoucí E-P6 případně na OM-D E-M1, který mě neskutečně láká…

          S pozdravem.

          Odpovědět

  2. Jakub Dušek
    3.11.2013 v 08:26

    Pěkný článek jediné co mě štve je to, že mám nákup nového telefonu nastaven na 3 roky. A ten současný mám od března

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 12:50

      Dobrý den,

      příště se pokusím článek napsat rychleji, aby jste nebyl naštván. :-) Jinak vážně, co Vám brání současný mobil prodat a zakoupit ten, který chcete?

      S pozdravem.

      Odpovědět

        Tomáš Kunst
        4.11.2013 v 07:18

        Je docela možný, že pan Jakub Dušek, stejně jako já, poctivě pracuje v tomto státě a proto si to jednoduše nemůže častěji dovolit, jelikož má tu smůlu, že nevlastní patřičný odstín pleti.

        Odpovědět

  3. Vilo
    3.11.2013 v 09:22

    Jeden z najlepších článkov, aké som tu a iných fórach čítal. Nevidí veci jednostranne, maximálne sa snaží o objektivitu. Mám Nokiu L920 a ak porovnám jej fotenie napr. z HTC Mozart, ktorý mám tiež, je kvalita o hodne lepšia, neprovnateľne kratší je však čas fotenia (3-4x).

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 12:49

      Dobrý den,

      děkuji za Vaše slova. Jak píšete, Lumia 920 fotí taktéž velice dobře. Nicméně, jako správný směr vnímám při současném vývoji to co Nokia předvádí u Lumie 1020. Ale třeba nás výrobci za rok překvapí něčím novým…

      S pozdravem.

      Odpovědět

  4. Lukáš
    3.11.2013 v 10:03

    Skvělý článek, moc za něj děkuji, jen tak dál!! :)

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 12:46

      Dobrý den,

      děkuji. Pochvala potěší. V podobném duchu bude následovat i další, byť podrobnější, článek… :-)

      S pozdravem.

      Odpovědět

        alias
        16.6.2014 v 19:00

        nevím,článek dobrý,teda fotky,co na nich je zvláštního?? některé povedené,některé o ničem,kd vidíte tu kvalitu?? nejste zaslepeni značkou,nebo nokia zaplatila reklamu??je tady tolik mobilu,co fotí stejně..některé fotky dokonce líp

        Odpovědět

          jardall
          4.8.2014 v 22:22

          Co to meleš za hov..na aliasi? Nebude to Tvým monitorem? Smiř se s faktem, že ten mobil fotí opravdu líp o několik levelů, než-li těch Tvých „tolik mobilů“. To je fakt, kterej nezměníš…
          A buď si jistej, že já nejsem zaslepenej ničím!!!

          Odpovědět

  5. Suriwan
    3.11.2013 v 12:27

    Doufám že teď nebudu znít moc zaujatě, ale nemáte někdo fotky z Iphonu 5S? Už pětka totiž fotila na telefon neuvěřitelně rychle a ty fotky nevypadaly moc zle… Jinak článek je jeden z nejlepších na českejch webech. A tento telefon je velice zajímavý, jen ta pomalost by mě určitě v některých případech vadila…

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 13:01

      Dobrý den,

      děkuji za Vaše slova. Ta pomalost je dána pouze tím přepočtem. Pokud Nokia uvolní novou aktualizaci Nokia Camera kde bude možnost tento přepočet odložit na později, třeba u počítače, nebo i v rámci telefonu, získá tím onu potřebnou rychlost a srovná krok s konkurencí…

      S pozdravem.

      Odpovědět

        Suriwan
        3.11.2013 v 13:04

        Máte pravdu, to bylo první co mě při čtení článku napadlo – pokud bude možnost přepočítat až po dofocení všech fotek, či proces odsunout na pozadí a zatím fotit, bude to úžasný telefon.

        Odpovědět

  6. Jirka.P
    3.11.2013 v 12:53

    „ve světě smartphonů z hlediska kvality nemá Lumia 1020 konkurenci“
    Nezapomnělo se na 808 PureView?

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 12:58

      Dobrý den,

      máte pravdu. Do vlastních řad jsem touto větou nemířil. Opravíme. Děkuji za Váš postřeh.

      S pozdravem.

      Odpovědět

  7. Petr V
    3.11.2013 v 13:00

    Dobrý den , jak obstojí Samsung S4 ZOOM proti Lumii 1020 ? docela by mě zajímalo porovnání obou dvou .

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 13:03

      Dobrý den,

      Mohu Vám prozradit, že Samsung S4 Zoom proti Nokii Lumii 1020 bude postaven. Kromě zoomu se ale obávám, že uvedený Samsung na zmiňovanou Nokii v kvalitě mít nebude. Sledujte naše stránky dále, porovnání se dočkáte.

      S pozdravem.

      Odpovědět

      Jirka.P
      3.11.2013 v 13:34

      Já už viděl zahraniční srovnání a jak říkal David Šantora… krom zoomu je Samsung ve všem horší ;)

      Odpovědět

        David Šantora
        3.11.2013 v 13:42

        Dobrý den,

        přesně jak píšete. Díval jsem se na parametry Samsungu S4 Zoom a jedná se vlastně o nalepený low-endový fotoaparát na podprůměrném mobilu za nadprůměrnou cenu… Nevím kam se tím chce Samsung dostat….

        S pozdravem.

        Odpovědět

  8. xzeit
    3.11.2013 v 14:31

    Nokia 808PW, Start fotoaparátu ze zamknutého telefonu cca 1,5 seknudy. Zaostření, vyfocení, uložení snímku 2 až 2,5 sekundy.
    Zapnutí, zaostření, uložení cca 4 sekundy. Nevím proč to minimálně stejně, nebo ještě lépe nezvládli u Nokie Lumia 1020…

    Odpovědět

      xzeit
      3.11.2013 v 16:39

      Bavím se o focení do 5 MPx, kde dochází k přepočtu pixelů. Pokud fotím do 38 MPx, je doba ukládání přibližně o vteřinu delší.

      Odpovědět

  9. tom
    3.11.2013 v 17:36

    Jsem přesvědčen, že fotky z s4 a možná i z lg g2 jsou za denního světla ostřejší, méně zašuměné a více prokreslené. U nočních fotografií má samozřejmě navrch Nokia. Proto bych byl rád, aby jste udělaly další test s těmito telefony a porovnali je s Lumií 1020 a E-PM1. Případně otestovali i iPhonem 5s.

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 20:00

      Dobrý večer Tome,

      vaše přesvědčení si budete moci ověřit v Testu Fotoaparátu IV., který chci stihnou ještě tento rok. Uvidíme co se nám vše podaří sehnat, nicméně iPhone 5s, Lumii 1020 a další bych tam rád měl. Jestli mám použít referenci v podobě svého PENu stále zvažuji. Referenční fotografie, z Olympusu O-MD E-M5, jsem použil v Testu Fotoaparátu II, ale mezi čtenáři k tomuto kroku nebyla žádná odezva…

      S pozdravem.

      Odpovědět

  10. Marek
    3.11.2013 v 17:38

    Zdravím. Jaký PEN + Olympus 17mm f/1.8 + VF-2 používáte? PS: Nebyl by z hlediska kompaktnosti lepší – Pan 20mm f/1.7 nebo Pan 14mm f/2.5?

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 19:53

      Dobrý den Marku,

      Používám starší model Olympus E-PM1. K němu M. Zuiko 17 mm 1:1.8 + M.Zuiko 45 mm 1:1.8 + M.Zuiko ED 40-150 mm 1:4.0-5.6 R + M.Zuiko 14-42 mm 1:3.5-5.6 II. Hledáček mám Olympus VF-2 jak správně píšete.

      Panasonic 20 mm 1:1.7 jsem po dlouhém uvažování zavrhnul z důvodu pomalejšího ostření než má právě M.Zuiko 17mm 1:1.8 od Olympusu. Sice má uvedený Panasonic lepší kresbu „na plnou díru“, pokud ale trošku přicloníte, zmiňovaný M. Zuiko ho předčí. A rozdíl v kompaktnosti už není tak velký, alespoň pro mě. Navíc, M. Zuiko 17 mm 1:1.8 je kompletně kovový (Panasonic 20 mm 1:1.7 má kovový pouze závit), má posuvný prstenec pro přepínání mezi AF a MF a jedná se pravděpodobně o nejrychlejší objektiv pro m4/3 systém. 20 mm je navíc na m4/3 po přepočtu již dost dlouhých 40 mm a to jsem nechtěl.

      Panasonic 14 mm 1:2.5 pro mě má už moc široké ohnisko, mnohem raději mám přirozenějších 17 mm…

      S pozdravem.

      Odpovědět

  11. Marek
    3.11.2013 v 18:21

    Celá tahle recenze nemá smysl pokud nenabídnete foto v plném rozlišení. Z těhle náhledů opravdu nejde nic poznat.

    Odpovědět

      David Šantora
      3.11.2013 v 19:33

      Dobrý den,

      původní fotografie dodáme ke stažení na konci článku dnes večer.

      S pozdravem.

      Odpovědět

  12. Honza
    4.11.2013 v 01:51

    Pekny clanek. Je to dobry fotomobil, ale nebylo by prece lepsi, kdyby Nokia tam dala snimac s 1/2 toho rozliseni… Denni fotky jsou super, ale ty nocni uz nenadchnou.

    Odpovědět

      David Šantora
      4.11.2013 v 21:25

      Dobrý den,

      noční fotografie jsou u Lumie 1020 rozhodně velmi dobré. Kvalita je horší z toho důvodu, že jsem použil delší časy, které už optická stabilizace nepobrala, což jsem v článku zmiňoval. Nokia každopádně na Lumii 1020 prodává pouzdro, které má závit na stativ. Pokud bych jej měl k dispozici v době focení, věřím že by fotografie byli velice kvalitní.

      S pozdravem.

      Odpovědět

  13. Hana Došková
    4.11.2013 v 03:32

    Dobrý den,
    myslíte že rychlost ukládání fotek závisí na rychlosti procesoru a paměti RAM? Mám nyní v kapse 19 tisíc na nový mobilní telefon a chtěla jsem jít původně pro 1020, ale když Nokia představila Nokii 1520, tak hodně váhám, protože Full HD displej, více RAM a rychlejší a lepší procesor mě lákají a myslím si, že by ukládání fotek mohlo být určitě rychlejší a navíc má také PureView technologii? Kvalita natáčení videa mě také úplně dostala už vzhledem k mému handicapu, kdy mi sem tam při focení či natáčení videa uhne ruka.

    Odpovědět

      David Šantora
      4.11.2013 v 21:30

      Dobrý den,

      Rychlost ukládání v první řadě závisí na velikosti ukládaného snímku a rychlosti úložného zařízení, tedy vnitřní paměti přístroje. Nokia Lumia 1020 fotografie při nápisu „Ukládám…“ neukládá, ale přepočítává, což je rozdíl…

      Nokia Lumia 1520 nemá v žádném případě stejnou technologii PureView jako v tomto článku zmiňovaná 1020. Lumia 1520 má 20 Mpx snímač a fotí v 20 Mpx. Nepřepočítává tedy nijak snímek a tím pádem bude ukládání rozhodně rychlejší než u Lumie 1020. Taktéž Lumie 1520 nemá xenonový blesk, ale pouze dvě diody. Ty se klasickému blesku nemohou rovnat v žádné disciplíně.

      Berte to tak, že Nokia Lumia 1520 je spíše taková vylepšená Nokia 920 z hlediska fotoaparátu. Používá stejnou „PureView“ technologii. Jak moc kvalitně bude fotit nedokážu v současnosti odhadnout.

      S pozdravem.

      Odpovědět

  14. Vašek
    5.11.2013 v 10:39

    Nejprve velké díky za profesionální foto recenzi!
    Chtěl bych se Vás zeptat, jak hodnotíte Sony Xperia Z1 jako druhý fotomobil (dle velikosti čipu). O kolik % jsou fotografie z Xperie Z1 horší oproti Lumii 1020? Je zde větší čip opravdu výhodou (například v porovnání s Galaxy S4 či LG G2) ?
    Jinak o Lumii 1020 uvažuji, jen nevím, jak tvrdý pád bude přechod z Androidu…
    Předem děkuji za Vaši odpověď.

    Odpovědět

      Xzeit
      5.11.2013 v 14:46

      TOP fotomobil je nyní Lumia 1020 (kromě Nokia 808PW, ta je na tom kvalitou cca jako Lumia 1020). Fotky za dne jsou srovnatelné s ostatními špičkami, ovšem za horších světelných podmínek jsou rozdíly více než patrné. Tam je velký čip opravdovou výhodou. Dokonce Nokia 808 PW má noční fotografie, pokud si pohrajeme s manuálním režimem ještě možná o něco lepší (míň šumu). Co dalšího by měl opravdový fotomobil mít, je xenonový blesk…což má Lumia 1020….diody jsou opravdu slabé, navíc neumí zmrazit (zatím) pohyb…

      Odpovědět

      David Šantora
      5.11.2013 v 22:54

      Dobrý večer,

      jak píše Xzeit, Nokia Lumia 1020 je špička. Přesto má jednu chybu, kvůli které bych si jí já osobně nekoupil. Je to právě ona zmiňovaná šílená pomalost. Čekat na to, že budu mít první snímek až po cca 5 – 8 vteřinách od vytažení z kapsy a následně budu dalších 5 vteřin „ukládat“ je pro mě nestravitelná. V daných časech může utéct spousta věcí, které poté můžou mrzet. Takže, za sebe. Na statickou fotografii je Lumia 1020 z mobilů opravdu TOP, na živou fotografii je i přes své kvality výstupu absolutně nevhodná. Za sebe bych taktéž nedal WP8… :-)

      Co se týká Xperia Z1, jak sám píšete, má větší snímač. Ten je 1/2.3″, tedy stejná velikost, jako v kompaktních fotoaparátech. Tím pádem by měla podávat podobné výsledky. A v tom vidím možná problém. Z1 má sice podobný snímač jako kompakty, rozhodně ale nemá podobnou optiku. Navíc, 20 Mpx je na takový snímač zbytečně moc (nutno brát v potaz, že pracuje jinak než PureView u Nokie, že tedy je to natvrdo 20 Mpx fotografie). Díky tomu má každý pixel velikost pouhých 1.1 µm, což není dobře.

      Na zahraničních webech jsem četl několik srovnání, ale jsou dost nevyvážená. Někdo chválí, někdo již ne. Dokud si tedy Xperii Z1 sám neosahám, nedokážu Vám odpovědět. Předpoklad k tomu, aby fotila lépe jak drtivá většina konkurenčních smartphonů ale rozhodně má.

      S pozdravem.

      Odpovědět

        xzeit
        6.11.2013 v 07:24

        Jediná šance tady je, a to v optimalizaci programu pro focení.
        Nejde mi do hlavy, že Nokia 808 PW je o tolik rychlejší. Má vůbec Lumia 1020 speciální čip pro focení, jako ho má Nokia 808?

        Odpovědět

          Tonda
          13.8.2014 v 10:53

          Ono je to spíš tím, že 808 má Symbian a 1020 Windows. Na totéž v Symbianu stačí sotva čtvrtinový výkon, na co ve Windows nebo Androidu. PureWiew byl navíc pro Symbian vyvinut a optimalizován, na Windows jen narychlo přebastlen.

          Odpovědět

        Vašek
        6.11.2013 v 10:12

        Dobrý den,

        opět díky za odbornou odpověď. Přesto doufám, že se s Xperií Z1 osobně seznámíte a napíšete, alespoň stručnou, foto recenzi.
        Možná Vás zaujme její možnost snímače sloučit 3 obrazové pixely do jednoho fyzického, kdy je výsledné rozlišení pouze 8 Mpx. V tomto případě, lze fotit pouze na inteligentní automatiku…

        P.S. Jaký je Váš (foto)názor na LG G2

        S pozdravem

        Odpovědět

          David Šantora
          6.11.2013 v 21:33

          Dobrý večer,

          děkuji. Každopádně, není ani tak důležité, jak Z1 zaujme mě, jako spíše, jak zaujme zákazníky. Každopádně, LG G2 jsem nerecenzoval a opět musím říct, nerad píšu názory na něco, co jsem neměl v ruce. Dle obrázků vypadá, že nefotí špatně, byť noční snímky nejsou žádná výhra.

          Každopádně, přiznám se, že tato foto-recenze na Lumii 1020 překonala v čtenosti moje přání a jedná se o druhý nejčtenější článek co jsme zatím v listopadu publikovali. Přemýšlím tedy, jestli nepokračovat ve stejném duchu dále s ostatními smartphony (Z1, G2, 1520, N5 apod… ) :) Až poté co podobně otestuji další smartphony, Vám mohu dát odpověď….

          S pozdravem.

          Odpovědět

            Vašek
            6.11.2013 v 21:51

            Dobrý večer,

            já osobně si též myslím, že foto recenze bude vždy velmi žádaným „zbožím“ (oproti množství běžných recenzí). Zvláště pak od Vás, kdo má zkušenosti s foto technikou a může tak porovnávat.

            Již nyní se těším na Vaše další foto recenze – určitě pokračujte :-)

            S pozdravem.

  15. Tomato
    5.11.2013 v 20:36

    Nie som nejaký extra odborník, ale toto mi príde ako najlepšia recenzia lumie 1020 a jej foto schopností.
    Ďakujem Vám za ňu.
    Prajem ešte mnoho takých skvelých článkov!!!!

    Odpovědět

      David Šantora
      5.11.2013 v 22:31

      Dobrý večer,

      Článek jsem psal s myšlenkou, že by měl být dobrý. Pokud jej tak vidíte, těší mě to. Děkuji.

      S pozdravem.

      Odpovědět

  16. milda
    7.11.2013 v 19:27

    L9920 umožňuje volit ISO do 3200

    Odpovědět

  17. pavel l.
    12.11.2013 v 13:14

    Dobry den, velmi zajimava i poucna recenze, sam lumii 1020 vlastnim-64gb, ale co stale nechapu je zoom.Ten u 808ky fungoval tlacitkem na ovladani zvuku (volume), coz maji i jine smartphony ale lumia 1020 vlastne nezoomuje jen udela jakysi nezmeritelny vyrez hotove fotografie (pokud neni nekde nejaka finta o ktere nevim) a to je velke minus na jinak dobry fotomobil.treba vse vylepsi i nasledna aktualizace.Prosim o vas nazor na tento zoom ne zoom, dekuji Pavel

    Odpovědět

  18. Petr Horák
    14.11.2013 v 00:30

    Dobrý den, výborná recenze, určitě bych se taky přikláněl k porovnání 1020 se Z1 případně s LG G2 a dalšími top fotomobily v takové kvalitní recenzi jako je tato

    Odpovědět

      David Šantora
      15.11.2013 v 21:37

      Dobrý večer,

      děkuji za Vaše slova. Zítra s Lubošem proberu modely telefonů, které budu požadovat na Test Fotoaparátů IV. Všechny, které jste zmínil, tam chtít budu… :-)

      S pozdravem.

      Odpovědět

  19. Alča
    15.3.2014 v 22:07

    Úžasný článek, díky!!! ;)

    Odpovědět

      David Šantora
      6.5.2014 v 12:14

      Díky Alčo,

      v dohledné čekejte na našich stránkách novinky ohledně mobilů a fotografování…. :)

      Hezký den přeji.

      Odpovědět

  20. ladik
    25.5.2014 v 10:59

    nejlepší fotomobil je jednoznačně Nokia 808 Pureview, papírově vylepšená Lumia 1020 není špatná, ale rozhodně ne nejlepší ani co se kvality fotek tyká

    řekl bych, že je opomíjená jen proto, že se již neprodává a je „mrtvá“

    http://imageshack.com/a/img59/1754/uic8.jpg
    http://imageshack.com/a/img32/4650/00h0.jpg
    http://www.imgup.cz/images/2014/05/25/IB8P6.jpg

    Odpovědět

Přidat komentář

Jak vybrat telefon v roce 2016, nezapomeňte na těchto 5 věcí

Jak vybrat telefon v roce 2016, nezapomeňte na těchto 5 věcí

18. 4. 2016  |    |  50 komentářů

Technologie mobilních telefonů, dnes bychom spíše řekli smartphonů, se každým měsícem, každou tiskovou konferencí, posunují kupředu. Je tedy zcela běžné,…

Recenze Huawei Mate 8: dokonalý po všech směrech (exkluzivně)

Recenze Huawei Mate 8: dokonalý po všech směrech (exkluzivně)

12. 2. 2016  |    |  60 komentářů

Hledáte to nejlepší na poli superphabletů? Tak už dál nemusíte. Huawei Mate 8 je přímo mistrovským dílem, ze kterého čiší…

7 vlastností, které má údajně přinést iPhone 7

7 vlastností, které má údajně přinést iPhone 7

9. 11. 2015  |    |  41 komentářů

I když iPhony 6S a 6S Plus jsou na trhu jen krátce, tak se již příznivci této značky těší, co přinese…

Recenze Honor 7: reparát na výbornou

Recenze Honor 7: reparát na výbornou

25. 10. 2015  |    |  15 komentářů

Nový přístroj z dílny odnože značky Huawei opět nabízí skvělý poměr ceny a výkonu. K tomu návdavkem i několik velmi praktických zlepšováků…

Recenze Lenovo Vibe Shot: Levná stylovka mezi fotomobily

Recenze Lenovo Vibe Shot: Levná stylovka mezi fotomobily

12. 8. 2015  |    |  39 komentářů

Lenovo vyrobilo s trochou nadsázky smartphone, který nemá konkurenci. Kdo jiný totiž přináší stylový fotomobil a ještě k tomu za…

5 funkcí, které už dnes na mobilu nikdo nepotřebuje

5 funkcí, které už dnes na mobilu nikdo nepotřebuje

6. 8. 2015  |    |  45 komentářů

Před lety se podle nich rozlišovaly jednotlivé kategorie mobilních telefonů a připlácely se za ně tisíce korun. Dnes byste je…

7 aplikací, které zázračně fungují, ačkoliv byste to možná nečekali

7 aplikací, které zázračně fungují, ačkoliv byste to možná nečekali

25. 5. 2015  |    |  4 komentáře

Mezi aplikacemi, které využíváme každý den, se často objevují unikáty vypadající, jako by byly z jiného světa. Když většina uživatelů…

Jak snadno dostat Flash Player do Androidu

Jak snadno dostat Flash Player do Androidu

23. 11. 2012  |    |  129 komentářů

Nestihli jste si do 15. srpna 2012 stáhnout Flash Player z obchodu Google Play? Nevadí. Existuje jednoduchá možnost, jak Flash…

MediaTek má tři nové čipsety. Helio X30 chce být nejlepším

MediaTek má tři nové čipsety. Helio X30 chce být nejlepším

DNES  |    |  diskuze (0)

MediaTek oficiálně představil dva čipsety pro smartphony vyšší střední třídy, nazývá je Helio P20 a Helio P25. Kromě nich si…

Sony začne s aktualizací na Android 7.0 Nougat už v říjnu

Sony začne s aktualizací na Android 7.0 Nougat už v říjnu

VČERA  |    |  diskuze (0)

Japonský výrobce Sony si nepohlídal harmonogram, podle kterého chce aktualizovat své telefony na nejnovější Android 7.0 Nougat. Jako první se…

Samsung Galaxy S8 bude mít bestiální 10nm čipset Exynos 8895

Samsung Galaxy S8 bude mít bestiální 10nm čipset Exynos 8895

VČERA  |    |  4 komentáře

Příští vlajková loď od jihokorejského výrobce, Samsung Galaxy S8, by měla přinést zbrusu nový čipset Exynos 8895. Ten bude údajně vyrobený pokročilejší…

Prodeje iPhonů 7 (Plus) jsou za první týden nižší než vloni

Prodeje iPhonů 7 (Plus) jsou za první týden nižší než vloni

VČERA  |    |  16 komentářů

Také se vám zdá, že Apple se nějak málo chlubí prodeji nových iPhonů? Oni by se možná rádi chlubili, ale…

Vybrali jsme telefon (nejen) pro Darth Vadera a jeho fanoušky

Vybrali jsme telefon (nejen) pro Darth Vadera a jeho fanoušky

VČERA  |    |  4 komentáře

V redakci už nám pod rukama prošly stovky různých smartphonů, ale dosud žádný z nich nepasoval k záporné (ale přesto…

Recenze Asus Zenfone 3: poprvé v kovu

Recenze Asus Zenfone 3: poprvé v kovu

24. 9. 2016  |    |  9 komentářů

Telefony Zenfone se za relativně krátkou dobu svého pobytu na českém trhu staly symbolem dostupné kvality, kterou ovšem deklasovalo celoplastové…

Apple vydal iOS 10.0.2, který řeší první větší problémy u iPhonu 7

Apple vydal iOS 10.0.2, který řeší první větší problémy u iPhonu 7

24. 9. 2016  |    |  diskuze (0)

Zatímco aktualizace na iOS 10.0.1 opravovala jen některé dílčí problémy, které však nebyly ve větší míře u uživatelů iPhonů 7…

Huawei v Praze natočil nový videoklip pro svou "hymnu" (video)

Huawei v Praze natočil nový videoklip pro svou „hymnu“ (video)

23. 9. 2016  |    |  diskuze (0)

Číňané si naší zemi celkem oblíbili. Společnost Huawei v posledních letech v České republice sponzorovala například národní hokejový klub, hokejový klub Kladno včetně…

Mobilní zobrazení