Vaše peníze v ohrožení! 10 tipů, jak na mobilní bankovnictví. Znáte je všechny?
- Internet je semeništěm hrozeb a podvodníků, jak je dlouhodobě známo
- Přístup k síti nám všem ale usnadňuje život, což platí i o mobilním bankovnictví
- Ve spolupráci s ČSOB přinášíme 10 účinný rad, jak se chránit před podvodníky

Ať už používáte operační systém Android nebo iOS a jste klientem ČSOB, České spořitelny, Komerční banky, případně úplně jiné bankovní společnosti, s největší pravděpodobností máte k dispozici aplikaci mobilního bankovnictví.
Přes tu můžete kontrolovat svůj zůstatek, ale také posílat peníze a schvalovat platby. Tyto aplikace jsou však často terčem podvodníků a internetových šmejdů. Jak se proti zákeřným podvodům chránit? Podívejte se na těchto 10 tipů a zůstaňte v bezpečí!
1. Neklikejte na odkazy v SMS nebo e-mailech
Nenechte se napálit phishingem, tedy podvodnými emaily, nebo smishingem, což jsou zákeřné SMS zprávy. Nikdy neklikejte na odkazy, které po vás pak chtějí zadat citlivé údaje.
2. Nepřevádějte peníze na neznámý účet
Jen proto, že vám někdo zavolá a tvrdí, že je z vaší banky nebo od policie, nemusí to být pravda. Nikdy nedejte na jejich rady a peníze nepřevádějte na jimi doporučený účet. Jde o podvodný vishing (falešný telefonát – pozn. redakce). Skutečná policie ani banka po vás něco takového nikdy nebudou chtít!
3. Nepřevádějte hotovost na bitcoin a nic neinstalujte
Nereagujte na výzvy, abyste si vybrali hotovost z bankomatu, tu vložili do bitcoinového bankomatu, peníze směnili a odeslali na určitou bitcoinovou adresu. Stejně tak ignorujte výzvy k instalaci software (např. AnyDesk, TeamViewer) pro vzdálený přístup k PC nebo mobilnímu zařízení.
4. Čtěte bezpečnostní upozornění od banky
Být informován znamená být připraven. Banky pravidelně vydávají bezpečnostní varování na nové typy útoků, čtěte je, ať vás žádný z nich nezaskočí. Pokud ale obdržíte informační SMS k aktivaci služby, o kterou jste nežádali, tak ihned kontaktujte banku.
Čtěte také: Pozor na SMS a emaily ohledně zásilek od České pošty. Jde o podvod!

5. Chraňte si hesla, PINy
Nikdy nikomu nesdělujte své přístupové údaje, hesla ani PINy. Stejně tak dávejte pozor, zda je používáte bezpečně. Nenechte nikoho, aby vám nahlížel přes rameno u bankomatu a používejte jen bezpečné webové stránky označené zámkem.
Rovněž různé výzvy (telefonické, e-mailové, přes sociální sítě, aplikace typu WhatsApp apod.) na poskytnutí informací z SMS, na nichž jsou aktivační nebo autorizační kódy, jsou také podvodné aktivity. Velmi nebezpečným zvykem Čechů je vkládat si do peněženky či portmonky s kartami i papírový lísteček s PIN kódem. V žádném případě to nedělejte, lupič má pak k vašemu kontu téměř neomezený přístup.
6. Aktivně pracujte s limity u karet
Všechny platební karty nabízí možnost nastavit si maximální denní částku pro platby u obchodníků, pro výběr z bankomatu i platby na internetu. Nastavit se dají snadno i na přechodnou dobu například z internetového bankovnictví.
7. Nakupujte online, ale bezpečně
Kromě nastavení limitů u karet doporučujeme využívat nejmodernější způsoby bezpečného placení online. Jde minimálně o 3D Secure s potvrzující SMS, nebo nově s pomocí bezpečnostního klíče banky.
8. Chraňte si počítač, mobil i tablet
Pořídit antivirový program pro počítač považujeme nyní již za samozřejmé, často ale zapomínáme na další chytrá zařízení s přístupem na internet. Pořiďte ochranu i jim.
Doporučujeme: Šmejdi na internetu zkouší nové triky, útočí přes aplikaci WhatsApp

9. Bezpečné internetové připojení a aktualizace
Tak, jako si chráníte počítač, mobil a tablet, byste si měli chránit i modem. Dávejte si pozor na nezabezpečené připojení, například k Wi-Fi v kavárně, které nikdy nepoužívejte k přístupu do internetového bankovnictví. K bezpečnému používání PC a chytrých zařízení patří i pravidelné aktualizace operačního systému, antiviru i důležitých aplikací. Pečlivě si také vybírejte, jaké aplikace si stahujete a zvažte, zda jsou bezpečné – kupříkladu podle uživatelský recenzí v obchodě Play nebo v App Store od Applu.
10. Informujte banku
Pokud budete mít podezření, že se s vaším účtem nebo kartou děje něco nekalého, nebo že jste byli kontaktováni podvodným e-mailem, SMS nebo telefonním hovorem, vždy informujte banku, nejlépe na bezplatné lince, případně přímo v internetovém / mobilním bankovnictví.