Tesla je nucena svolat 2 miliony aut, na vině je autopilot

  • Automobilka Tesla končí rok 2023 největší svolávací akcí za poslední dobu
  • U více než dvou milionů vozů napříč modelovou řadu musí upravit Autopilota
  • Ten dostatečně nezabraňuje nesprávnému použití
Autopilot v akci

Autopilot v akci | foto: CNET

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) dal Elonu Muskovi vánoční dárek, který se svou přitažlivostí rovná ručně pletenému kousavému svetru od babičky. Americká automobilka Tesla svolává ve Spojených státech více než dva miliony svých vozů napříč modelovými řadami. Důvodem jsou nutné úpravy funkce Autopilot. Cílem je zajistit, aby řidiči dávali při používání systému Autopilot pozor (skrze Elektrickevozy.cz)

Na začátku byla série nehod

Svolávací akce, která se týká modelů Y, S, 3 a X vyrobených mezi 5. říjnem 2012 a 7. prosincem letošního roku, přichází po dvouletém vyšetřování NHTSA. To odstartovala série nehod elektromobilů Tesla, ke kterým došlo při používání částečně automatizovaného systémů Autopilot. Některé z nich byly smrtící.

Podle dokumentů, které tento týden úřad zveřejnil, šetření ukázalo, že způsob, jakým Autopilot zajišťuje, aby řidiči věnovali pozornost silničnímu provozu, může být nedostatečný a může vést k „předvídatelnému zneužití systému“. Přidané kontroly a výstrahy mají zajistit, aby se nespoléhali pouze na Autopilota, který je nezbavuje nepřetržité odpovědnosti za řízení.

Autonomní řízení v Tesle

Autonomní řízení v Tesle | foto: MKBHD


Čtěte také: Umí tohle tradiční automobilky? Teslu už můžete ovládat i pomocí Siri


Odborníci úpravy vítají, ale chtějí víc

Bezpečnostní experti v reakci na svolávací akci uvedli, že se jedná o dobrý krok, ale neřeší základní problém, který mají automatizované systémy Tesly s odhalováním a zastavováním překážek v cestě. Zastánci automobilové bezpečnosti již léta volají po přísnější regulaci systému monitorování řidiče, který především zjišťuje, zda má řidič ruce na volantu.

Řidiči na Autopilota příliš spoléhali

Tesla na svých webových stránkách uvádí, že Autopilot a sofistikovanější systém Full Self-Driving (FSD) mají pomoci řidičům, kteří musí být vždy připraveni zasáhnout. Autopilot může automaticky řídit, zrychlovat a brzdit ve svém jízdním pruhu, ale stále se jedná pouze asistenční systém řidiče a navzdory svému názvu nemůže řídit sám. Nezávislé testy zjistily, že monitorovací systém lze snadno oklamat, a to natolik, že řidiči byli přistiženi při řízení opilí, nebo dokonce při sezení na zadním sedadle.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Tesla je nucena svolat 2 miliony aut, na vině je autopilot

  • Automobilka Tesla končí rok 2023 největší svolávací akcí za poslední dobu
  • U více než dvou milionů vozů napříč modelovou řadu musí upravit Autopilota
  • Ten dostatečně nezabraňuje nesprávnému použití
Autopilot v akci

Autopilot v akci | foto: CNET

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) dal Elonu Muskovi vánoční dárek, který se svou přitažlivostí rovná ručně pletenému kousavému svetru od babičky. Americká automobilka Tesla svolává ve Spojených státech více než dva miliony svých vozů napříč modelovými řadami. Důvodem jsou nutné úpravy funkce Autopilot. Cílem je zajistit, aby řidiči dávali při používání systému Autopilot pozor (skrze Elektrickevozy.cz)

Na začátku byla série nehod

Svolávací akce, která se týká modelů Y, S, 3 a X vyrobených mezi 5. říjnem 2012 a 7. prosincem letošního roku, přichází po dvouletém vyšetřování NHTSA. To odstartovala série nehod elektromobilů Tesla, ke kterým došlo při používání částečně automatizovaného systémů Autopilot. Některé z nich byly smrtící.

Podle dokumentů, které tento týden úřad zveřejnil, šetření ukázalo, že způsob, jakým Autopilot zajišťuje, aby řidiči věnovali pozornost silničnímu provozu, může být nedostatečný a může vést k „předvídatelnému zneužití systému“. Přidané kontroly a výstrahy mají zajistit, aby se nespoléhali pouze na Autopilota, který je nezbavuje nepřetržité odpovědnosti za řízení.

Autonomní řízení v Tesle

Autonomní řízení v Tesle | foto: MKBHD


Čtěte také: Umí tohle tradiční automobilky? Teslu už můžete ovládat i pomocí Siri


Odborníci úpravy vítají, ale chtějí víc

Bezpečnostní experti v reakci na svolávací akci uvedli, že se jedná o dobrý krok, ale neřeší základní problém, který mají automatizované systémy Tesly s odhalováním a zastavováním překážek v cestě. Zastánci automobilové bezpečnosti již léta volají po přísnější regulaci systému monitorování řidiče, který především zjišťuje, zda má řidič ruce na volantu.

Řidiči na Autopilota příliš spoléhali

Tesla na svých webových stránkách uvádí, že Autopilot a sofistikovanější systém Full Self-Driving (FSD) mají pomoci řidičům, kteří musí být vždy připraveni zasáhnout. Autopilot může automaticky řídit, zrychlovat a brzdit ve svém jízdním pruhu, ale stále se jedná pouze asistenční systém řidiče a navzdory svému názvu nemůže řídit sám. Nezávislé testy zjistily, že monitorovací systém lze snadno oklamat, a to natolik, že řidiči byli přistiženi při řízení opilí, nebo dokonce při sezení na zadním sedadle.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."