Reklamy ve WhatsAppu v Evropě zatím nebudou. Porušovaly by legislativu EU?

WhatsApp začíná s reklamami, ale zatím jen mimo EU. Evropská legislativa zpomalila plán Mety a reklamy u nás dorazí nejdříve v roce 2026.
WhatsApp je v EU zatím bez reklam
Na začátku týdne Meta zavedla do WhatsAppu velice nepopulární novinku v podobě reklam. Ty se až dosud v aplikaci vůbec nevyskytovaly a nyní je společnost zavádí zcela všude bez rozdílu. Existuje však jedna výjimka, kterou je Evropská unie. U nás v Evropě systém nemohl být implementován kvůli legislativě na ochranu osobních údajů.
Reklamy jsou sice stále v plánu i pro evropský trh, ale jejich zavedení je zatím v nedohlednu. Podle Mety na ně dojde až v roce 2026. Nový reklamní systém je sice navržen tak, aby respektoval soukromí uživatelů, i přesto však přistupuje k určitým datům, jako jsou poloha, jazyk zařízení a interakce s reklamními kanály.
Aplikace tedy nadále sbírá některá uživatelská data, což je z hlediska evropské legislativy na ochranu osobních údajů problematické. Navíc budou všechna tato data sdílena i s dalšími službami společnosti, jako je Facebook či Instagram. To znamená, že na všech platformách se budou zobrazovat podobné reklamy.

Systém přezkoumá EU
Celý reklamní systém bude v následujících měsících pod drobnohledem orgánů na ochranu osobních údajů, které přezkoumají, zda systém splňuje příslušnou legislativu. Podle DPC (Komise pro ochranu dat) je celý proces přezkoumání teprve na začátku a není jasné, zda se v reklamním systému objeví nějaké nedostatky.
Společnost Meta také později upřesnila, že reklamní systém pro EU byl plánován až na příští rok, takže vše zatím postupuje podle plánu. Otázkou však zůstává, zda nedojde k odložení nasazení. Pokud totiž příslušné orgány EU najdou nějaké nedostatky, bude je třeba co nejrychleji odstranit, jinak nebude možné systém implementovat.
Mezitím americký gigant řeší i problémy na domácím trhu, jelikož ho prošetřuje americký antimonopolní úřad kvůli akvizici Instagramu a WhatsAppu. Pokud by úřad rozhodl, že jde o monopolní praktiky, existuje poměrně velká pravděpodobnost, že by se v budoucnu musely dříve zakoupené sociální sítě od Mety oddělit.
Zdroje:
Autor článku

Richard se od dětství zajímá o technologie – od počítačů a mobilů po vše s chytrými funkcemi. Novinky ze světa technologií jsou pro něj nejen prací, ale i vášní. Ve svých textech spojuje nadšení s přehledem a důrazem na srozumitelnost.
Richard se od dětství zajímá o technologie – od počítačů a mobilů po vše s chytrými funkcemi. Novinky ze světa technologií jsou pro něj nejen prací, ale i vášní. Ve svých textech spojuje nadšení s přehledem a důrazem na srozumitelnost.