Mobilizujeme.cz

Průzkum: Recenze jsou pro nákup elektroniky naprosto klíčové

  |  komentovat  |  autor:

Nejnovější průzkum společnosti Seznam.cz ukazuje, že lidé nakupují elektroniku nejčastěji díky recenzím. Ty zpravidla nejvíce rozhodují, zda si daný produkt zákazníci koupí nebo nikoliv.

Telefony, počítače, notebooky, tablety, foto a další elektronika, jedno mají společné: naprostá většina těch, kdo je nakupují na internetu, se rozhoduje podle recenzí ve spotřebitelských médiích, orientovaných na příslušnou oblast. Recenze před nákupem v těchto kategoriích hledá 76,8 % nakupujících. Z tohoto podílu se jimi nechalo ovlivnit 96,8 %. Jde přitom hlavně o muže – mezi nakupujícími zde představují 80 %. Vyplývá to z výzkumu společnosti Seznam.cz a dat z portálu Zboží.cz.

Recenze jsou klíčem k nákupu

Rekordmanem ve významu recenzí je kategorie Elektroniky. Z těch, kdo recenze četli, se jimi podle průzkumu nechalo ovlivnit 98,8 % nakupujících. 50,4 % lidí říká, že recenze ovlivnila jejich nákup zcela zásadně – vlastně se podle ní rozhodli, které zboží vyberou. Zbytek nakupujících recenze pomohla „nasměrovat“.

Ani ostatní kategorie ale nezaostávají, recenze zásadně ovlivňuje nákupní rozhodnutí u mobilů ze 41,6 % nebo u notebooků ze 42,4 %. To koresponduje s tím, jak především muži zboží v těchto kategoriích vybírají – více než polovina jich říká, že na internet jdou v situaci, kdy přibližně vědí, co chtějí, ale konkrétní produkt v příslušné kategorii si teprve vyberou.

Typický nakupující tedy například ví, že chce mobilní telefon s operačním systémem Android v určité cenové kategorii, a v recenzích hledá, který konkrétně si koupit. Mimochodem, rekordmanem v podílu nakupujících žen jsou v elektronice právě mobily: v této kategorii ženy tvoří 28,6 % nakupujících. Mobily se také nejvíc nakupují jako dárky – v 20,5 % případů. 

Muž na internetu není lovec, ale sběrač

Zajímavé je, že tento trend do jisté míry obrací stereotyp „muž je lovec, žena sběračka“. Neplatí tedy definice klasika, podle níž „Muži mají lovecký pud: vtrhnou do obchodu, koupí první vhodnou věc, která jim padne do ruky, a utíkají ven. Ženy jsou sběračky: bloumají mezi regály a pečlivě vybírají, co by se mohlo hodit.“

Muži naopak tráví výběrem na internetu hodně času, téměř polovina (47 %) si při brouzdání konkrétní produkt teprve vybírá a studuje recenze. Naopak v typicky ženských kategoriích (dětské zboží, kosmetika, zdraví a léky, potraviny a nápoje) recenze významně ovlivňují výběr zboží jen v 36 %. Kromě toho ženy na internet chodí ve 42 % „lovit“: vědí, co chtějí, rychle koupí a příliš se nerozhlížejí.

„Shrnuto a podtrženo, téměř deset z deseti nakupujících, hlavně mužů, před nákupem vyhledává recenze,“ říká Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz, a doplňuje: „Zajímavý je trend pořizování tabletů dětem pro roli pomocníka se studiem. Pro notebooky je vedle Vánoc hlavní sezonou jaro, kdy jsou na trh uváděny nové modely, ale o tablety se Češi zajímají mnohem častěji se začátkem školního roku.“

Pozn: V přehledu jsou využita data Seznam.cz ze služby Zboží.cz od 1. 10. 2014 do 1. 8. 2015 a z výzkumu na reprezentativním vzorku 1 437 lidí uskutečněném prostřednictvím dlouhodobého projektu Seznam.cz Výzkumník.

zdroj: TZ Seznam.cz

ČLÁNKY:, ,
Xiaomi už brzy odhalí nové prostředí MIUI 9, prozradil výrobce

Xiaomi už brzy odhalí nové prostředí MIUI 9, prozradil výrobce

DNES  |    |  3 komentáře

Většina uživatelů Xiaomi zařízení už se zase může těšit na významnou aktualizaci systému. Výrobce totiž připravuje nové prostředí MIUI 9, které by…

Oukitel K6000 Plus: opravdu obří baterie a příznivá cena

Oukitel K6000 Plus: opravdu obří baterie a příznivá cena

DNES  |    |  diskuze (0)

Energie není nikdy dost a v případě smartphonů to platí minimálně dvojnásob. S novým Oukitel K6000 Plus si však stěžovat nebudete –…

2x bezztrátový zoom u OnePlus 5 ve skutečnosti není bezztrátový

2x bezztrátový zoom u OnePlus 5 ve skutečnosti není bezztrátový

DNES  |    |  4 komentáře

Zdá se, že čínský výrobce v letošním roce nedokázal svého zabijáka vlajkových modelů – OnePlus 5 – vylepšit natolik, aby byl marketingově…

Mobilní zobrazení