Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své nové monitorovací zprávě za srpen připomíná, že z hlediska doručovacích a poštovních služeb nepřijímá pouze stížnosti na Českou poštu, ale samozřejmě i na další obdobné služby a společnosti. K těm patří i čím dál oblíbenější Zásilkovna.
Ze zprávy zaujal případ celkem kuriózní stížnosti na společnost Zásilkovna. Na konci roku 2020 se stěžovatel domáhal po společnosti náhrady škody za poškozený, zcela nový televizor, který byl obsahem zásilky.
Vtip je ovšem v tom, že podobný typ problému ČTÚ ze zákona ani nemůže řešit. Ze zákona o poštovních službách plyne, že poštovní službou je činnost, která zpravidla zahrnuje poštovní podání, třídění a přepravu zásilky prostřednictvím poštovní sítě.
Odesílatel si sjednal u Zásilkovny službu Zásilkovna domů HD, která spočívala v obstarání přepravy prostřednictvím externího přepravce. Zásilkovna tedy neprováděla podání, třídění a přepravu poštovní zásilky ve smyslu zákona o poštovních službách, pouze zajistila přepravu.
Podle ČTÚ tato činnost vykazuje znaky zasílatelské smlouvy podle občanského zákoníku, jíž se zasílatel zavazuje příkazci obstarat mu vlastním jménem a na jeho účet přepravu zásilky z místa na místo. Vzhledem k tomu, že se nejednalo o spor vzniklý na základě poštovní smlouvy, nezbylo Úřadu než věc odložit z důvodu nepříslušnosti.
Doporučujeme: Česká pošta může být za rok bez práce. Kdo dostane od ČTÚ licenci?
Spor má však ještě dohru, neboť kupující televizoru byl zaměstnanec a produkt zakoupil na firmu svého zaměstnavatele, který tím pádem p koupi odstupoval od smlouvy v běžné 14denní lhůtě a zasílal zboží zpět do e-shopu. Protože ale kupující nevystupoval jako spotřebitel sám, nýbrž jako právnická firma, byla mu odebrána možnosti domáhat se ochrany u ČOI v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
Zpět ale ke stížnostem, toto byl pouze jeden kuriózní případ. Jak ČTÚ uvádí se své srpnové monitorovací zprávě, za druhý kvartál roku 2021 přijala 141 stížností na poštovní služby a 64 dotazů k tomuto tématu. Nepřekvapivě se pak nejvíc stížností týkalo dodání zásilek (58 stížností) a vyřizování reklamací (55 stížností).
Jak jste na tom s poštovními službami na českém trhu vy? Stěžujete si, nebo nad problémem často jen máchnete rukou?
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve své nové monitorovací zprávě za srpen připomíná, že z hlediska doručovacích a poštovních služeb nepřijímá pouze stížnosti na Českou poštu, ale samozřejmě i na další obdobné služby a společnosti. K těm patří i čím dál oblíbenější Zásilkovna.
Ze zprávy zaujal případ celkem kuriózní stížnosti na společnost Zásilkovna. Na konci roku 2020 se stěžovatel domáhal po společnosti náhrady škody za poškozený, zcela nový televizor, který byl obsahem zásilky.
Vtip je ovšem v tom, že podobný typ problému ČTÚ ze zákona ani nemůže řešit. Ze zákona o poštovních službách plyne, že poštovní službou je činnost, která zpravidla zahrnuje poštovní podání, třídění a přepravu zásilky prostřednictvím poštovní sítě.
Odesílatel si sjednal u Zásilkovny službu Zásilkovna domů HD, která spočívala v obstarání přepravy prostřednictvím externího přepravce. Zásilkovna tedy neprováděla podání, třídění a přepravu poštovní zásilky ve smyslu zákona o poštovních službách, pouze zajistila přepravu.
Podle ČTÚ tato činnost vykazuje znaky zasílatelské smlouvy podle občanského zákoníku, jíž se zasílatel zavazuje příkazci obstarat mu vlastním jménem a na jeho účet přepravu zásilky z místa na místo. Vzhledem k tomu, že se nejednalo o spor vzniklý na základě poštovní smlouvy, nezbylo Úřadu než věc odložit z důvodu nepříslušnosti.
Doporučujeme: Česká pošta může být za rok bez práce. Kdo dostane od ČTÚ licenci?
Spor má však ještě dohru, neboť kupující televizoru byl zaměstnanec a produkt zakoupil na firmu svého zaměstnavatele, který tím pádem p koupi odstupoval od smlouvy v běžné 14denní lhůtě a zasílal zboží zpět do e-shopu. Protože ale kupující nevystupoval jako spotřebitel sám, nýbrž jako právnická firma, byla mu odebrána možnosti domáhat se ochrany u ČOI v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
Zpět ale ke stížnostem, toto byl pouze jeden kuriózní případ. Jak ČTÚ uvádí se své srpnové monitorovací zprávě, za druhý kvartál roku 2021 přijala 141 stížností na poštovní služby a 64 dotazů k tomuto tématu. Nepřekvapivě se pak nejvíc stížností týkalo dodání zásilek (58 stížností) a vyřizování reklamací (55 stížností).
Jak jste na tom s poštovními službami na českém trhu vy? Stěžujete si, nebo nad problémem často jen máchnete rukou?