Mobilizujeme.cz

Trendy: Maraton soutěží | jak vybrat telefon + vánoční speciál | iPhone X | bezrámečkový telefon | Android Oreo aktualizace

Prince of Persia: The Shadow and the Flame (recenze)

|  komentovat  |  autor: David Šantora

Prince of Persia. Najde se asi málokdo, kdo by neslyšel o dobrodružství neohroženého prince z Persie. Firma Ubisoft, která vlastní práva na tuto značku, se nám opět rozhodla přinést jeho dobrodružství na mobilní platformy. V dnešní recenzi se tedy podíváme, jak se jim to povedlo.

Kapitoly článku:

» Úvod, ovládání hry, grafické zpracování
» Jak se to hraje, závěr recenze

Když v roce 1989 Jordan Merchant vydal společně s Broderbund software hru Prince of Persia na počítač Apple II, nikdo asi netušil jak velký úspěch značka dosáhne. Pouhý rok poté se první díl dočkal portace na Amigu, Atari ST a na PC. V roce 1993 vyšel druhý díl s podtitulem The Shadow and the Flame, který vyšel rovnou nejenom na počítače od Apple, ale taktéž na PC. Později se navíc objevil port na herní konzole SNES a MegaDrive. Úspěch značky měl stoupající tendenci a do dnešního dne vzniklo několik dalších dílů.

Před pár dny Ubisoft vydal konverzi druhého dílu pro platformy Android a iOS. Pozitivní zjištění je, že hra opravdu vychází z legendárního pokračování Prince, na druhou stranu, nedrží se ho zuby nehty, ale zkouší jít svou vlastní cestou. Pokud si tedy pamatujete ikonickou scénu s kameny v písku před jeskyní, které jste museli v určitém pořadí sešlápnout tak, aby se vám otevřel přístup do útrob jeskynního komplexu, tak přesně tuhle scénu zde nehledejte.

Naopak, hledání bájného létajícího koně se dočkáte i v této reinkarnaci. Podobný přístup tvůrci razí celou hrou. Opravdu důležité milníky zde najdete, dost věcí ale bylo vypuštěno. Nejvíce zamrzí asi podání příběhu, který je oproti původní hře velmi zjednodušen. V předloze jste byli psanci na útěku, protože zlý Jaffar na sebe vzal vaší podobu, oženil se s princeznou a vy jste tak byli za podvodníky. V aktuálním dílu se pouze dozvíte, že jste nikdy neposlouchali rady své matky. Poté v obou případech následuje útěk z paláce. V původním podání příběhu je útěk tím, že princ proskočí oknem zcela pochopitelný, v novém podání přinejmenším zvláštní.

Vraťme se ale k aktuální hře. Po poněkud zmateném úvodu následuje klasická pasáž s útěkem z paláce a hledáním kam že to vlastně chceme utéct. Právě vyplouvající loď je ideální a tak na konci prvního kola princ skáče na poslední chvíli na záď lodě a mizí svým pronásledovatelům z dohledu. A nutno podotknout, že už v tomto prvním kole si na hře všimnete dvou zcela zásadních věcí. První z nich je grafická stránka, která je opravdu velmi povedená, druhá věc je ovládání, které je snad ještě povedenější.

Nový Prince Of Persia je stále klasická 2D plošinovka. Přesto je zobrazení 3D prostoru na mobilní zařízení úchvatné.

Princ zhluboka dýchal a soustředil se. Za chvíli tam bude. CVAK. Levá noha tvrdě dopadla na podlahu s neochvějnou stabilitou a vypracovanou lehkostí. Pravá jí nahradila. CVAK. Rozšířené zorničky se snažily v mihotavém světle mohutných stojanů, které byly přikrčené ke stěně a ve kterých hořel oheň, rozeznat bodáky na spodní hraně dveří, ke kterým se princ blížil. CVAK. Prostor pro bezpečné podběhnutí dveří se opět o něco snížil. Princ to věděl a jeho svaly dělaly vše pro to, aby se ke dveřím, které se pomalu sunuly ze stropu, dostal včas. CVAK. Spodní hrana dveří se opět posunula níže k podlaze. Ještě kousek a bude tam. Nohy kmitaly ve zběsilém tempu a vzdálenost ke dveřím se zdála již tak malá.

Ovládání: Zvládnuté na jedničku

Ovládání je řešené velmi jednoduše a zároveň velmi efektivně. Celá levá strana obrazovky slouží pouze k pohybu doleva a doprava. Navíc zde máte umístěnou ikonu s lahvičkou, které nově umí princ sbírat do zásoby. Pokud si je tedy budete šetřit, můžete jich mít nasbíráno v zásobě desítky. Lahvičku lze vypít kdykoli, i během souboje, stačí se pouze ikony dotknout. Pravá strana obrazovky je naopak vyhrazená akcím. V nebojovém módu jednoduchým pohybem prstem nahoru princ vyskočí a chytne se plošinky nad sebou, pokud u toho poběžíte, princ skočí mohutně dopředu. Pohyb prstu dolů přikáže princi slézt o úroveň níže, pokud stojí na hraně, případně se skrčit, pokud nestojí na kraji plošinky. Pokud takto prst podržíte, lze poté pohybem doleva a doprava druhou rukou dělat kotouly. Ikona postavy v pravé polovině obrazovky přepne pohyb do opatrného módu a dokud ikonu držíte, princ přestane běhat a pohybuje se opatrně krok za krokem.

V bojovém módu rychlým pohybem prstu směrem k nepříteli přikážete princi, aby po něm sekl svojí zbraní. Ikona pomalého pohybu změní na štít a slouží ke krytí úderů nepřítelem. Navíc, pokud krytí zmáčknete přesně v momentě, kdy na vás protivník útočí, princ jej na chvíli omráčí a dostanete prostor pro jedno ze tří komb. Rychlým opakovaným pohybem prstu nahoru, nahoru a nahoru použijete kombo „Serpent Strike“, které nepřítele zraňuje sice málo, ale část jeho zranění se transformuje zpět do vašeho zdraví. Při pohybu 3x směrem k omráčenému nepříteli mu pomocí komba „Tiger Thrust“ způsobíte střední zranění a navíc ho odstrčíte od sebe. Toho je vhodné využívat v momentě, kdy protivník stojí na hraně propasti. A poslední kombo „Falcon Fury“, které vyvoláte pohybem dolů, dolů, dolů, uštědří nepříteli opravdu masivní poškození. Komba jsou jednoduchá a slouží hlavně ke zpestření hry. A musím uznat, že se daří. Využíval jsem je rád a hlavně, nejedná se o pouhý výkřik do tmy. Máte málo života? Lze nepříteli krást jeho. Stojí na kraji? Shoďte ho přes něj. Není potřeba ani jedno ani druhé? Fajn. Mlaťte ho hlava nehlava. Kromě těchto komb se lze k protivníkovi, pokud je k vám otočený zády, připlížit zezadu a jedním seknutím ukončit jeho život.

Obecně souboje nepatří mezi těžké, někdy se ale budete doslova otáčet, abyste je ustáli.

V tom princ uslyšel slabé cvaknutí. Jiné než to od klesajících dveří. Tak slabé, že by ho kdekdo  přeslechl, ale přesto dostatečně hlasité, aby princův trénovaný sluch stihl vyslat varování o smrtícím nebezpečí. Čas se zpomalil. Zubaté ostří se vydalo na pouť vstříc svému účelu. Připraveno zakousnout se do těla nešťastníka, který se opováží vejít do jeho dosahu. Mechanismus ve zdi uvolnil západku a dvě zubaté ostří se odlepily ze své schránky schované pod nánosem špíny a prachu. Dost rychle na to, aby kohokoli zbavily práva na život, bohužel prozrazené samotnou západkou držící jejich touhu na uzdě.

Grafické zpracování: Radost pohledět

Grafická stránka hry je, jak jsem již předeslal, výborná. Ubisoft zkrátka umí a tak jako jsou jeho hry graficky opulentní na PC a konzolích, jak je vidno, dokáže to samé na mobilních platformách. Hra využívá 3D grafiku, byť se jedná stále o klasickou 2D plošinovku. Princ sice běhá pouze v jedné rovině, přesto je nejenom on, ale vše, co ve hře potkáte, vymodelováno kompletně ve 3D. Tvůrci použili engine ShiVa 3D, který patří společně s Unreal a Unity mezi tři nejpoužívanější. I když lze her vytvořených v ShiVa 3D najít více, PoP:TSatF patří mezi nejhezčí z nich. Vývojáři použili moderní technologie jako jsou Pixel Shadery, stíny, Guardovo stínování. Částečně taktéž, hlavně u postavy prince, byly použity dynamické stíny a nasvícení. Hra díky tomu vypadá opravdu dobře, na těle prince je například viditelný dopad světla z loučí.

Ubisoft oproti původním 2D dílům díky kompletní 3D technologii docílil efektu, že pozadí není pouze jako pozadí, ale vyloženě součást scény. Nikdy se sice nedokážete ve hře pohnout jinam než v předem dané rovině, jak se na 2D plošinovku sluší a patří, ale přesahy některých scén do prostoru jsou prostě natolik uvěřitelné, že občas se nutkání jít tam někam dozadu, nevyhnete. Celá hra se odehrává v pěti prostředích, kdy z grafického hlediska se dá říct, že nejhezčí jsou ruiny města. V těch většinou mnoho světla nebývá a právě proto je tato část graficky asi nejzajímavější. Scény jsou totiž díky skutečnosti, že se odehrávají v noci, laděné do modra. Barevná paleta tak dává vyniknout hořícím loučím na stěnách, které svým teplým světlem ostře kontrastují se studenou namodralou barvou mrtvého města. Textury nejenom na zdech jsou navíc dostatečně detailní, takže tato hra světel hezky vynikne. Tvůrcům se tak záměr vytvořit atmosféru potemnělého hradu či ponurých kobek opravdu povedl. Rozpohybování jak prince tak i jeho protivníků je taktéž na velice dobré úrovni. Toporné pohyby se nekonají a legendární plavnost princových pohybů je přenesena i sem.

Ti z vás, kdo pamatují původní hru, jistě scénu poznali. Ostatním pouze prozradím, že se jedná o zásadní lokaci ve hře.

Čas opět zrychlil. CVAK. Princ na poslední chvíli varován svým sluchem přešel z běhu do rychlého kotoulu. Přesně v tu samou chvíli, kdy nad jeho tělem přelétli dva poslové smrti a rozřízli zlověstně vzduch. Tělo mladého prince dopadlo na zem a přes kotoul se rychle dostal do přikrčené pozice, ve které dál pokračoval ve zběsilém tempu. Dvě zubaté ostří, v tuto chvíli již neškodně za princem, se opět zanořily do zdi, čekajíc na někoho méně pohotového. CVAK. Princ věděl, že nemá času nazbyt. Veškerá energie v jeho svalech se vzepjala a donutila tělo k dlouhému a rychlému skoku. CVAK.

Kapitoly článku:

» Jak se to hraje, závěr recenze

ČLÁNKY:, ,