Neotřelé reklamní praktiky Honoru, neboli platíme si recenze
- Je problém si platit recenze?
- Kolik je přiměřená cena za takovou službu?
- Co na to česká legislativa?

TIP: Honor 9A míří do Česka. Neumí sice Google, ale stojí jenom 4 tisíce korun
Honor hledá ovečky?
Neobvyklých reklamních praktik jsme si poprvé všimli na konci června, kdy Honor uspořádal velkou reklamní akci „HONOR HLEDÁ TESTERY“, v rámci které nabízel slevu 500 Kč, pokud si vezmete telefon Honor 9A na otestování. Skvělá nabídka, že? Jak se to vezme.
Nebyl bych to já, abych se nezačetl do podrobných smluvních podmínek a došlo mi, že tohle je o dost méně výhodné, než se reklama tváří. Tak předně, v uzavírané smlouvě se píše o tom, že po otestování musí člověk napsat recenze na servery Alza.cz, CZC.cz, Heureka.cz, Zbozi.cz, Smarty.cz, HONOR Fans Klub a navíc natočit unboxing na sociální sítě. S napsáním recenze na vlastní fórum nemůžu mít problém, ať si každý hrabe na svém písečku. Takové akce už značka několikrát pořádala.
Zarazilo mě až psaní recenze na srovnávací servery Heureka.cz a Zbozi.cz, které se snaží zachovat objektivitu recenzí a zaplacená hodnocení mohou být přinejmenším pochybná. Tyto servery si vyhrazují právo hodnocení smazat, pokud by zjistily, že pochází od někoho spřízněného s firmou vyrábějící produkt. Zaplacený recenzent se tak minimálně v případě Heureky dostává na hranu porušení podmínek. To je paradoxní zvlášť poté, co Honor nabádá k důslednému dodržení recenzních podmínek serverů.
Problémem je zejména bod podmínek 11.1, že Huawei má výhradní pravomoc rozhodnout, jestli ohodnocení produktů proběhlo podle zadání, což může dostat recenzenta do nátlaku a podle mého je to minimálně eticky pochybné. Pokud by ke zkreslení recenzí docházelo, jedná se o manipulaci se zákazníkem, která je trestná, což ale Honor kategoricky popřel.
Fanoušky vábí hlavně testování, tvrdí Huawei
Požádali jsme marketingovou specialistku Huawei Marii Pleskotovou o vyjádření společnosti, proč se k takové reklamní akci rozhodla.
„U našich testerských programů jsme i po vyhodnocení zjistili, že primárně motivací pro fanoušky se zúčastnit nebyla možnost využití slevového voucheru na konci testování, ale spíše unikátní možnost se na chvíli stat naším testerem, expertem a otestovat produkt ještě dřív, než byl oficiálně v prodeji.
…
S každým testerem se pak naplnila šíření jejich recenzí prostřednictvím domluvených kanálů. Do hodnocení jsme testerům nezasahovali, jen jsme jim, stejně jako Vám, když nějaký produkt testujete, dali tipy na klíčové funkce produktů, které stojí za otestování. Na závěr testování také obdrželi testeři dotazník. Z něj asi nejzajímavějšími výsledky bylo, že opravdu všichni testeři by doporučili po testování produkt k zakoupení své rodině nebo kamarádům a na otázku, jestli využijí slevový voucher, odpověděli také ano.“
Můžeme s klidem říct, že za tím si firma stojí, ať už si ostatní myslí, co chtějí. V současné době se totiž rozběhla v podstatě totožná akce, jen jsou předmětem testování hodinky. A pozor, dostat můžete rovnou 1 500 Kč.
Jaký máte na takové reklamní praktiky názor vy?