Mobilizujeme.cz

Trendy: Soutěž o telefon Sony | jak vybrat telefon | Huawei Mate 20 Pro | Android 9 Pie aktualizace | budoucnost? | malý iPhone

Neběží vám Android plynule? Na vině je především samotný operační systém

  |  9 komentářů  |  autor: David Kovařík

Od uvedení první verze operačního systému Android na trh  je chod jedno z nejdiskutovanějších témat. V tomto směru je nejčastěji porovnáván s konkurenčním iOS, který je ve vykreslování, chodu a plynulosti systému naprostou špičkou. Poslední high-endová Androidí zařízení se tomuto ideálu velmi slušně přibližují, jako by to však občas přece jen nebylo ono. Chybu nehledejte v hardwaru svých telefonů. Důvodem je struktura samotného OS.

I přes neustálé zvyšování výpočetního a grafického výkonu dnešních mobilních telefonů, si někteří majitelé přístrojů s operačním systémem Android stěžují na jeho rychlost a plynulost. Nelze ale rozhodně říct, že by šlo o pomalý operační systém. Při přímém srovnání s konkurenčním iOS, či nejnovějšími Windows Phone, jako by se však zdálo, že konkurence je pořád o krok napřed. Alespoň co se rychlosti a plynulosti systému týče. Chyba však většinou není ve slabém hardwaru, ani v neschopnosti vývojářů od Googlu.

K samotné problematice se vyjádřil Andrew Munn, student softwarového inženýrství a člen vývojového týmu pro Android. Vinu podle něj nese samotná stavba operačního systému, respektive způsob, jakým Android pracuje při vykreslování uživatelského rozhraní. Vykreslování rozhraní je totiž zpracováváno ve vlákně, nesoucí normální prioritu, na rozdíl od výše zmíněného iOS, který tyto úlohy zpracovává v samostatném vlákně s prioritou nejvyšší (real-time). To tedy v praxi znamená, že ostatní aplikace u Androidu mohou část výpočetního výkonu využívat na úkor vykreslování rozhraní, které má samo o sobě nižší prioritu.

Pro lepší pochopení si uveďme konkrétní případ – načítání stránek ve webovém prohlížeči Safari u iOS a v základním Androidím prohlížeči. Pokud při otevření odkazu v Safari a jeho následném načítání držíte prst na displeji, načítání se pozastaví a systém se soustředí pouze na pohyb vašeho prstu, čili vykreslování prostředí. Diametrálně odlišně při této situaci pracuje Android, pro který je nejdůležitější načítání otevírané stránky, a tak se při pohybu prstu může zdát prostředí zpomalené, či trhané. Na stejném principu pracují také starší operační systémy jako Windows Mobile 6.5, BlackBerry OS, či Symbian – ani tyto systémy nikdy neoplývaly plynulostí vykreslování či uživatelského prostředí při dotekovém ovládání.

Andrew Munn doslova tvrdí, že všechny systémy pro dotykové smartphony, které započaly vývoj před příchodem iOS, trpí právě tímto neduhem. Další příčinou může být rozdílná kompozice UI, kdy u iOS je každé zobrazení uživatelského prostředí odděleně uloženo v paměti a později ho stačí pouze z této paměti nahrát, čili se nemusí znovu zpracovávat jako u Androidu.

S příchodem dvoujádrových zařízení je tento jev již ojedinělý, i tak lze občasné zadrhnutí systému zpozorovat. Částečně tomu napomáhá i hardwarová grafická akcelerace, která je podporována od Androidu verze 3.2 a vyšší. Řeč se také stáčela kolem čipu Tegra 2, který podle Andrewa i přes skvělou mediální kampaň nVidie, není zrovna nejideálnější procesor do nejnovějších mobilních zařízení. Nejvíce prý zaostává kvůli malé propustnosti paměti a chybějící instrukční sadě NEON (NEON instrukce jsou jakýmsi ekvivalentem instrukcí SSE u platformy Intel). Tyto instrukce  umožňují lepší zpracování matematických operací a jsou obsaženy například v procesorech Exynos, které vyrábí společnost Samsung.

Cílem tohoto článku tedy rozhodně není kritizovaní Androidu samotného. Celkově se jedná o dobrý systém se silnou vývojářskou základnou, který roste raketovým tempem. Vývojáři Googlu se všemi možnými způsoby snaží lagování systému odstranit, což se jim už z větší části podařilo. Stále tu však jistý rozdíl, při s rovnání s ostatními moderními systémy, je. Jednoduché řešení by samozřejmě bylo vytvořit nový UI toolkit. Problém by však nastal se staršími aplikacemi, které by se musely přepsat kvůli kompatibilitě s nově vytvořeným frameworkem. Bude zajímavé, jakou cestou vývoje se nakonec vydají.

ČLÁNKY:

Diskuze

avatar
4 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
PupikFoxx5LubošDallasCZJohnyAsbest Recent comment authors
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
M.
M.

Hmm, nesmysl, pokud Safari načítá stránku, a já se dotknu displeje a prst na něm držím, stránka se načítá pořád dál. Chce si nejdřív ověřit fakta, než bezmyšlenkovitě něco přeložit…

martin
martin

skus s nim jemne pohybovat, detailista ;)

Foxx5
Foxx5

Nech toho ty kašpare…

MK
MK

No nedávno jsem iPhone 4 měl a občas to taky nebylo uploně plynulý, ten efekt otvírání aplikací byl někdy pěkně trhaný, stejně tak když se najelo na stránku vyhledávání a vyjížděla klávesnice, taky se škubala. galaxy s2 bylo rychlejší , tady je to vidět http://www.youtube.com/watch?v=bphZoV8VrLc&feature=youtube_gdata_player

JohnyAsbest
JohnyAsbest

to, že Android ve srovnání s iOS a WP7 zaostává v rychlosti – to není ojedinělý názor. Vlastním v tuto chvíli SEXperia Arc S s 1,4 procesorem, Android 2.3.4. , sestavení …..58. A souhlasím s tím, že pohyb není plynulý v různých případech načítání….jediné plynulé je úvodní přechod mezi hlavními stránkami, jinak ne. Rychlé to je jedině v případě, kdy mám jen základní aplikace a origoš launcher. Jakmile člověk přidává další launchery (Go…, ADW, Reginu, aj.) s dalšími aplikacemi, začíná se mobil již zahušťovat a vůbec nefunguje tak, jak by měl – ano někdo mi již napsal, že nemám pravdu,… Číst vice »

MK
MK

Android je systém , který toho obsahuje podstatně víc ios je pouze menu, najeď do menu a máš prostředí iPhona, tam se to nikdy nesekne.

Luboš
Luboš

Android používá neakcelerované vykreslování prvků na obrazovce(neplatí pro android 4.0), tím zajišťuje širokou kompatibilitu na kdejakém hardwarově „jednoduchém“ telefonu. Já jsem osobně zkoušel do androidu nahrát Launcher7(bez widgetů a pouze s ikonama z WP7), podtaktoval jsem procesor na 245MHz a šlo to úplně plynule…

DallasCZ
DallasCZ

Tak nejsem programátor tak asi plácnu pár blbostí, ale nedá mi to :-).
1-tak je takový problém vykreslovacímu vláknu přiřadit nejvyšší prioritu?
2-tak nový UI toolkit měl podle mě být už v ICS 4.0 a holt člověk by si musel stahovat aplikace pro tuto verzi OS (stejně tak jak je to s kompatibilitou aplikací mezi iphone 3 a iphone 4S, kdy hoodně aplikací už na starým iphone prosteě nerozjedete).

Pupik
Pupik

Tak nyní po letech mohu říci, že Google zrovna na tomto hodně zapracoval. Nakonec museli vyměnit jádro Dalvik za ART, ale pomohlo to a pokud není výrobce magor a nezaprasí android tunou svého adware který běží v pozadí a žere paměť a zpomaluje, tak to běží již velmi plynule.
Já na mém androidu 7.1.1 tedy nikde žádné zpomalení již nezaznamenávám. Prostředí je pěkně animované a na podporu display až do 120Hz.
Tedy rychlost a plynulost o které jsme si v r.2011 kdy tento článek vyšel nechávali jen zdát.

Tip: Chcete hlasovat v diskuzi? Nejdříve se musíte přihlásit, či registrovat
Apple láká na další novinky, event plánuje na 30. října

Apple láká na další novinky, event plánuje na 30. října

VČERA  |  Jakub Fišer  |  diskuze (0)

Když 12. září Apple představoval nové iPhony, jistě mnoho diváků čekalo víc, než jen tři nové iPhony a novou…

Spotify má nyní samostatnou aplikaci pro hodinky s Wear OS

Spotify má nyní samostatnou aplikaci pro hodinky s Wear OS

VČERA  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Nastal věk streamované hudby. Jedna z nejpopulárnějších hudebních aplikací – Spotify – je nyní dostupná i samostatně pro chytré…

Xiaomi Mi Mix 3 o sobě dává znovu vědět, tentokrát jde o displej

Xiaomi Mi Mix 3 o sobě dává znovu vědět, tentokrát jde o displej

VČERA  |  Tomáš Rajnoch  |  diskuze (1)

Předchozí dva dny jsme se dozvěděli pár zajímavých informací o chystaném bezrámečkovém Xiaomi Mi Mix 3. Aktuálně se díky…

Mobilní zobrazení