Glosa: nejnovější Android nepotřebujeme my, ale výrobci
Google každým rokem vydává novou velkou aktualizaci Androidu, jenže rok od roku se ji prakticky dočká menší počet zařízení. Přitom se u posledních verzích neobjevily žádné řekněme revoluční změny, které by na starší zařízení nešlo dostat. V čem je tedy problém? A mělo by to uživateli vůbec vadit?
Při vydání nejnovějšího Androidu 7.0 Nougat mě na oficiální stránce Googlu zaujal překrásný podtitulek „made for you“, tedy v překladu „vyrobeno pro vás“. Jenže když se nad tím vším vlastně zamyslím, ve skutečnosti měl tvůrce Androidu napsat spíše něco na způsob „made for marketing“, tedy „vyrobeno pro marketing“.
Bídné aktualizace, ale proč?
Každý rok jsme svědky toho, jak se Android ztěží po téměř roce od svého vydání dostává přes alespoň 10 % hranici podílu mezi verzemi tohoto systému (letos mu dokonce trvalo skoro 4 měsíce, aby překonal pouze 1 % podíl). Pro srovnání, konkurenční iOS od Applu už během prvních dnů používá polovina uživatelů, po pár měsících dokonce kolem 90 %.
S rychlostí aktualizací je to tedy ze strany výrobců s Androidem naprosto bídné. A je to špatné, i kdyby nezáleželo na rychlosti. Čert vem to, že jednomu výrobci zabere výroba a otestování updatu 1 měsíc a druhému 1 rok. Jenže jak opět ukazují čísla, po roce nebo spíše po 2 letech už po novém významném updatu až na pár vyjímek ani neštěkne pes.
Že by to bylo technicky složité nebo snad i nemožné? Ale kdepak. Třeba komunity fanoušků, viz. fórum xda-developers, dokáží přinášet funkční romky s nejnovějším systémem klidně i pro několik let staré telefony. Příkladem může být nyní již více než 3 roky stará Xperia SP, která se tímto způsobem dočkala neoficiálního Androidu 7.0 Nougat.
Výrobci se tedy podle mě snaží tímto způsobem zvýhodnit své nejnovější telefony, aby si je lidé kupovali. Výrobce má totiž zpravidla na novějších modelech vyšší marži než na již výběhových kusech, takže na tom vlastně vydělá. O věrném zákazníkovi, který si nechce každý rok nebo dva kupovat nový mobil, už se to však říct nedá.
Výrobce má zpravidla na novějších modelech s novým Androidem vyšší marži než na již výběhových kusech, takže na tom vlastně vydělá.
Jde vám o čistý Android nebo opravdu o funkce?
Nechme teď ale stranou, zda je správné nebo špatné, aby výrobci takto zvýhodňovali své novější modely na úkor těch starých. Mnohem důležitější podle mě totiž nejsou kolikrát mediálně přeceňované funkce nového Androidu, ale spíše funkce samotné nadstavby od výrobce a hlavně pak také bezpečnostní záplaty, o které se musí výrobce postarat.
Google je oproti výrobcům o krok pozadu, když řada z nich u svých nadstaveb přináší poměrně zajímavé funkce a vychytávky, které v čistém Androidu najdeme až po několika letech. Ptám se tedy, zda se bezhlavě hnát za nejnovějším Androidem, nebo si vybrat telefon, který má propracovanou nadstavbu se vším, co opravdu ocením?
Druhým kritériem by podle mě mělo být, jak často výrobce přináší bezpečnostní záplaty. Google od loňského roku, kdy zažil se svým operačním systémem Android zatím rozhodně největší bezpečnostní aféry za celou svou existenci, klade mnohem větší důraz na bezpečnost a vydává průběžné opravy chyb a bezpečnostních rizik u Androidu.
„Mnohem důležitější nejsou kolikrát mediálně přeceňované funkce nového Androidu, ale spíše funkce samotné nadstavby od výrobce a hlavně pak také bezpečnostní záplaty.“
Závěr
Myslím si, že je dobré, aby Google vydával neustále propracovanější Android a k tomu průběžně uvolňoval bezpečnostní záplaty, o které by se ovšem měli více starat samotní výrobci. Ti se však stále ženou spíše za tím, aby přišli s novým telefonem, který přinese „nejnovější“ Android, než aby se postarali alespoň o své populární výběhové modely.
Zákazníkům by vlastně i mohlo být skoro jedno, jakou verzi systému telefon má. Spíše bych každému radil zajímat se obecně o funkce, které přidává nadstavba od výrobce, a také o bezpečnostní aktualizace. Nebo snad z nějakého důvodu potřebujete mít na svém telefonu neustále nejnovější Android? Prozraďte, z jakého?
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.