Generace Y a její mobilní trendy a smýšlení. Souhlasíte?

Luboš Srb

Společnosti Telefónica a Financial Times připravily nejrozsáhlejší průzkum tzv. Generace Y, tedy mladých lidí ve věku 18 až 30 let. Jaké používají technologie, jak přemýšlejí a co si myslí o budoucnosti?

Statistik není nikdy dost a pokud se udělají pořádně a jsou aktuální, pak to platí několikanásobně. Dobrým příkladem může být rozsáhlý průzkum společností Telefónica a Financial Times, který se během ledna a února 2013 zaměřil na generaci mladých lidí ve věku 18 až 30 let a oslovil jich rovnou přes 12 tisíc z 27 zemí světa, včetně České republiky (zde 500 respondentů). Tím jde o vůbec nejrozsáhlejší průzkum svého zaměření.

„Lépe poznat, jak se mladá generace dívá na současný svět, jak smýšlí, co z hlediska své budoucnosti vnímá za nejdůležitější, co ji motivuje, to byly hlavní důvody, které naši společnost působící v globálním světě vedly k realizaci této unikátní studie,“ vysvětlila Dana Dvořáková, ředitelka korporátní komunikace společnosti Telefónica, která si studii společně s Financial Times zadala.

Celý průzkum vezmeme tak trochu z druhého konce. Začneme oblastí technologickou a se statistikami z mobilní oblasti.

Za technologicky vyspělé se považují především muži

Naprostá většina mladých Čechů hodnotí jako dobré až excelentní své znalosti a používání moderních technologií. Ty hrají u mladých lidí důležitou roli při překonávání jazykových bariér, při hledání práce, ale podle většiny také zvětšují rozdíl mezi bohatými a chudými.

„Postoj k moderním technologiím navíc názorově rozděluje muže a ženy,“ komentovala závěry průzkumu Dana Dvořáková. 15 % českých mužů se považuje za technicky velmi vyspělé, u žen je to jen 5 %. Pro více jak třetinu českých mužů je navíc studium moderních technologií oborem, který mladé generaci zajistí úspěšnou budoucnost. U žen takto smýšlí jen 7 %.

A jaké moderní technologie využívají? Průzkum ukazuje využití notebooku (laptop), klasického PC (desktop), tabletu a chytrého mobilního telefonu v jednotlivých světadílech. Celkově vlastní 76 % mladých lidí chytrý telefon, ve Střední Evropě jsme však stále pod touto úrovní, navíc jsme na tom v tomto směru nejhůře. To ale na druhou stranu znamená největší prostor pro budoucí růst.

„Hlavním rysem této generace je využívání technologií, její život probíhá online. To je něco, co se velmi váže i k našemu podnikání. Jako lídr v oblasti telekomunikací na českém trhu chceme této generaci pomoci překonávat její problémy a podpořit ji v podnikání, dát jí směr. Uvědomujeme si, že nápady mladých lidí mohou společnostem našeho typu přinést nové impulsy, “ dodala Dana Dvořáková.

Další informace již nejsou technologického rázu, ovšem i tak jsou velmi zajímavé.

Mladí Češi jsou se svým životem spokojeni, ale mají obavy o budoucnost

Mladí Češi jsou ve srovnání se svými vrstevníky odjinud méně optimističtí a mají více obav z budoucnosti. Přesto však více než tři čtvrtiny z nich pociťují spokojenost se svým životem. Na druhou stranu polovina z nich si myslí, že země, v níž žijí, má už své lepší dny za sebou, ačkoliv ve světě tento názor převládá jen u jedné třetiny mladé populace. Za největší problém svého regionu dotazovaní Češi vnímají ekonomiku, sociální nerovnost a politickou nestabilitu. Více než polovina se obává, že nebude mít dost peněz na důchod.

Příležitost vidí ve studiu, o podnikání příliš neuvažují

Nejvíce českých příslušníků generace Y věří, že na úspěšnou budoucnost je připraví studium cizích jazyků, dávají mu přednost před technickými obory i ekonomií. Téměř tři čtvrtiny mladých Čechů mají jasno, kde chtějí být za deset let, ale vyjadřují obavy z přechodu ze školy do profesního života. 80 % jej považuje za obtížný, kdežto ve světě tento názor sdílí 63 % mladých. Na druhou stranu si tři čtvrtiny mladých Čechů myslí, že ve své zemi mají dostatek příležitostí podnikat nebo zrealizovat dobrý nápad. Následně jim však chybí podnikatelský duch, neboť jen třetina dotázaných by podnikání považovala za důležité. Ve světě se pak podnikání zamlouvá více jak polovině mladých.

Své názory na vybrané otázky si můžete porovnat s postoji zástupců generace Y po zodpovězení otázek elektronického dotazníku na www.detimilenia.cz

Celá studie je ještě rozsáhlejší, některé informace netýkající se mobilních technologií se zde neobjevily, kompletní průzkum najdete v originálním znění na stránkách společnosti Telefónica.


Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články