eRoušku už používá přes milion Čechů. Přesto má problémy a nefunguje
- Aplikace pro trasování nemocných s koronavirem eRouška včera oslavila milion aktivací
- Uživatelé si však stěžují na její nesprávné fungování, otázek je víc než odpovědí

Chytrá karanténa
Aplikace eRouška vznikla z dílny ministerstva zdravotnictví a národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) jako hlavní pilíř projektu Chytrá karanténa. Ten si dává za cíl zejména dohledávat kontakty osob pozitivně testovaných na Covid-19, aby se předešlo dalšímu šíření nemoci.
Při kontaktu s osobou, která měla pozitivní test a má nainstalovanou aplikace eRouška, vám pinkne na telefonu oznámení o tom, že jste mohli být vystaveni viru a následují pokyny, jak postupovat dál. Jednoduché pravidlo praví, že pokud jste oba měli roušky a nebyli spolu na vzdálenosti menší než 2 metry po dobu delší než 15 minut, nákaza by se vám měla vyhnout.
A naopak, pokud vy sami zjistíte, že jste covid pozitivní, hygienická stanice vám zašle speciální kód, který do aplikace zadáte a v tu chvíli ostatní uživatelé uvidí, že vy jste pozitivně testován s nemocí Covid-19. Systém se jeví být poměrně jednoduchým, ale právě tam se to všechno láme.

Systém nefunguje stoprocentně
Bohužel, v nejednom případě nakažení koronavirem hovoří o tom, že kód, který od hygienické stanice obdrželi, nejde v aplikaci aktivovat. Jiní uživatelé zase hovoří o tom, že kód obdrželi až do tří dnů, nikoliv hned, a to i přes fakt, že hygienická stanice ví o jejich infekčním onemocnění.
Kontroverze se eRoušce nevyhnuly ani s nejnovější aktualizací eRouška 2.0. Ta sice nabízí mnohem optimalizovanější servis, nečerpá tolik mobilních dat ani energie z akumulátoru, ale na druhou stranu nabízí velmi slabou kompatibilitu. Nainstalujete ji pouze na iPhony s iOS 13.5 a vyšší, nebo Android 6.0 Marshmallow a vyšší, ale vyjma telefonů Huawei a Honor, které nemají podporu služeb Google Play. Tam si aplikaci stáhnout jednoduše nemůžete.
Ve skutečnosti je tak úspěch eRoušku – aktivace už 1,14 milionu uživatelů – v zásadě neutěšující. V první řadě je třeba, aby aplikace a doprovodná služba (která představuje její podstatu) fungovala na 100 %. A na druhém místě je samozřejmě rozšíření – cílem autorů je, aby si aplikaci nainstalovalo co nejvíc lidí. Milion už je slušná hranice, ale v celkovém součtu je to pořád málo.
Autor článku
Bývalý redaktor webu Mobilizujeme.cz.