Dejte si pozor na slevové akce. Podvodníci mají během Black Friday a Cyber Monday žně

Ondřej Koníček
  • V dnešní době nákupů přes internet je velmi snadné naletět podvodníkům
  • Většina z nich využívá velké akce, jako je třeba Black Friday nebo Cyber Monday
  • Umíte nakupovat bezpečně, nebo už jste také naletěli?
Phishing
Phishing

Velké slevové akce, jako jsou Black Friday a Cyber Monday, jsou čím dál populárnější. Můžete při nich výhodně nakoupit, ale také se nechat okrást od podvodníků, což není v dnešní hektické době nic obtížného. A dvojnásob to platí teď, v době omezené globální pandemií, kdy se až 60 % zákazníků rozhodlo, že bude nakupovat vánoční dárky online, hezky z tepla domova.

Roste počet phishingových e-mailů

Dle společnosti Check Point vzrostl počet tzv. phishingových e-mailů za posledních šest týdnů více než 13×. Aktuálně je každý 826. e-mail tento typ podvodné zprávy, přičemž na začátku října to byl pouze jeden z 11 tisíc. Za výrazný nárůst v listopadu pochopitelně můžou jak blížící se Vánoce a s tím spojený nákup dárků, tak slevové akce Black Friday a Cyber Monday.

Zasilatelé těchto podvodných emailů, tedy kyberzločinci, se pochopitelně zaměřují hlavně na velké značky a v poslední době to odnesla například Pandora.

Za slevu cokoliv

Podle výzkumu společnosti Kaspersky není pro až 84 % zákazníků problémem sdílet s obchodníkem citlivé údaje (e-mailová adresa a telefonní číslo) výměnou za nějakou slevu. Jen čtvrtina dotázaných si uvědomuje, že podvodné e-maily chodí nejčastěji před Vánoci a není ochotna sdílet kvůli slevě informace, tudíž riskovat. Zhruba pětina dotázaných pak uvedla, že budou nakupovat výhradně u zavedených značek.

Kyberzločinci jsou čím dál sofistikovanější

Pokud jste obdrželi e-mail týkající se výše zmíněné Pandory, jeho podvodný charakter šlo rozpoznat jen poměrně obtížně. Odesílatelem byla Pandora Jewellery, což zní docela věrohodně a po kliknutí na jeden ze dvou odkazů vás e-mail přesměroval na falešné stránky, které imitovaly oficiální web společnosti Pandora.

Velkým problémem jsou i nákupy na poslední chvíli, u kterých bývají zákazníci ještě o něco méně obezřetní a snadněji se nechají opít na první pohled výhodnou koupí. Ve stresu věnují méně pozornosti tomu, zda je e-shop důvěryhodný či nikoliv a hledají jen co možná nejnižší cenu.

Jak nenaletět? Tady je pár rad od odborníků:

  1. Dejte si pozor na až příliš výhodné nabídky
  2. Nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla napříč různými službami
  3. Dejte si pozor na e-maily s žádostmi o restartování hesla
  4. Zkontrolujte si, zda nemá e-mail s výhodnou nabídkou a odkazem na další stránku nějaké gramatické chyby
  5. Nakupujte výhradně u prověřených, spolehlivých obchodníků
  6. Plaťte pouze přes bezpečné platební služby
  7. Slevy si ověřte i na jiných portálech
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Ondřej Koníček - Redaktor

Jsem příznivcem veškeré elektroniky, hlavně telefonů, počítačů a hardwaru obecně. Dále pak hráč tělem i duší, občasný sportovec a velký filmový fanda.


Komentáře


Nejnovější články