Češi mají rádi chytré hodinky. Na švýcarskou klasiku však nezapomínají
- V naší poslední anketě na Mobilizujeme.cz jsme se vás ptali, jaký máte vztah k chytrým hodinkám
- Ukázalo se, že Češi si chytré hodinky velmi rychle oblíbili
- Skoro třetina hlasujících přitom stále preferuje švýcarské klasiky

Nástup trendu
Chytré hodinky, které známe dnes, zažily dosud největší boom v roce 2013 a 2014. V této době se totiž vyrojilo několik renomovaných výrobců i menších značek s jediným cílem – za často vysokou cenu nabídnout prvním pár šťastlivcům kus moderní technologie.
Jmenovitě šlo o firmy jako Sony, Samsung, nebo třeba menší, ale o to úspěšnější Pebble. O rok později, ve zmíněném letopočtu 2014 pak přišel Apple a začal postupně dominovat trhu se smartwatch.
K čemu vlastně chytré hodinky jsou?
Pamětníci jistě rádi vzpomenou na to, jak veřejnost a technologičtí novináři s nástupem prvních chytrý hodinek hojně diskutovali, k čemu vlastně takový produkt je a komu se vyplatí zaplatit vysokou sumu za „prodlouženou ruku telefonu“.
Dnes již o smyslu chytrých hodinek debatuje málokdo. I přestože vyjasněno to nebylo snad nikdy, dnes už jsou chytré hodinky absolutní klasikou a v očích mnoha uživatelů nahradily klasické ručičkové hodinky. Pro byznys s ikonickými švýcarskými hodinkami přišel s těžkou ránou výrobce Apple, který v roce 2017 proklamoval, že jeho hodinky jsou nejprodávanějšími hodinkami po celém světě a překonaly i oblíbené firmy Rolex, Fossil, Omega či TAG Heuer.

Češi a chytré hodinky
Jak tvrdí naše anketa, ve které hlasovalo dohromady 308 čtenářů, chytré hodinky mají Češi v oblibě. Nadpoloviční většina si zvolila jako svou preferenci chytré hodinky; konkrétně šlo o 54 %. Ačkoliv jsme v anketě poptávali i zájem po chytrých fitness náramcích, o těch projevilo zájem pouze 9 % hlasujících.
Mnohem větší poprask udělaly klasické hodinky, tzv. hloupé, analogové či digitální, které zkrátka neumí nic jiného, než jen ukazovat čas a jejich hlavním zaměřením je dekorace. Hloupé hodinky si zvolilo jako své číslo jedna na zápěstí 30 %, což je bezmála třetina hlasujících. Pro úplnost, 7 % (22 jednotlivců) se vyjádřilo negativně vůči jakémukoliv podobnému zařízení a jejich zápěstí je zřejmě svobodné.
Trh v dnešních dnech
V této době je trh skoro až přesycen značkami s chytrými hodinkami. Kromě úspěšných firem, jako je Apple, Samsung, Huawei a také americká dvojka Fitbit a Garmin, totiž vyrábí své vlastní chytré hodinky kdejaký výrobce mobilních telefonů. Dobře do trendu vstoupilo třeba Xiaomi, které rovnou odkoupilo pod svá křídla firmy, které se na chytré hodinky specializují a prodává je pod svou značkou.
Výsledkem toho všeho je sice přesycení, ale zároveň i jasná diverzifikace trhu. Chytrých hodinek je s nadsázkou řečeno „už stejně jako telefonů“, čili si vybere každý a dobře nakoupíte za 3 tisíce, 5 tisíc nebo i 15 tisíc korun. Vše záleží na tom, kolik chcete do „prodloužené ruky telefonu“ vložit prostředků.
A co vy, jak jste na tom s chytrými hodinkami? Máte je, anebo to považujete za zbytečnost?
Autor článku
Bývalý redaktor webu Mobilizujeme.cz.