Bezplatná covidová linka 1221 vás může stát majlant! ČTÚ nemůže pomoct

  • Už od začátku koronavirové pandemie stát propaguje bezplatnou informační linku
  • Ta byla sice v jednom kuse přeplněna, ale byla bezplatná
  • Číslo 1212 však nahradila nová linka 1221 a tu operátoři jako bezplatnou nevnímají
Člověk, který má roušku a u toho telefonuje

Telefonující s rouškou, ilustrační | foto: Healthline

Pokud máte co do činění s nemocí Covid-19, nebo máte alespoň důkladné podezření, není nic lepšího, než zavolat svému praktickému lékaři, případně na informační telefonní linku Hygienické služby ČR. Ta byla dlouho známa pod číslem 1212, to se však na podzim změnilo na 1221 a došlo ke zmatení mnoha zákazníků a operátorů.

Bezplatná linka? Minuta stojí 6 korun

A to rozhodně není zanedbatelný problém. Starší linka 1212 zřízená ministerstvem průmyslu byla po dohodě s operátory bezplatná (i přestože běžně jsou bezplatné jen linky začínající “800” – pozn. redakce), nové. Jenomže po tom, co 1212 nahradilo 1221, operátoři okamžitě nepřenesli bezplatný status na tuto novou linku a často uživatelům účtovali za volání na covidovou linku peníze.

Dnes již samozřejmě všichni velcí operátoři informují ve svých cenících o službě 1221 jako o bezplatné a za volání na Hygienickou službu nic neúčtují, menší virtuální operátoři ale v mnoha případech o lince stále netuší. Anebo tomu tak dlouho po zavedení v září loňského roku bylo.

O jednom takové případu poškozené zákazníka informovala i Česká televize. Na tu se obrátil zákazník virtuála Plus4U, který se zděsil faktury osmkrát vyšší než obvykle. Operátor ve svém ceníku neinformuje o lince 1221 ani do dnešních dní. A zdaleka není sám, informační linku Hygienické služby ignoruje třeba i BleskMobil, Kaktus či oblíbené Tesco Mobile. Minutová tarifikace při volání na takovou “bezplatnou linku” pak může být i 3 až 6 korun.


Doporučujeme: Operátoři účtují neetické částky při přenosu čísel, varuje ČTÚ


Autorita může “jen” doporučit

Poměrně překvapivé vyústění situace však přináší ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) Jiří Grund. Ten tvrdí, že virtuální operátory APMS nemůže donutit zavést tuto linku jako bezplatnou, nýbrž pouze jim to doporučit.

A stejně “malým pánem” je pro virtuály také Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Jak informuje Tereza Meravá z tiskového oddělení: “ČTÚ nemá kompetenci nařídit v případě čísla 1221, aby se volání volajícímu neúčtovalo, a to i proto, že pro tento účel není ve vyhlášce č. 117/2007 Sb. o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací určeno a nenařizuje to ani jiná legislativa. Nicméně dle § 63 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích musí být v rámci smlouvy o poskytování příslušné služby elektronických komunikací uváděn mj. údaj o její ceně, a to i když je tzv. nulová, tedy zdarma. Český telekomunikační úřad obecně v rámci svých dohledových kompetencí může případné nesplnění uvedené povinnosti ze strany poskytovatele služby sankcionovat.”

Pokud se vám stal podobný přešlap vašeho operátora, a sice že účtoval státem uznanou bezplatnou linku jako klasickou, nezbývá vám, než se obrátit přímo na vašeho poskytovatele. ČTÚ ještě varuje, že pokud není údaj o tom, že linka je zpoplatněna ve smlouvě, máte nárok na reklamaci, na kterou v takovém případě i sám úřad dohlíží.

Stalo se vám nebo někomu ve vašem okolí něco podobného? Dejte nám vědět v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Bezplatná covidová linka 1221 vás může stát majlant! ČTÚ nemůže pomoct

  • Už od začátku koronavirové pandemie stát propaguje bezplatnou informační linku
  • Ta byla sice v jednom kuse přeplněna, ale byla bezplatná
  • Číslo 1212 však nahradila nová linka 1221 a tu operátoři jako bezplatnou nevnímají
Člověk, který má roušku a u toho telefonuje

Telefonující s rouškou, ilustrační | foto: Healthline

Pokud máte co do činění s nemocí Covid-19, nebo máte alespoň důkladné podezření, není nic lepšího, než zavolat svému praktickému lékaři, případně na informační telefonní linku Hygienické služby ČR. Ta byla dlouho známa pod číslem 1212, to se však na podzim změnilo na 1221 a došlo ke zmatení mnoha zákazníků a operátorů.

Bezplatná linka? Minuta stojí 6 korun

A to rozhodně není zanedbatelný problém. Starší linka 1212 zřízená ministerstvem průmyslu byla po dohodě s operátory bezplatná (i přestože běžně jsou bezplatné jen linky začínající “800” – pozn. redakce), nové. Jenomže po tom, co 1212 nahradilo 1221, operátoři okamžitě nepřenesli bezplatný status na tuto novou linku a často uživatelům účtovali za volání na covidovou linku peníze.

Dnes již samozřejmě všichni velcí operátoři informují ve svých cenících o službě 1221 jako o bezplatné a za volání na Hygienickou službu nic neúčtují, menší virtuální operátoři ale v mnoha případech o lince stále netuší. Anebo tomu tak dlouho po zavedení v září loňského roku bylo.

O jednom takové případu poškozené zákazníka informovala i Česká televize. Na tu se obrátil zákazník virtuála Plus4U, který se zděsil faktury osmkrát vyšší než obvykle. Operátor ve svém ceníku neinformuje o lince 1221 ani do dnešních dní. A zdaleka není sám, informační linku Hygienické služby ignoruje třeba i BleskMobil, Kaktus či oblíbené Tesco Mobile. Minutová tarifikace při volání na takovou “bezplatnou linku” pak může být i 3 až 6 korun.


Doporučujeme: Operátoři účtují neetické částky při přenosu čísel, varuje ČTÚ


Autorita může “jen” doporučit

Poměrně překvapivé vyústění situace však přináší ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) Jiří Grund. Ten tvrdí, že virtuální operátory APMS nemůže donutit zavést tuto linku jako bezplatnou, nýbrž pouze jim to doporučit.

A stejně “malým pánem” je pro virtuály také Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Jak informuje Tereza Meravá z tiskového oddělení: “ČTÚ nemá kompetenci nařídit v případě čísla 1221, aby se volání volajícímu neúčtovalo, a to i proto, že pro tento účel není ve vyhlášce č. 117/2007 Sb. o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací určeno a nenařizuje to ani jiná legislativa. Nicméně dle § 63 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích musí být v rámci smlouvy o poskytování příslušné služby elektronických komunikací uváděn mj. údaj o její ceně, a to i když je tzv. nulová, tedy zdarma. Český telekomunikační úřad obecně v rámci svých dohledových kompetencí může případné nesplnění uvedené povinnosti ze strany poskytovatele služby sankcionovat.”

Pokud se vám stal podobný přešlap vašeho operátora, a sice že účtoval státem uznanou bezplatnou linku jako klasickou, nezbývá vám, než se obrátit přímo na vašeho poskytovatele. ČTÚ ještě varuje, že pokud není údaj o tom, že linka je zpoplatněna ve smlouvě, máte nárok na reklamaci, na kterou v takovém případě i sám úřad dohlíží.

Stalo se vám nebo někomu ve vašem okolí něco podobného? Dejte nám vědět v diskuzi!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."