Xiaomi v loňském roce zklamalo, růst se skoro zastavil
Xiaomi bylo dlouhou dobu přezdíváno „čínský Apple“ kvůli svému neuvěřitelně rychlému vzestupu z úplného ničeho mezi největší světové výrobce smartphonů. Avšak zdá se, že časy velkého růstu jsou ty tam.
Přitom ještě před rokem se očekávalo, že rok 2015 bude pro Xiaomi velice úspěšným a počet prodaných zařízení se opět zvedne minimálně o desítky procent. Zdá se ale, že Xiaomi se již dostalo na vrchol svých možností a změny se nejspíš nedočkáme ani letos.
Původní předpoklady hovořily o 100 milionech prodaných kusů, novější poté o 80 milionech. Ani jedno by sice nemohlo konkurovat letům předchozím, v nichž zaznamenalo Xiaomi nárůst o 227, respektive 160 procent, ale pořád by se jednalo o čísla, kterými by Xiaomi překonalo většinu konkurence.
Jenomže se někde stala chyba. Xiaomi nenaplnilo ani ty nejčernější odhady a meziroční růst činí pouze 15 %. Ale dalo se vůbec očekávat, že čínský výrobce dokáže dlouhodobě opakovat podobná čísla, jako v letech předcházejících?
Zejména v roce 2014 totiž k 227 procentnímu růstu přispěla expanze Xiaomi do Indie, která je hned po domovské Číně druhým největším trhem světa a zejména poptávka po levnějších telefonech s Androidem je tu obrovská. Naproti tomu, v loňském roce se Xiaomi rozšiřovalo na menší trhy, které nemají takový kupní potenciál, aby mohly dlouhodobě držet trend raketového růstu.
Je také možné, že i samotná expanze Xiaomi do určité míry škodí. Například právě v Indii si mnoho uživatelů stěžovalo na problémy s přehříváním nebo nedostatkem aktualizací a celkově horší kvalitou telefonů, než které byly prodávány v Číně.
S každým novým trhem totiž Xiaomi přibývá nová zodpovědnost, a to z malé čínské společnosti, která vlastně vyrábí telefony a o zbytek se nestará, dělá plnohodnotného hráče, od něhož je očekávána náležitá podpora a kvalita. Pokud ji Xiaomi nedokáže naplnit, dost možná budeme svědky nejenom raketového vzestupu, ale i raketového pádu.