S bankou v mobilu jsou vaše peníze v bezpečí, říká šéf IT ZUNO banky
„Bezpečnost online a mobilního bankovnictví je u nás na nejvyšší úrovni, jste chráněni i při krádeži telefonu,“ říká ředitel IT oddělení online banky ZUNO Slavomír Mizák. ZUNO v červnu zahájilo novou kampaň zdůrazňující, že je bankou první volby nabízející plnohodnotné služby pro všechny.
Jak se liší práce na mobilní aplikaci od práce na online bankingu?
Liší se zejména v designu. Internetové bankovnictví má jiný vzhled a jiné rozložení oken a ovládacích prvků, navíc se samozřejmě ovládá myší. Mobilní aplikace musí být naopak navržena pro menší obrazovku a musí se snadno ovládat prsty. Musí být jednodušší a uživatelsky nenáročná. Práce se liší také v technologii, kterou jsou online banking a mobilní aplikace vyvíjeny. Při vývoji mobilních aplikací se využívají nativní vlastnosti a možnosti daného operačního systému jako iOS nebo Android.
Jak vypadá běžný pracovní den v zákulisí ZUNO banky?
Naše systémy jsou designované, aby běžely automaticky a byly dostupné pro naše klienty 24 hodin a 7 dní v týdnu. Pro případ potřeby máme samozřejmě připravené lidi v pohotovosti. V rámci provozu IT probíhá nepřetržitý monitoring všech procesů a systému. V případě, že se něco stane, řeší to určená služba. Služby se rozdělují dopředu. Lidé jsou tedy k dispozici ve dne v noci. Stejné to je i u našich dodavatelů.
Jaké jsou největší hrozby pro chod internetového bankovnictví?
Obecně je samozřejmě největší hrozbou to, že klient omylem nebo nepozorností prozradí svoje přihlašovací údaje a umožní tak nahlédnout na své účty nepovolaným osobám. Zabezpečení v ZUNO je proto víceúrovňové a aktivní transakce, jako například převod peněz z účtu, je nutné potvrdit jedinečným kódem, který je vygenerován a zaslán klientovi při každé transakci. Při vývoji se maximálně věnujeme dodržování vysokých bezpečnostních standardů, které by měly chránit osobní data a finanční prostředky například i při krádeži telefonu. Zloděj se do mobilní aplikace samozřejmě nedostane. A to díky přihlašovacím údajům, které jsou potřeba pro mobilní aplikaci. Pro vstup do mobilní aplikace je třeba zadat PIN, který si definoval a zná jen uživatel sám.
Jak vznikal projekt pro vývoj mobilní aplikace ZUNO?
Ještě než jsme začali, měli jsme jasnou představu, že chceme udělat něco jiného a atraktivnějšího, než bylo zrovna na trhu. Mobilní aplikace ZUNO je spojení naší znalosti online bankovnictví, integrace systémů a zkušeností s vývojem mobilních aplikací ze strany partnera. Na začátku jsme se rozhodli pro aplikace na iOS a Android, a již nyní jsme zaznamenali přes 45 000 stažení.
Jak vypadala práce na mobilní aplikaci?
Nejzajímavější na celé práci byla ta počáteční kreativita, tedy jak vůbec bude celá aplikace v mobilu vypadat, jaké funkce bude a může poskytovat. Chtěli jsme mobilní bankovnictví maximálně intuitivní, přitažlivé a příjemné pro klienta. Myslím, že se nám podařilo udělat aplikaci, kterou ostatní nemají. Práce na mobilním bankovnictví jsme zahájili na počátku 2012 a podařilo se nám tam začlenit unikátní funkce jako je skener faktur nebo vyhledávač bankomatů s rozšířenou realitou. Pro celý tým to byl určitě nejzajímavější projekt, na kterém jsme pracovali nejen kvůli aktuální mobilní době, ale taky kvůli použitým technologiím a agilnímu způsobu vývoje. S výsledkem jsme velmi spokojeni a veřím, že to platí i pro naše klienty.
Kolik lidí pracuje v IT odděleních ZUNO?
IT oddělení patří v ZUNO k těm největším. Dělí na dvě části. První je vývojová sekce, kde pracují funkční analytici, vývojáři, projektoví manažeři a testovací specialisté. Druhou částí je IT provoz, který se specializuje na zabezpečování provozu systémů pro klienty. Hlídají dostupnost aplikací, serverů nebo síťového zabezpečení. Na vývoji online bankingu a mobilních aplikací spolupracujeme s kolegy z oddělení Multichannels, kteří navrhují jejich design a funkce. Samozřejme, asi jako v každé bance, nám s vývojem některých specializovaných aplikací pomáhají i naši externí dodavatelé.