Prince of Persia: The Shadow and the Flame (recenze)

Prince of Persia. Najde se asi málokdo, kdo by neslyšel o dobrodružství neohroženého prince z Persie. Firma Ubisoft, která vlastní práva na tuto značku, se nám opět rozhodla přinést jeho dobrodružství na mobilní platformy. V dnešní recenzi se tedy podíváme, jak se jim to povedlo.

Když v roce 1989 Jordan Merchant vydal společně s Broderbund software hru Prince of Persia na počítač Apple II, nikdo asi netušil jak velký úspěch značka dosáhne. Pouhý rok poté se první díl dočkal portace na Amigu, Atari ST a na PC. V roce 1993 vyšel druhý díl s podtitulem The Shadow and the Flame, který vyšel rovnou nejenom na počítače od Apple, ale taktéž na PC. Později se navíc objevil port na herní konzole SNES a MegaDrive. Úspěch značky měl stoupající tendenci a do dnešního dne vzniklo několik dalších dílů.

Před pár dny Ubisoft vydal konverzi druhého dílu pro platformy Android a iOS. Pozitivní zjištění je, že hra opravdu vychází z legendárního pokračování Prince, na druhou stranu, nedrží se ho zuby nehty, ale zkouší jít svou vlastní cestou. Pokud si tedy pamatujete ikonickou scénu s kameny v písku před jeskyní, které jste museli v určitém pořadí sešlápnout tak, aby se vám otevřel přístup do útrob jeskynního komplexu, tak přesně tuhle scénu zde nehledejte.

 

Naopak, hledání bájného létajícího koně se dočkáte i v této reinkarnaci. Podobný přístup tvůrci razí celou hrou. Opravdu důležité milníky zde najdete, dost věcí ale bylo vypuštěno. Nejvíce zamrzí asi podání příběhu, který je oproti původní hře velmi zjednodušen. V předloze jste byli psanci na útěku, protože zlý Jaffar na sebe vzal vaší podobu, oženil se s princeznou a vy jste tak byli za podvodníky. V aktuálním dílu se pouze dozvíte, že jste nikdy neposlouchali rady své matky. Poté v obou případech následuje útěk z paláce. V původním podání příběhu je útěk tím, že princ proskočí oknem zcela pochopitelný, v novém podání přinejmenším zvláštní.

Vraťme se ale k aktuální hře. Po poněkud zmateném úvodu následuje klasická pasáž s útěkem z paláce a hledáním kam že to vlastně chceme utéct. Právě vyplouvající loď je ideální a tak na konci prvního kola princ skáče na poslední chvíli na záď lodě a mizí svým pronásledovatelům z dohledu. A nutno podotknout, že už v tomto prvním kole si na hře všimnete dvou zcela zásadních věcí. První z nich je grafická stránka, která je opravdu velmi povedená, druhá věc je ovládání, které je snad ještě povedenější.

Nový Prince Of Persia je stále klasická 2D plošinovka. Přesto je zobrazení 3D prostoru na mobilní zařízení úchvatné.

Princ zhluboka dýchal a soustředil se. Za chvíli tam bude. CVAK. Levá noha tvrdě dopadla na podlahu s neochvějnou stabilitou a vypracovanou lehkostí. Pravá jí nahradila. CVAK. Rozšířené zorničky se snažily v mihotavém světle mohutných stojanů, které byly přikrčené ke stěně a ve kterých hořel oheň, rozeznat bodáky na spodní hraně dveří, ke kterým se princ blížil. CVAK. Prostor pro bezpečné podběhnutí dveří se opět o něco snížil. Princ to věděl a jeho svaly dělaly vše pro to, aby se ke dveřím, které se pomalu sunuly ze stropu, dostal včas. CVAK. Spodní hrana dveří se opět posunula níže k podlaze. Ještě kousek a bude tam. Nohy kmitaly ve zběsilém tempu a vzdálenost ke dveřím se zdála již tak malá.

Ovládání: Zvládnuté na jedničku

Ovládání je řešené velmi jednoduše a zároveň velmi efektivně. Celá levá strana obrazovky slouží pouze k pohybu doleva a doprava. Navíc zde máte umístěnou ikonu s lahvičkou, které nově umí princ sbírat do zásoby. Pokud si je tedy budete šetřit, můžete jich mít nasbíráno v zásobě desítky. Lahvičku lze vypít kdykoli, i během souboje, stačí se pouze ikony dotknout. Pravá strana obrazovky je naopak vyhrazená akcím. V nebojovém módu jednoduchým pohybem prstem nahoru princ vyskočí a chytne se plošinky nad sebou, pokud u toho poběžíte, princ skočí mohutně dopředu. Pohyb prstu dolů přikáže princi slézt o úroveň níže, pokud stojí na hraně, případně se skrčit, pokud nestojí na kraji plošinky. Pokud takto prst podržíte, lze poté pohybem doleva a doprava druhou rukou dělat kotouly. Ikona postavy v pravé polovině obrazovky přepne pohyb do opatrného módu a dokud ikonu držíte, princ přestane běhat a pohybuje se opatrně krok za krokem.

V bojovém módu rychlým pohybem prstu směrem k nepříteli přikážete princi, aby po něm sekl svojí zbraní. Ikona pomalého pohybu změní na štít a slouží ke krytí úderů nepřítelem. Navíc, pokud krytí zmáčknete přesně v momentě, kdy na vás protivník útočí, princ jej na chvíli omráčí a dostanete prostor pro jedno ze tří komb. Rychlým opakovaným pohybem prstu nahoru, nahoru a nahoru použijete kombo “Serpent Strike”, které nepřítele zraňuje sice málo, ale část jeho zranění se transformuje zpět do vašeho zdraví. Při pohybu 3x směrem k omráčenému nepříteli mu pomocí komba “Tiger Thrust” způsobíte střední zranění a navíc ho odstrčíte od sebe. Toho je vhodné využívat v momentě, kdy protivník stojí na hraně propasti. A poslední kombo “Falcon Fury”, které vyvoláte pohybem dolů, dolů, dolů, uštědří nepříteli opravdu masivní poškození. Komba jsou jednoduchá a slouží hlavně ke zpestření hry. A musím uznat, že se daří. Využíval jsem je rád a hlavně, nejedná se o pouhý výkřik do tmy. Máte málo života? Lze nepříteli krást jeho. Stojí na kraji? Shoďte ho přes něj. Není potřeba ani jedno ani druhé? Fajn. Mlaťte ho hlava nehlava. Kromě těchto komb se lze k protivníkovi, pokud je k vám otočený zády, připlížit zezadu a jedním seknutím ukončit jeho život.

Obecně souboje nepatří mezi těžké, někdy se ale budete doslova otáčet, abyste je ustáli.

V tom princ uslyšel slabé cvaknutí. Jiné než to od klesajících dveří. Tak slabé, že by ho kdekdo  přeslechl, ale přesto dostatečně hlasité, aby princův trénovaný sluch stihl vyslat varování o smrtícím nebezpečí. Čas se zpomalil. Zubaté ostří se vydalo na pouť vstříc svému účelu. Připraveno zakousnout se do těla nešťastníka, který se opováží vejít do jeho dosahu. Mechanismus ve zdi uvolnil západku a dvě zubaté ostří se odlepily ze své schránky schované pod nánosem špíny a prachu. Dost rychle na to, aby kohokoli zbavily práva na život, bohužel prozrazené samotnou západkou držící jejich touhu na uzdě.

Grafické zpracování: Radost pohledět

Grafická stránka hry je, jak jsem již předeslal, výborná. Ubisoft zkrátka umí a tak jako jsou jeho hry graficky opulentní na PC a konzolích, jak je vidno, dokáže to samé na mobilních platformách. Hra využívá 3D grafiku, byť se jedná stále o klasickou 2D plošinovku. Princ sice běhá pouze v jedné rovině, přesto je nejenom on, ale vše, co ve hře potkáte, vymodelováno kompletně ve 3D. Tvůrci použili engine ShiVa 3D, který patří společně s Unreal a Unity mezi tři nejpoužívanější. I když lze her vytvořených v ShiVa 3D najít více, PoP:TSatF patří mezi nejhezčí z nich. Vývojáři použili moderní technologie jako jsou Pixel Shadery, stíny, Guardovo stínování. Částečně taktéž, hlavně u postavy prince, byly použity dynamické stíny a nasvícení. Hra díky tomu vypadá opravdu dobře, na těle prince je například viditelný dopad světla z loučí.

Ubisoft oproti původním 2D dílům díky kompletní 3D technologii docílil efektu, že pozadí není pouze jako pozadí, ale vyloženě součást scény. Nikdy se sice nedokážete ve hře pohnout jinam než v předem dané rovině, jak se na 2D plošinovku sluší a patří, ale přesahy některých scén do prostoru jsou prostě natolik uvěřitelné, že občas se nutkání jít tam někam dozadu, nevyhnete. Celá hra se odehrává v pěti prostředích, kdy z grafického hlediska se dá říct, že nejhezčí jsou ruiny města. V těch většinou mnoho světla nebývá a právě proto je tato část graficky asi nejzajímavější. Scény jsou totiž díky skutečnosti, že se odehrávají v noci, laděné do modra. Barevná paleta tak dává vyniknout hořícím loučím na stěnách, které svým teplým světlem ostře kontrastují se studenou namodralou barvou mrtvého města. Textury nejenom na zdech jsou navíc dostatečně detailní, takže tato hra světel hezky vynikne. Tvůrcům se tak záměr vytvořit atmosféru potemnělého hradu či ponurých kobek opravdu povedl. Rozpohybování jak prince tak i jeho protivníků je taktéž na velice dobré úrovni. Toporné pohyby se nekonají a legendární plavnost princových pohybů je přenesena i sem.

Ti z vás, kdo pamatují původní hru, jistě scénu poznali. Ostatním pouze prozradím, že se jedná o zásadní lokaci ve hře.

Čas opět zrychlil. CVAK. Princ na poslední chvíli varován svým sluchem přešel z běhu do rychlého kotoulu. Přesně v tu samou chvíli, kdy nad jeho tělem přelétli dva poslové smrti a rozřízli zlověstně vzduch. Tělo mladého prince dopadlo na zem a přes kotoul se rychle dostal do přikrčené pozice, ve které dál pokračoval ve zběsilém tempu. Dvě zubaté ostří, v tuto chvíli již neškodně za princem, se opět zanořily do zdi, čekajíc na někoho méně pohotového. CVAK. Princ věděl, že nemá času nazbyt. Veškerá energie v jeho svalech se vzepjala a donutila tělo k dlouhému a rychlému skoku. CVAK.

Jak se to hraje: Dobře a krátce

Nejnovější předělávka legendárního Prince of Persia se hraje opravdu nadmíru dobře. Vývojáři velmi správně odhadli ovládání na dotykových displejích a za tohle jim nelze než zatleskat. Navíc, pokud by někomu nový systém ovládání nesedl, v nastavení hry si lze přepnout na klasický virtuální joystick a virtuální tlačítka pro všechny akce. Autoři sice původní díl berou jako legendární a úctyhodnou hru, přesto si ve svých vývojářských deníčcích neodpustili několikrát použít jedno slovo právě směrem k předloze jejich díla. Frustrující. Dle Ubisoftu je původní druhý díl příliš těžký, příliš náročný na hráčovo pozornost a příliš frustrující díky některým nástrahám, které jedním šmahem ukončí hráčův život a nutí tak tedy notně frustrovaného hráče opakovat úroveň. A navíc ještě přidali frustrující souboje. Chudák frustrovaný hráč.

Další z odkazů na původní hru. Jakmile princ k soše přistoupí, ta se probudí a….

Proto se rozhodli spoustu prvků zjednodušit. U dveří, které se zavírají, tedy máte grafický symbol, za jak dlouho to bude. U bodáků máte opět grafický ukazatel, kdy se vlastně vysunou a nad hlavou nepřítele se vždy těsně před jeho útokem objeví symbol, abyste mohli včas útok zablokovat a pak protivníka zmasakrovat kombem. Princ u sebe nově může nosit lahviček na uzdravení kolik chce a pít je kdy chce. Třeba uprostřed souboje. Pro fandy původního Prince tak tvůrci šlapou na posvátné půdě, pro současné hráče se ale jedná jistě o vítané zjednodušení, protože předloha této hry opravdu jednoduchá nebyla. Úrovní je ve hře 14 a některé se dají proběhnout pod jednu minutu, některými budete bloudit minut klidně dvacet. Pokud si to spočítáte, vyjde vám, že Prince of Persia: The Shadow and the Flame není hra nikterak dlouhá. Autoři navíc do hry přidali možnost zakoupit kdykoli, tedy i na začátku, nejsilnější komba a nejlepší meč, či hromadu lahviček pro zdraví, či pro znovu narození v záchytném bodě, pokud hráč zemře. Tento nákup je realizovaný za reálné peníze a netřeba připomínat, že poté hra ztrácí smysl.

Ve hře se občas propadnete do textury. Dostat se z ní ven je těžká práce, ale jde to.

Naštěstí, do mikrotransakcí nejste celou hru nijak tlačeni. Vždy si vystačíte s tím, co máte a lepší zbraně nacházíte tím, jak hru procházíte. Ve hře v průběhu hraní hledáte truhly a sáčky se zlatem a pokud budete celou hru šetřit a opravdu nic nekupovat, před koncem hry si můžete dovolit koupit nejsilnější meč a pak s ním třeba proběhnout znovu již prošlé úrovně na čas. Díky silnému meči jsou poté boje velmi lehké a vy se můžete soustředit na běh úrovní tak, abyste zvládli vše v nastaveném časovém limitu. Hlavně ale máte důvod hru opakovat, čímž jí prodloužíte dobu hratelnosti. V jednotlivých úrovních jste totiž hodnoceni za prozkoumání celé mapy, časovou náročnost a nalezení lahve zvyšující princovo zdraví. Málokdy se vám podaří tyto tři podmínky splnit najednou a je zde tedy prostor to zkusit znovu. Pokud nebudete hrát hru stylem “sednu k tomu po obědě, zaplatím si zbraně  a do večera to dám”, vydrží vám Prince of Persia: The Shadow nad the Flame na několik dní dobře porcované královské zábavy.

Nože, bodáky a střílny na stropě. Musíte to proběhnout pod časovým tlakem s vědomím, že jediná chyba = smrt.

Dveře se opět o něco snížily a špičky na spodní hraně se otřely o princova záda přesně v momentě, kdy pode dveřmi přikrčený proskočil. Natrženou kůži ale nevnímal. Stihl to. Našel tu plošinu schovanou v podlaze, zjistil, že když jí sešlápne, tak otevře dveře na konci chodby a dokázal proběhnout až k nim a dostat ze za ně. Prostě to stihl. CVAK, CVAK, CVAK… Dveře se s bouchnutím zasunuly zpět do podlahy.

Závěr recenze Prince of Persia: Shadow of the Flame

Jaký je tedy novodobý Prince of Persia určený pro naše mobilní miláčky? Oproti předloze příliš jednoduchý? Ano, hra je opravdu vytvořená s ohledem na dnešní hráče, kteří by hardcore obtížnost původního dílu asi opravdu nedali. Nepříliš dlouhý? Taktéž ano. Hra sama o sobě není na dlouhé zimní večery a díky přímočarosti a výše zmíněné jednoduchosti není pro zkušeného hráče rovnocenným protivníkem. Pro toho příležitostného si ale myslím, že je obtížnost nastavená přesně na míru. Toto jsou ale pravděpodobně jediné dvě věci, které lze hře vyčíst. A i tak se musí brát v potaz, jak zkušený hráč si nového Prince koupí.

Přesto přese všechno je předělávka původního druhého dílu skvěle hratelná, s výbornou prezentací a velmi, velmi chytlavá. Schopnost  nakupovat za peníze vydělané ve hře je lákavá, tak jako možnost si zopakovat kdykoli již prošlou úroveň s novým vybavením. Pokud znáte a milujete původní druhý díl, přivřete jedno oko za zjednodušení hratelnosti a hru si kupte. Nostalgie a skvělá prezentace vás přesvědčí a hra opravdu chytne. A pokud původního Prince of Persia neznáte a líbí se vám tento styl her, kupujte všemi deseti. Na takhle povedenou hru totiž nenarazíte každý den.

I přes jednodušší obtížnost musíte být rychlí, ale i opatrní. Jinak budete umírat. A umírat a umírat.

Než princ stihl přivyknout potemnělé místnosti, z protějšího stínu se ozvalo zapraskání, které nápadně připomínalo duté bušení do malých bubínků. Z tmavého rohu se nejdříve vynořila lebka, poté ramena sestavená pouze z kostí a následně celý kostěný válečník ve své neživé podstatě. Bílé kosti ostře kontrastovaly s temnou kobkou, do které se princ dostal. Kostlivec ho chvíli pozoroval a poté jeho prsty bez masa obtočily jílec meče, který byl zasunut v pochvě na neexistujících bocích. Pomalu jej se zlověstným skřípáním vytáhl ven a pokynul princi…

Přehled a zhodnocení

Skvělé
skóre 4/5
Výrobce: Ubisoft
Dostupné na: Android, iOS
Žánr: Plošinovka
Testováno na: Sony Xperia Tablet S (Android 4.1.2)
Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Skvělé ovládání Krátká herní doba s menší obtížností
Výborná grafická prezentace Občasné chyby ve hře
Nenásilné mikrotransakce
Vylepšování komb a zbraně

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."

Prince of Persia: The Shadow and the Flame (recenze)

Prince of Persia. Najde se asi málokdo, kdo by neslyšel o dobrodružství neohroženého prince z Persie. Firma Ubisoft, která vlastní práva na tuto značku, se nám opět rozhodla přinést jeho dobrodružství na mobilní platformy. V dnešní recenzi se tedy podíváme, jak se jim to povedlo.

Když v roce 1989 Jordan Merchant vydal společně s Broderbund software hru Prince of Persia na počítač Apple II, nikdo asi netušil jak velký úspěch značka dosáhne. Pouhý rok poté se první díl dočkal portace na Amigu, Atari ST a na PC. V roce 1993 vyšel druhý díl s podtitulem The Shadow and the Flame, který vyšel rovnou nejenom na počítače od Apple, ale taktéž na PC. Později se navíc objevil port na herní konzole SNES a MegaDrive. Úspěch značky měl stoupající tendenci a do dnešního dne vzniklo několik dalších dílů.

Před pár dny Ubisoft vydal konverzi druhého dílu pro platformy Android a iOS. Pozitivní zjištění je, že hra opravdu vychází z legendárního pokračování Prince, na druhou stranu, nedrží se ho zuby nehty, ale zkouší jít svou vlastní cestou. Pokud si tedy pamatujete ikonickou scénu s kameny v písku před jeskyní, které jste museli v určitém pořadí sešlápnout tak, aby se vám otevřel přístup do útrob jeskynního komplexu, tak přesně tuhle scénu zde nehledejte.

 

Naopak, hledání bájného létajícího koně se dočkáte i v této reinkarnaci. Podobný přístup tvůrci razí celou hrou. Opravdu důležité milníky zde najdete, dost věcí ale bylo vypuštěno. Nejvíce zamrzí asi podání příběhu, který je oproti původní hře velmi zjednodušen. V předloze jste byli psanci na útěku, protože zlý Jaffar na sebe vzal vaší podobu, oženil se s princeznou a vy jste tak byli za podvodníky. V aktuálním dílu se pouze dozvíte, že jste nikdy neposlouchali rady své matky. Poté v obou případech následuje útěk z paláce. V původním podání příběhu je útěk tím, že princ proskočí oknem zcela pochopitelný, v novém podání přinejmenším zvláštní.

Vraťme se ale k aktuální hře. Po poněkud zmateném úvodu následuje klasická pasáž s útěkem z paláce a hledáním kam že to vlastně chceme utéct. Právě vyplouvající loď je ideální a tak na konci prvního kola princ skáče na poslední chvíli na záď lodě a mizí svým pronásledovatelům z dohledu. A nutno podotknout, že už v tomto prvním kole si na hře všimnete dvou zcela zásadních věcí. První z nich je grafická stránka, která je opravdu velmi povedená, druhá věc je ovládání, které je snad ještě povedenější.

Nový Prince Of Persia je stále klasická 2D plošinovka. Přesto je zobrazení 3D prostoru na mobilní zařízení úchvatné.

Princ zhluboka dýchal a soustředil se. Za chvíli tam bude. CVAK. Levá noha tvrdě dopadla na podlahu s neochvějnou stabilitou a vypracovanou lehkostí. Pravá jí nahradila. CVAK. Rozšířené zorničky se snažily v mihotavém světle mohutných stojanů, které byly přikrčené ke stěně a ve kterých hořel oheň, rozeznat bodáky na spodní hraně dveří, ke kterým se princ blížil. CVAK. Prostor pro bezpečné podběhnutí dveří se opět o něco snížil. Princ to věděl a jeho svaly dělaly vše pro to, aby se ke dveřím, které se pomalu sunuly ze stropu, dostal včas. CVAK. Spodní hrana dveří se opět posunula níže k podlaze. Ještě kousek a bude tam. Nohy kmitaly ve zběsilém tempu a vzdálenost ke dveřím se zdála již tak malá.

Ovládání: Zvládnuté na jedničku

Ovládání je řešené velmi jednoduše a zároveň velmi efektivně. Celá levá strana obrazovky slouží pouze k pohybu doleva a doprava. Navíc zde máte umístěnou ikonu s lahvičkou, které nově umí princ sbírat do zásoby. Pokud si je tedy budete šetřit, můžete jich mít nasbíráno v zásobě desítky. Lahvičku lze vypít kdykoli, i během souboje, stačí se pouze ikony dotknout. Pravá strana obrazovky je naopak vyhrazená akcím. V nebojovém módu jednoduchým pohybem prstem nahoru princ vyskočí a chytne se plošinky nad sebou, pokud u toho poběžíte, princ skočí mohutně dopředu. Pohyb prstu dolů přikáže princi slézt o úroveň níže, pokud stojí na hraně, případně se skrčit, pokud nestojí na kraji plošinky. Pokud takto prst podržíte, lze poté pohybem doleva a doprava druhou rukou dělat kotouly. Ikona postavy v pravé polovině obrazovky přepne pohyb do opatrného módu a dokud ikonu držíte, princ přestane běhat a pohybuje se opatrně krok za krokem.

V bojovém módu rychlým pohybem prstu směrem k nepříteli přikážete princi, aby po něm sekl svojí zbraní. Ikona pomalého pohybu změní na štít a slouží ke krytí úderů nepřítelem. Navíc, pokud krytí zmáčknete přesně v momentě, kdy na vás protivník útočí, princ jej na chvíli omráčí a dostanete prostor pro jedno ze tří komb. Rychlým opakovaným pohybem prstu nahoru, nahoru a nahoru použijete kombo “Serpent Strike”, které nepřítele zraňuje sice málo, ale část jeho zranění se transformuje zpět do vašeho zdraví. Při pohybu 3x směrem k omráčenému nepříteli mu pomocí komba “Tiger Thrust” způsobíte střední zranění a navíc ho odstrčíte od sebe. Toho je vhodné využívat v momentě, kdy protivník stojí na hraně propasti. A poslední kombo “Falcon Fury”, které vyvoláte pohybem dolů, dolů, dolů, uštědří nepříteli opravdu masivní poškození. Komba jsou jednoduchá a slouží hlavně ke zpestření hry. A musím uznat, že se daří. Využíval jsem je rád a hlavně, nejedná se o pouhý výkřik do tmy. Máte málo života? Lze nepříteli krást jeho. Stojí na kraji? Shoďte ho přes něj. Není potřeba ani jedno ani druhé? Fajn. Mlaťte ho hlava nehlava. Kromě těchto komb se lze k protivníkovi, pokud je k vám otočený zády, připlížit zezadu a jedním seknutím ukončit jeho život.

Obecně souboje nepatří mezi těžké, někdy se ale budete doslova otáčet, abyste je ustáli.

V tom princ uslyšel slabé cvaknutí. Jiné než to od klesajících dveří. Tak slabé, že by ho kdekdo  přeslechl, ale přesto dostatečně hlasité, aby princův trénovaný sluch stihl vyslat varování o smrtícím nebezpečí. Čas se zpomalil. Zubaté ostří se vydalo na pouť vstříc svému účelu. Připraveno zakousnout se do těla nešťastníka, který se opováží vejít do jeho dosahu. Mechanismus ve zdi uvolnil západku a dvě zubaté ostří se odlepily ze své schránky schované pod nánosem špíny a prachu. Dost rychle na to, aby kohokoli zbavily práva na život, bohužel prozrazené samotnou západkou držící jejich touhu na uzdě.

Grafické zpracování: Radost pohledět

Grafická stránka hry je, jak jsem již předeslal, výborná. Ubisoft zkrátka umí a tak jako jsou jeho hry graficky opulentní na PC a konzolích, jak je vidno, dokáže to samé na mobilních platformách. Hra využívá 3D grafiku, byť se jedná stále o klasickou 2D plošinovku. Princ sice běhá pouze v jedné rovině, přesto je nejenom on, ale vše, co ve hře potkáte, vymodelováno kompletně ve 3D. Tvůrci použili engine ShiVa 3D, který patří společně s Unreal a Unity mezi tři nejpoužívanější. I když lze her vytvořených v ShiVa 3D najít více, PoP:TSatF patří mezi nejhezčí z nich. Vývojáři použili moderní technologie jako jsou Pixel Shadery, stíny, Guardovo stínování. Částečně taktéž, hlavně u postavy prince, byly použity dynamické stíny a nasvícení. Hra díky tomu vypadá opravdu dobře, na těle prince je například viditelný dopad světla z loučí.

Ubisoft oproti původním 2D dílům díky kompletní 3D technologii docílil efektu, že pozadí není pouze jako pozadí, ale vyloženě součást scény. Nikdy se sice nedokážete ve hře pohnout jinam než v předem dané rovině, jak se na 2D plošinovku sluší a patří, ale přesahy některých scén do prostoru jsou prostě natolik uvěřitelné, že občas se nutkání jít tam někam dozadu, nevyhnete. Celá hra se odehrává v pěti prostředích, kdy z grafického hlediska se dá říct, že nejhezčí jsou ruiny města. V těch většinou mnoho světla nebývá a právě proto je tato část graficky asi nejzajímavější. Scény jsou totiž díky skutečnosti, že se odehrávají v noci, laděné do modra. Barevná paleta tak dává vyniknout hořícím loučím na stěnách, které svým teplým světlem ostře kontrastují se studenou namodralou barvou mrtvého města. Textury nejenom na zdech jsou navíc dostatečně detailní, takže tato hra světel hezky vynikne. Tvůrcům se tak záměr vytvořit atmosféru potemnělého hradu či ponurých kobek opravdu povedl. Rozpohybování jak prince tak i jeho protivníků je taktéž na velice dobré úrovni. Toporné pohyby se nekonají a legendární plavnost princových pohybů je přenesena i sem.

Ti z vás, kdo pamatují původní hru, jistě scénu poznali. Ostatním pouze prozradím, že se jedná o zásadní lokaci ve hře.

Čas opět zrychlil. CVAK. Princ na poslední chvíli varován svým sluchem přešel z běhu do rychlého kotoulu. Přesně v tu samou chvíli, kdy nad jeho tělem přelétli dva poslové smrti a rozřízli zlověstně vzduch. Tělo mladého prince dopadlo na zem a přes kotoul se rychle dostal do přikrčené pozice, ve které dál pokračoval ve zběsilém tempu. Dvě zubaté ostří, v tuto chvíli již neškodně za princem, se opět zanořily do zdi, čekajíc na někoho méně pohotového. CVAK. Princ věděl, že nemá času nazbyt. Veškerá energie v jeho svalech se vzepjala a donutila tělo k dlouhému a rychlému skoku. CVAK.

Jak se to hraje: Dobře a krátce

Nejnovější předělávka legendárního Prince of Persia se hraje opravdu nadmíru dobře. Vývojáři velmi správně odhadli ovládání na dotykových displejích a za tohle jim nelze než zatleskat. Navíc, pokud by někomu nový systém ovládání nesedl, v nastavení hry si lze přepnout na klasický virtuální joystick a virtuální tlačítka pro všechny akce. Autoři sice původní díl berou jako legendární a úctyhodnou hru, přesto si ve svých vývojářských deníčcích neodpustili několikrát použít jedno slovo právě směrem k předloze jejich díla. Frustrující. Dle Ubisoftu je původní druhý díl příliš těžký, příliš náročný na hráčovo pozornost a příliš frustrující díky některým nástrahám, které jedním šmahem ukončí hráčův život a nutí tak tedy notně frustrovaného hráče opakovat úroveň. A navíc ještě přidali frustrující souboje. Chudák frustrovaný hráč.

Další z odkazů na původní hru. Jakmile princ k soše přistoupí, ta se probudí a….

Proto se rozhodli spoustu prvků zjednodušit. U dveří, které se zavírají, tedy máte grafický symbol, za jak dlouho to bude. U bodáků máte opět grafický ukazatel, kdy se vlastně vysunou a nad hlavou nepřítele se vždy těsně před jeho útokem objeví symbol, abyste mohli včas útok zablokovat a pak protivníka zmasakrovat kombem. Princ u sebe nově může nosit lahviček na uzdravení kolik chce a pít je kdy chce. Třeba uprostřed souboje. Pro fandy původního Prince tak tvůrci šlapou na posvátné půdě, pro současné hráče se ale jedná jistě o vítané zjednodušení, protože předloha této hry opravdu jednoduchá nebyla. Úrovní je ve hře 14 a některé se dají proběhnout pod jednu minutu, některými budete bloudit minut klidně dvacet. Pokud si to spočítáte, vyjde vám, že Prince of Persia: The Shadow and the Flame není hra nikterak dlouhá. Autoři navíc do hry přidali možnost zakoupit kdykoli, tedy i na začátku, nejsilnější komba a nejlepší meč, či hromadu lahviček pro zdraví, či pro znovu narození v záchytném bodě, pokud hráč zemře. Tento nákup je realizovaný za reálné peníze a netřeba připomínat, že poté hra ztrácí smysl.

Ve hře se občas propadnete do textury. Dostat se z ní ven je těžká práce, ale jde to.

Naštěstí, do mikrotransakcí nejste celou hru nijak tlačeni. Vždy si vystačíte s tím, co máte a lepší zbraně nacházíte tím, jak hru procházíte. Ve hře v průběhu hraní hledáte truhly a sáčky se zlatem a pokud budete celou hru šetřit a opravdu nic nekupovat, před koncem hry si můžete dovolit koupit nejsilnější meč a pak s ním třeba proběhnout znovu již prošlé úrovně na čas. Díky silnému meči jsou poté boje velmi lehké a vy se můžete soustředit na běh úrovní tak, abyste zvládli vše v nastaveném časovém limitu. Hlavně ale máte důvod hru opakovat, čímž jí prodloužíte dobu hratelnosti. V jednotlivých úrovních jste totiž hodnoceni za prozkoumání celé mapy, časovou náročnost a nalezení lahve zvyšující princovo zdraví. Málokdy se vám podaří tyto tři podmínky splnit najednou a je zde tedy prostor to zkusit znovu. Pokud nebudete hrát hru stylem “sednu k tomu po obědě, zaplatím si zbraně  a do večera to dám”, vydrží vám Prince of Persia: The Shadow nad the Flame na několik dní dobře porcované královské zábavy.

Nože, bodáky a střílny na stropě. Musíte to proběhnout pod časovým tlakem s vědomím, že jediná chyba = smrt.

Dveře se opět o něco snížily a špičky na spodní hraně se otřely o princova záda přesně v momentě, kdy pode dveřmi přikrčený proskočil. Natrženou kůži ale nevnímal. Stihl to. Našel tu plošinu schovanou v podlaze, zjistil, že když jí sešlápne, tak otevře dveře na konci chodby a dokázal proběhnout až k nim a dostat ze za ně. Prostě to stihl. CVAK, CVAK, CVAK… Dveře se s bouchnutím zasunuly zpět do podlahy.

Závěr recenze Prince of Persia: Shadow of the Flame

Jaký je tedy novodobý Prince of Persia určený pro naše mobilní miláčky? Oproti předloze příliš jednoduchý? Ano, hra je opravdu vytvořená s ohledem na dnešní hráče, kteří by hardcore obtížnost původního dílu asi opravdu nedali. Nepříliš dlouhý? Taktéž ano. Hra sama o sobě není na dlouhé zimní večery a díky přímočarosti a výše zmíněné jednoduchosti není pro zkušeného hráče rovnocenným protivníkem. Pro toho příležitostného si ale myslím, že je obtížnost nastavená přesně na míru. Toto jsou ale pravděpodobně jediné dvě věci, které lze hře vyčíst. A i tak se musí brát v potaz, jak zkušený hráč si nového Prince koupí.

Přesto přese všechno je předělávka původního druhého dílu skvěle hratelná, s výbornou prezentací a velmi, velmi chytlavá. Schopnost  nakupovat za peníze vydělané ve hře je lákavá, tak jako možnost si zopakovat kdykoli již prošlou úroveň s novým vybavením. Pokud znáte a milujete původní druhý díl, přivřete jedno oko za zjednodušení hratelnosti a hru si kupte. Nostalgie a skvělá prezentace vás přesvědčí a hra opravdu chytne. A pokud původního Prince of Persia neznáte a líbí se vám tento styl her, kupujte všemi deseti. Na takhle povedenou hru totiž nenarazíte každý den.

I přes jednodušší obtížnost musíte být rychlí, ale i opatrní. Jinak budete umírat. A umírat a umírat.

Než princ stihl přivyknout potemnělé místnosti, z protějšího stínu se ozvalo zapraskání, které nápadně připomínalo duté bušení do malých bubínků. Z tmavého rohu se nejdříve vynořila lebka, poté ramena sestavená pouze z kostí a následně celý kostěný válečník ve své neživé podstatě. Bílé kosti ostře kontrastovaly s temnou kobkou, do které se princ dostal. Kostlivec ho chvíli pozoroval a poté jeho prsty bez masa obtočily jílec meče, který byl zasunut v pochvě na neexistujících bocích. Pomalu jej se zlověstným skřípáním vytáhl ven a pokynul princi…

Přehled a zhodnocení

Skvělé
skóre 4/5
Výrobce: Ubisoft
Dostupné na: Android, iOS
Žánr: Plošinovka
Testováno na: Sony Xperia Tablet S (Android 4.1.2)
Co se nám líbí? Co se nám nelíbí?
 Skvělé ovládání Krátká herní doba s menší obtížností
Výborná grafická prezentace Občasné chyby ve hře
Nenásilné mikrotransakce
Vylepšování komb a zbraně

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."