Otestovali jsme českou navigaci Dynavix. Zařadí se po bok těch známějších?

redakce

Česká společnost Dynavix přišla před více než rokem jako první s českou navigací pro iPhone. Letos rozšířila svou nabídku o navigaci pro zařízení s Androidem. Co na ní říkáme?

V redakci jsme testovali navigaci Dynavix ve verzi jak pro iPhone, tak Dynavix pro Android. Konkrétní poznatky ale budou v této části recenze patřit navigaci na iPhonu, na kterém jsme měli k dispozici současnou verzi navigace 5.3.2.

Zájemce si při výběru může klasicky vybrat z 18 instalací lišících se mapami pro různé oblasti. Ceny začínají na 19,99 EUR za mapy ČR, a končí na 69,99 EUR za mapy celé Evropy. Podrobnosti o dostupných mapách lze najít na stránkách společnosti Dynavix.

Plánování trasy, jak najít cíl

Navigace nabízí možnost najít cíl podle adresy, kde je nutné nejprve vybrat stát, pak zadat město, ulici a číslo. Poslední zadané údaje si pamatuje, tak při novém zadání to může ulehčit práci. Dále je možné vybrat si z oblíbených cílů, které si musíte před tím uložit. Při ukládání si ale dejte pozor, jak bod nazvete. Nenašel jsem možnost jak tento název editovat. Jen smazat a zadat znovu.

 
 
 

Další možností pro vyhledání cíle je vyhledání pomocí služby Google. Lze si také vybrat cíl z různých bodů zájmu z asi 70ti kategorií. Také je možné si vybrat cíl mezi nedávno zadanými cíly, nebo zadat přímo souřadnice. Výčet tedy přímo vyčerpávající a takřka bezchybný.

Je možné si připravit trasy a ty si kdykoli načíst. Jen mi připadá trošku nezvyklé, že chybí tlačítko načíst trasu. Tato možnost je skryta pod volbou „Body na trase“. Tam je i tlačítko uložit trasu. V menu tras nechybí volba zobrazení trasy, nabízí se simulace, zrušení trasy, přeskočení průjezdného bodu na trase, ale je tam i volba objízdná trasa. Tato volba Vás vede zvolený počet kilometrů mimo původní trasu. Objízdná trasa může být dlouhá 2, 5, 10 a 20km. Nebo celá trasa. Samozřejmostí je přímé navigování domů.

Nastavení navigace, všemožné možnosti

V nastavení navigace Dynavix je možné si nastavit noční, denní, nebo automatický režim. Dále je volba nastavení zvuku – povolení zvuku, intenzita, navigace na pozadí, oznámení ztráty signálu, překročení rychlosti, nebo se přiblížení k bodu zájmu. Tato volba je velmi propracovaná, protože umožňuje u každého bodu zájmu si nastavit jiný zvuk i jinou vzdálenost.

 

Další je nastavení vzhledu. Sem patří volby nastavení denních a nočních barev, vzhledu aplikace, pozadí, téma a auta. Trošku mě překvapilo, že po výběru téma skočí program hned do mapy na rozdíl od ostatních výběrů, kdy se vrátí logicky o krok zpět. Další volby ve vzhledu je nastavení velikosti písma ulic, možnost rotace názvů ulic, nebo tyto názvy vypnout.

Ve vzhledu lze také nastavit, co se bude zobrazovat na informačním panelu (max 4 položky z deseti), 3D budovy, autozoom, pohled a skrytí tlačítek přiblížení. Další volba je nastavení regionu, kde lze změnit jazyk programu, km/mile, formát času a kdo na Vás bude mluvit. Z českých hlasů lze zvolit buď Ilonu Svobodovou, nebo Pavla Lišku, který má svůj osobitý styl.

 
 
 

Další volba nastavení je trasa. Je možné nastavit vyhnutí se placeným úsekům, mýtnému, dálnicím a lokálním silnicím. Je zde volba kontrola rychlosti, ale trochu mi chybí možnost nastavení při jakém překročení má reagovat. Upozornění, že jsem překročil rychlost o 1 km/h, mi připadá spíše obtěžující.

Poslední dvě položky jsou zakázané úseky a souhrn trasy. Zakázaný úsek zde však nelze vytvořit. Pouze smazat. Zakázaný úsek lze vytvořit v mapě a lze zakázat úsek buď trvale, nebo dočasně. Myslel jsem, že u dočasného zakázání bude možné zadat datum do kdy zákaz platí a po tomto datu se sám smaže, ale nic takového nelze. Smazat lze ručně.

Poslení volba v nastavení je „Osobní“, ve které je nastavena adresa domů, možnost nastavení nabízených zájmů v mapě, vlastní kategorie a o Dynavixu, kde je popsána verze programu. Co jsou vlastní kategorie, se mi nepodařilo zjistit.

Další volba je Extra. V této volbě lze prohlížet historické budovy, ve volbě pomoc spustit navigaci k nejbližší benzinové pumpě, policejní stanici, nemocnici, nebo autoopravně. V poslední volbě uživatel lze doporučit aplikaci, registrovat a hodnotit.

A konečně samotné navigování Dynavixu

Samotné navigování funguje dobře. Navigace Vás dovede, kam potřebujete. Ale i k této navigaci mám své výhrady. Ani s touto navigací nelze cestovat jen podle hlasových povelů, protože například na křižovatce tvaru dokonalého Y mi pan Liška řekl „jeď rovně“, na dvouproudé silnici mi včas neřekl, abych se držel vpravo a jinde mi naopak říkal, že budu odbočovat doprava, ale to, že se mám držet v levém pruhu, protože pravý odbočuje, mi opět neřekl. Kdybych to tam neznal, nebo kdybych nesledoval pozorně displej, tak bych odbočil špatně. Tohle však není největší problém navigace.

Chtěl jsem vyzkoušet upozornění na body zájmu, tak jsem si nastavil upozornění na bankomaty a zvuk jsem použil žábu. Funguje to skvěle. Při vjetí do centra jednoho městečka to vypadalo v autě jako v žabinci, proto jsem zastavil, toto upozornění vypnul, ale navigace kvákala dál. Zvuky se mi nijak vypnout nepodařilo. Tohle už je myslím docela nepříjemná chyba, ale daleko nepříjemnější bylo zaseknutí se programu.

 
 
 
 

Při výběru trasy a volbě další je shrnutí, kde je možné volit trasu mezi chytrou, rychlou nebo krátkou. Po výběru jsem se snažil zvolit navigovat, ale aplikace vůbec nereagovala. Zkusil jsem z ní odejít, vypnout ji a spustit znovu. Stejný stav. I když neběžela, stále běžel nějaký zaseklý proces Dynavixu a nedalo se dělat nic jiného než telefon úplně vypnout a zapnout. Přiznávám, že to bylo poprvé, co jsem tohle musel udělat. U žádné jiné aplikace se mi tohle dosud nestalo. Stalo se mi to pouze jednou, tak snad šlo pouze o výjimečný problém.

Závěrečné shrnutí

Celkový dojem z navigace Dynavix na iPhonu je dobrý. Obrazovka při navigování zobrazuje přehledně dostatek informací. Nelze sice jet pouze podle hlasových pokynů, ale pokud si nejste jisti, tak stačí pohled na displej a dojedete bez problémů, kam potřebujete.

Co bylo překvapivé, i když jsem měl iPhone připojen přes Bluetooth pro telefonování, tak navigace mluvila z telefonu. Spotřebu navigace nelze ovlivnit. V nastavení není volba nižší spotřeby. Po 30ti minutách a asi 28km kleslo nabití baterie ze 100% na 86%. Bez připojeného nabíjení Vás tedy navigace pravděpodobně daleko nedovede a je potřeba na to myslet.

Autorem článku je čtenář Dan Táborský.


Komentáře


Nejnovější články