Názor: HTC „tvrdě“ kopíruje iPhone, zabíjí to ale šílenou cenou
HTC se snaží hrát „stejně“ jako Apple, jenže nemá stejné karty. Pokud tchajwanská firma není zrovna expertem přes poker, pak svojí sázkou all-in značně riskuje celou svou existenci, kterou mají pořád někteří tak moc rádi. Je dost možné, že výrobce už v příštím roce skončí v propadlišti dějin, tak jako například slavné spojení Sony Ericsson, či firmy Siemens nebo Nokia.
Proč mají (měli) lidé HTC rádi
Možná nedokážu vystihnout všechny pozitivní reakce uživatelů na značku HTC, ale co je neoddiskutovatelné, je láska fanoušků k jedinečnosti, prvotřídnímu provedení a také jisté dávce odhodlání v nadčasové výbavě. Jinými slovy, lidé milovali například mobilní telefon HTC One M7 z roku 2013 za to, jak vypadal (ojedinělé celokovové provedení, žádný jiný telefon předního výrobce nevypadal podobně), měl prvotřídní výbavu a stál při zahájení prodeje asi 17 tisíc korun. Větší úspěch sice nezaznamenal, ale byl „jedinečný“ a lidé jej proto milovali. Stejně tak i řadu předchozích modelů.
Po 3 letech, jsme v roce 2015
Když se podíváme na nový model HTC One A9, na pohled jde o kopii iPhonu, konstrukční provedení je víceméně stále stejné a výbava se vrací zpátky na úroveň 3 roky starého top modelu. Ano, prý nový A9 není vlajkovou lodí, ale tak proč pak stojí téměř stejně, jako populární iPhone 6? Aktuálně koupíte v českých obchodech nový iPhone 6 za zhruba 17 tisíc korun, HTC One A9 půjde do prodeje příští měsíc za necelých 15 tisíc korun. To je naprosto šílená cena, bohužel.
A to není vše. V Evropě znovu dochází k jistému paradoxu. Zatímco na našem kontinentě bude výrobce prodávat jen základní 16 GB variantu s 2 GB RAM v konfiguraci, na americkém trhu půjde do prodeje pouze vyšší 32 GB varianta s 3 GB RAM. A hádejte, jaká verze bude dražší? Ano, ta slabší z Evropy!
Prý na parametrech nezáleží
HTC v letošním roce po dlouhodobějších neuspokojivých výsledcích vyměnilo nejvyšší post, na který dosadilo ředitelku Cher Wang místo tolik oblíbeného a vizionářského Petera Choua. A společně s tím se rapidně změnily plány a cíle společnosti. Vypadá to, že najednou už firma nehodlá vytvářet něco skvělého svého, ale zkusí se přidat na „iphonovou vlnu“. A nejde teď jen o design, ale o to, jak se snaží firma prezentovat svůj nový model. Jako smartphone pro každého (leč předražený) s vynikající podporou (ovšem na Androidu). Ale jak se říká, když dva dělají totéž, není to totéž.
U HTC bohužel nemohou nabídnout to samé, co u Applu, když zkrátka tchajwanský výrobce nemá například svůj vlastní systém a neurčuje tak jeho budoucnost – a to je dost podstatné. Google nastavuje pravidla hry a ostatní výrobci musejí podle nich skákat. Slib o dodání veškerých aktualizací do 15 dnů ode dne, kdy jej obdrží Nexusy od Googlu, zní sice fantasticky, jenže má hned několik háčků – jedná se jen o kusy zakoupené z volného prodeje (ne u operátorů, což u iPhonu není) a navíc kdo říká, že Google bude aktualizace vydávat dostatečně rychle?
Rád bych se ve svém názoru pletl, protože je HTC neoddiskutovatelně důležitá značka, která posunula celé mobilní odvětví o pořádný kus vpřed. Rozhodovat ale budou až samotní zákazníci. Je příští rok pro tchajwanskou firmu rokem posledním? Nebo se vzchopí a ještě nás něčím překvapí? Jak vidíte budoucnost HTC vy?
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.