Informační institut konstatuje – ČTÚ nereguluje, operátoři jsou předražení
Studie Informačního institutu mluví jasně – operátoři v ČR jsou drazí a ČTÚ jen přihlíží, nereguluje ceny ani podmínky, za kterých zde mohou operátoři provozovat business. V praxi to znamená, že máme nejdražší ceny za služby na úkor třeba nejtragičtějšího 3G pokrytí v západní Evropě.
Zákonnou povinností ČTÚ je podle § 4 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, vytváření podmínek pro řádnou hospodářskou soutěž a ochrana spotřebitelů. ČTÚ v obou případech selhává. A dokonce snad i úmyslně.
TIP: podívejte se na brífink Informačního institutu na ČT24, kde vám ozřejmí celou situaci. Zároveň zde uvidíte rozporuplné vyjádření tiskového mluvčího ČTÚ, Františka Maliny.
Informační institut na tiskové konferenci představil rozsáhlou studii o selhání ČTÚ, který svou špatnou regulací trhu nevytváří konkurenční prostředí, díky čemuž si mobilní operátoři nekonkurují ani cenou a ani kvalitou služeb. Díky nekonání ČTÚ český zákazník musí platit v průměru nejdražší mobilní volání v celém vyspělém světě a má nejhorší pokrytí 3G sítí v celé E.U.
Mapa pokrytí 3G v Evropě (zdroj: Informacniinstitut)
TIP: soubor – Studie o selhání ČTÚ – je ke stažení na stránkách Informačního institutu.
„Spíše diktátorskému Bělorusku se blíží Česká republika na mapě Evropy v 3G pokrytí než západním zemím. Pro tuzemské venkovské oblasti to znamená, že jsou zcela nedostupné ve vysokorychlostních mobilních datech a to zásadně brání jejich ekonomickému rozvoji. Vysoké ceny za dataroaming v zahraničí zásadně omezují naše drobné exportéry a naší konkurenceschopnosti vůči zahraničí,“ říká ekonom a člen vládního NERVu Pavel Kohout. „A že za nejhorší 3G sít platíme nejvyšší ceny v celém vyspělém světě je už jenom třešnička na dortu, kde jediným vysvětlení je, že ČTÚ nevykonává svou práci optimálně.“
Díky přemrštěným cenám a nízkým investicím do rozvoje sítě jsou si pak čeští operátoři schopni ve svých skupinách udržovat jedny z nejvyšších marží. Ty se jak u T-Mobilu tak Telefónicy O2 pohybují okolo neuvěřitelných 45%.
„Snad jen zisky z těžby diamantů v Kongu jsou srovnatelná s maržemi operátorů v naší zemi,“ říká místopředseda hospodářského výboru sněmovny, poslanec Aleš Rádl. „Situaci budu chtít řešit na jednání hospodářského výboru, kde budu po ministrovi obchodu a průmyslu požadovat, aby se problematice jemu podřízenému ČTÚ věnoval. Marže českých operátorů jsou opravdu neskutečné. Toto není neschopnost, to je úmysl. Pavel Dvořák nápadně připomíná chování bývalého šéfa ERÚ, pana Fiřta. Ten se pak musel taky poroučet.“
Vysvědčení ČTÚ není ani o mnoho lepší co se týče ochrany spotřebitelů. Zejména pak libovolné přeměny obchodních podmínek u již uzavřených smluv pro koncové zákazníky ze strany operátorů, a to většinou směrem k horšímu, přechází ČTÚ s nejvyšší lhostejností.
„Když společnost T-Mobile udělala ze svého neomezeného tarifu tarif s limitem 300 minut, tak to ČTÚ nezajímá; když O2 snížila datový limit z 500 na 100 MB, tak ČTÚ nezasáhl; a když operátoři zvýšili účtování na“ po minutách“, kdy zákazník platí, když už nevolá, tak to, překvapivě, ČTÚ vůbec neřeší. Všechny zmíněné kroky vedoucí proti zájmům zákazníků národní regulátor přechází flagrantní pasivitou, čímž české spotřebitele, jak mu ukládá zákon, nechrání. Český zákazník tak je ponechán na pospas mobilním obrům s miliardovými zisky a nemá možnost svobodného výběru,“ říká ředitel Informačního institutu a autor studie Petr Cibulka. „Skutečnost, že u nás stále fungují jenom tři operátoři a ČTÚ doposud neudělal nic, aby si skutečně konkurovali, tak selhal ve své zákonné povinnosti, protože nevytváří podmínky pro řádnou hospodářskou soutěž. Kapitalismus potřebuje restartovat, tak aby se případné chyby resetovaly.“
Informační institut ve své studii definoval relevantní trh, což doposavad ČTÚ neudělal, přinesl na rozdíl od ČTÚ srovnatelné relevantní informace o míře technologické zaostalosti ČR a jasně popisuje viníka celé situace. Dále pak detailně popisuje zavádějící informace vedení ČTÚ.
Informační institut již pracuje na další studii, která jasně odpoví na otázky jak celou situaci na trhu mobilních operátorů napravit a docílit levnějšího volání a kvalitnější sítě.