Huawei: čínský tygr, který dobývá mobilní svět
Když v létě roku 2011 oznámil Huawei vstup na český trh s mobilními telefony, byla řada odborníků k jeho úspěchu skeptická. O čtyři roky později se jejich pochybnosti rozplynuly – Huawei je třetím největším prodejcem chytrých telefonů na světě (hned za Samsungem a Applem) a i v Česku si udělal jméno, za které se rozhodně nemusí stydět.
Kvalitní základ
Co vlastně za úspěchem této mladé čínské firmy stojí? Odpověď sahá daleko za hranice výroby mobilních telefonů.
Segment chytrých telefonů totiž pro Huawei nebyl (a dodnes není) tím jediným, čím se zabývá. Už od svého založení v roce 1987 se firma zaměřovala na výstavbu telekomunikačních sítí. Začala s tím v domácí Číně, později expandovala do Asie a do Evropy. Zlomový byl v její evropské expanzi rok 2005, kdy získala lukrativní zakázku od Vodafonu. Od té doby pro britského operátora dodává všechny prvky síťové infrastruktury.
Huawei se díky této zakázce stal spolehlivou značkou, ke které operátoři získali důvěru. I proto už dávno před vstupem na mobilní trh spolupracoval se všemi českými operátory velké trojky – dodával jim modemy, vysílací antény i další technologie pro mobilní sítě.
Když pak v roce 2011 vstoupil na trh s mobily, měl cestičku zametenou. Začal sice opatrně v kamenných prodejnách a e-shopech, ale velmi rychle pronikl i do nabídky operátorů, což je v Česku klíčový prodejní kanál (2/3 mobilů v Česku se prodají přes operátory). Navíc tím získal punc kvality a zbavil se tak zavedené nálepky „co je z Číny, to je šmejd.“
Levné telefony pro nižší střední třídu
Huawei se nikdy netajil tím, že jeho cílem je nabízet kvalitní mobilní telefony v nižší cenové kategorii. Proto se neměřil s Applem nebo Samsungem – jeho hlavní konkurenti byli spíše LG, Motorola, HTC a jim podobné firmy. A všechny postupem času porazil. Ve druhém čtvrtletí roku 2015 prodal téměř 26 milionů telefonů a znovu se vrátil na pozici světové trojky (odkud ho v roce 2014 na chvilku sesadilo Lenovo).
Jakkoliv může příběh značky Huawei znít pohádkově, skrývá se za ním i jistá kontroverze. Zakladatelem firmy je Ren Zhengfei, bývalý voják, který je dodnes úzce napojen na čínskou armádu a čínskou vládu. Ta jeho podnikání zčásti financuje a kdoví, s jakými úmysly. Huawei je hlavním dodavatelem mobilních sítí v Evropě, existují proto obavy, že by toho mohl zneužít ve prospěch Číny. Pokud by se navíc v jeho řešení objevila bezpečnostní díra, mohlo by to z mobilních dat vyřadit prakticky celou Evropu.
Jako koncové zákazníky mobilních telefonů nás však tohle trápit nemusí – stejně s tím nic nezmůžeme. Huawei nabízí spolehlivé přístroje za skvělé ceny a do budoucna navíc plánuje větší důraz na luxusní high-end mobily. Určitě se tedy máme na co těšit.
Autor úvodní fotografie: Digitor.cz