Byli jsme se podívat na jednu ze značkových prodejen Apple, konkrétně na iWant v Č. Budějovicích. Jak taková prodejna funguje, když už se samotným konceptem značně odlišuje od jakýchkoliv jiných kamenných prodejen?
“Nevyhrajeme, dokud nenajdeme způsob, jak přiblížit naší filozofii zákazníkovi v obchodě.” řekl Steve Jobs, zakladatel společnosti Apple. Již v roce 1999 přišel s myšlenkou postavit řetězce prodejen Applu, které dokáží zákazníkovi co nejlépe ukázat, proč je zrovna Apple lepší než konkurence. A vypadá to, že se mu to povedlo. První prodejna Applu byla slavnostně otevřena v roce 2001 a další každým rokem přibývaly. Dnes už existuje kolem 400 maloobchodních prodejen po celém světě, z toho 250 jen v USA, a další stále vznikají. Co stojí za úspěchem a jaké jsou zajímavosti jedné z prodejen?
Abychom na vlastní oči viděli, jak taková prodejna Apple produktů funguje a jaké jsou například odlišnosti od jiných prodejen, byli jsme navštívit značkovou prodejnu iWant v Č. Budějovicích. Jedná se o prodejnu “přední linie”, která prodává produkty Apple, neboť díky dodržení těch nejpřísnějších pravidel získal prodejce statut Apple Premium Reseller. Žádná jiná prodejna nemá vyšší “hodnost”. Existuje ještě sice vyšší kamenný Apple Store, který v některých zemích provozuje samotný Apple, ovšem ČR nesplňuje některá z pravidel (rozhoduje se např. podle počtu obyvatel apod.), a tak jej zřejmě jen tak v Česku neuvidíme. Pak ještě máme nižší prodejce Apple Authorized Reseller a Apple Authorized Retailer, pro které jsou pravidla schovívavější.
Na prodejnu iWant v obchodně společenském centru IGY v Českých Budějovicích jsme zavítali během pátečního dopoledne a až do odpoledne zjišťovali různé zajímavosti a odlišnosti, v čem se liší značková prodejna typu prodejce iWant od konkurenčních prodejen jiných produktů a za čím tedy hledat úspěch Apple prodejen.
Pokud už jste v nějaké jiné značkové prodejně Applu byli, v iWantu si budete připadat jako doma. Díky striktním pravidlům od samotného Applu musí každý prodejce dodržovat design a rozmístění všeho, co se v prodejně nachází. Interní seznam je velmi obsáhlý a hovoří o základních pravidlech jako je umístění daného typu produktu na oném místě, až po naprosto detailní přesné umístění a překrytí jednoho produktu s druhým, konkrétně MacBooku s iMacem. Každý produkt si zaslouží svoje přesné místo.
Nejde však jen o rozmístění. Prodejci a konzultanti musejí dále dbát i na čistotu zařízení, takže pokud si někdo vyzkouší dotykový iPhone či iPad, musí se ihned produkty leštit, aby dobře vypadaly. S tím jsme už dnes ale koneckonců zvyklí ze světových mobilních kongresů a veletrhů, na kterých se i jiní výrobci a jejich hostesky neustále starají o co nejlepší dojem ze zevnějšku jednotlivých novinek. Na prodejnách to však jako Apple dodržuje jen málokterý výrobce a prodejce.
Na prvním místě však zůstává zákazník. Přístup k zákazníkům Apple bere skutečně vážně, prodejci a konzultanti se musejí školit a neustále pracovat na svých znalostech, aby dokázali co nejlépe vysvětlit přednosti a prodejní argumenty Apple produktů a drželi krok s dobou. Z několika scén, u kterých jsem byl přítomen, mohu potvrdit, že tomu tak je, že informace prodejců sahají i do sféry například nedávných softwarových aktualizací systému Mac OS X.
Na prodejně iWantu v Č. Budějovicích se točí 6 lidí (z toho 1 vedoucí prodejny), přičemž každý den by měli být na prodejně většinou alespoň 3 lidé. A ti musejí být neustále v pozoru, od iWantu prý probíhají interní mystery kontroly zhruba každý měsíc a od samotného Applu pak přibližně 2x do roka. Zda prodejna prověrku zvládne, se dozví až později. Firmě záleží na tom, aby vše fungovalo tak, jak má a nejen zmíněná striktní pravidla Applu byla maximálně dodržována. Pokud by nebyla, může klidně samotný Apple firmě sebrat v Česku nejvyšší hodnost Apple Premium Reseller.
Každý prodejce je vybaven firemním telefonem, iPhonem, a případné soukromé telefony ostatních značek by logicky neměly být prodejci ukazovány. Většinou se ale nestává, že by byli prodejci Apple produktů vlastníky jiných značek. Z další výbavy prodejců je to firemní MacBook pro práci, který má na starosti vedoucí prodejny, a iMacy umístěné na prodejním pultu. Jak si na fotografiích můžete všimnout, prodejci v iWantu mají také sluchátka Beats, která nosí na krku a doporučují jako zajímavé příslušenství k produktům Apple.
Během pátečního dne se za mé přítomnosti ve značkové prodejně iWantu v Č. Budějovicích nevystřídalo příliš mnoho zákazníků. Světový trend a populárnost prodejen Applu jsou však zcela jasné. Pro zajímavost, podle statistik společnosti Loop však celosvětově během roku 2012 navštívilo síť maloobchodních prodejen Apple Store již více než 300 milionů návštěvníků. A to je skutečně obrovské číslo, které odpovídá zhruba počtu americké populace. Nebo pokud se podíváme na informaci z knihy Steve Jobs od Waltera Isaacsona, “v roce 2011 průměrný počet návštěvníků v jednom obchodě činil 17 600 za týden a průměrná tržba 9,8 milionů dolarů na obchod. Společnosti Apple však z těchto peněz plyne jen 15% všech příjmů, ale tím, že vzbuzují jednotlivé prodejny pozornost a zájem o značku, nepřímo pomáhají všemu, co Apple dělá.”
Až zase jednou půjdete kolem prodejny Apple, schválně se podívejte a vzpomeňte si na informace z této naší reportáže.
Byli jsme se podívat na jednu ze značkových prodejen Apple, konkrétně na iWant v Č. Budějovicích. Jak taková prodejna funguje, když už se samotným konceptem značně odlišuje od jakýchkoliv jiných kamenných prodejen?
“Nevyhrajeme, dokud nenajdeme způsob, jak přiblížit naší filozofii zákazníkovi v obchodě.” řekl Steve Jobs, zakladatel společnosti Apple. Již v roce 1999 přišel s myšlenkou postavit řetězce prodejen Applu, které dokáží zákazníkovi co nejlépe ukázat, proč je zrovna Apple lepší než konkurence. A vypadá to, že se mu to povedlo. První prodejna Applu byla slavnostně otevřena v roce 2001 a další každým rokem přibývaly. Dnes už existuje kolem 400 maloobchodních prodejen po celém světě, z toho 250 jen v USA, a další stále vznikají. Co stojí za úspěchem a jaké jsou zajímavosti jedné z prodejen?
Abychom na vlastní oči viděli, jak taková prodejna Apple produktů funguje a jaké jsou například odlišnosti od jiných prodejen, byli jsme navštívit značkovou prodejnu iWant v Č. Budějovicích. Jedná se o prodejnu “přední linie”, která prodává produkty Apple, neboť díky dodržení těch nejpřísnějších pravidel získal prodejce statut Apple Premium Reseller. Žádná jiná prodejna nemá vyšší “hodnost”. Existuje ještě sice vyšší kamenný Apple Store, který v některých zemích provozuje samotný Apple, ovšem ČR nesplňuje některá z pravidel (rozhoduje se např. podle počtu obyvatel apod.), a tak jej zřejmě jen tak v Česku neuvidíme. Pak ještě máme nižší prodejce Apple Authorized Reseller a Apple Authorized Retailer, pro které jsou pravidla schovívavější.
Na prodejnu iWant v obchodně společenském centru IGY v Českých Budějovicích jsme zavítali během pátečního dopoledne a až do odpoledne zjišťovali různé zajímavosti a odlišnosti, v čem se liší značková prodejna typu prodejce iWant od konkurenčních prodejen jiných produktů a za čím tedy hledat úspěch Apple prodejen.
Pokud už jste v nějaké jiné značkové prodejně Applu byli, v iWantu si budete připadat jako doma. Díky striktním pravidlům od samotného Applu musí každý prodejce dodržovat design a rozmístění všeho, co se v prodejně nachází. Interní seznam je velmi obsáhlý a hovoří o základních pravidlech jako je umístění daného typu produktu na oném místě, až po naprosto detailní přesné umístění a překrytí jednoho produktu s druhým, konkrétně MacBooku s iMacem. Každý produkt si zaslouží svoje přesné místo.
Nejde však jen o rozmístění. Prodejci a konzultanti musejí dále dbát i na čistotu zařízení, takže pokud si někdo vyzkouší dotykový iPhone či iPad, musí se ihned produkty leštit, aby dobře vypadaly. S tím jsme už dnes ale koneckonců zvyklí ze světových mobilních kongresů a veletrhů, na kterých se i jiní výrobci a jejich hostesky neustále starají o co nejlepší dojem ze zevnějšku jednotlivých novinek. Na prodejnách to však jako Apple dodržuje jen málokterý výrobce a prodejce.
Na prvním místě však zůstává zákazník. Přístup k zákazníkům Apple bere skutečně vážně, prodejci a konzultanti se musejí školit a neustále pracovat na svých znalostech, aby dokázali co nejlépe vysvětlit přednosti a prodejní argumenty Apple produktů a drželi krok s dobou. Z několika scén, u kterých jsem byl přítomen, mohu potvrdit, že tomu tak je, že informace prodejců sahají i do sféry například nedávných softwarových aktualizací systému Mac OS X.
Na prodejně iWantu v Č. Budějovicích se točí 6 lidí (z toho 1 vedoucí prodejny), přičemž každý den by měli být na prodejně většinou alespoň 3 lidé. A ti musejí být neustále v pozoru, od iWantu prý probíhají interní mystery kontroly zhruba každý měsíc a od samotného Applu pak přibližně 2x do roka. Zda prodejna prověrku zvládne, se dozví až později. Firmě záleží na tom, aby vše fungovalo tak, jak má a nejen zmíněná striktní pravidla Applu byla maximálně dodržována. Pokud by nebyla, může klidně samotný Apple firmě sebrat v Česku nejvyšší hodnost Apple Premium Reseller.
Každý prodejce je vybaven firemním telefonem, iPhonem, a případné soukromé telefony ostatních značek by logicky neměly být prodejci ukazovány. Většinou se ale nestává, že by byli prodejci Apple produktů vlastníky jiných značek. Z další výbavy prodejců je to firemní MacBook pro práci, který má na starosti vedoucí prodejny, a iMacy umístěné na prodejním pultu. Jak si na fotografiích můžete všimnout, prodejci v iWantu mají také sluchátka Beats, která nosí na krku a doporučují jako zajímavé příslušenství k produktům Apple.
Během pátečního dne se za mé přítomnosti ve značkové prodejně iWantu v Č. Budějovicích nevystřídalo příliš mnoho zákazníků. Světový trend a populárnost prodejen Applu jsou však zcela jasné. Pro zajímavost, podle statistik společnosti Loop však celosvětově během roku 2012 navštívilo síť maloobchodních prodejen Apple Store již více než 300 milionů návštěvníků. A to je skutečně obrovské číslo, které odpovídá zhruba počtu americké populace. Nebo pokud se podíváme na informaci z knihy Steve Jobs od Waltera Isaacsona, “v roce 2011 průměrný počet návštěvníků v jednom obchodě činil 17 600 za týden a průměrná tržba 9,8 milionů dolarů na obchod. Společnosti Apple však z těchto peněz plyne jen 15% všech příjmů, ale tím, že vzbuzují jednotlivé prodejny pozornost a zájem o značku, nepřímo pomáhají všemu, co Apple dělá.”
Až zase jednou půjdete kolem prodejny Apple, schválně se podívejte a vzpomeňte si na informace z této naší reportáže.