Češi poslali o Štědrém dni 74 milionů SMS, MMS opět zklamaly
Na Štědrý den poslali Češi 73,76 miliónů SMS zpráv, tedy o 1,1 miliónu méně, než loňský rok. Zklamal počet 699 200 odeslaných MMS. Loni to bylo dvakrát více. Místo posílání zpráv často Češi raději telefonovali, operátoři zaznamenali přes 40 miliónů příchozích a odchozích hovorů.
Operátoři v Česku se rádi chlubí, především pak počty SMS, MMS a hovory za vánoční a silvestrovský provoz. Nejinak tomu bylo i letos. Na jedno podstatné však zapomněli – MMS zprávy mnohdy nedoručili do teď a žádná zmínka o tom v tiskových podkladech není. Naše redakce však otestovala na Štědrý den provoz SMS i MMS zpráv se žalostným skóre – SMS doručeny, MMS většinou nikoliv. Může se tak stát, že řada z vás obdrží vánoční MMS mnohdy až několik dní poté.
SMS zprávy o Štedrém dni
Zákazníci T-Mobile rozeslali 29,6 miliónů textových zpráv, což je téměř o 5% méně než loni. Trendem přitom bylo rozesílání textových zpráv přes nejrůznější externí aplikace, například prostřednictvím internetu. Množství takto poslaných zpráv se meziročně zvýšilo o tři procenta na téměř 3,6 miliónu. „Nejrušnější SMS hodinou byl úsek 13:30 až 14:30, kdy SMS centrum zpracovalo více než 2,8 miliónu zpráv,“ uvedla mluvčí operátora Martina Kemrová. V nejrušnější čtvrthodině mezi 13:45 až 14:00 pak bylo zpracováno 737 000 zpráv.
Externí aplikace byly oblíbené i u Vodafonu. „Proti loňsku lidé posílali méně SMS zpráv ze svého mobilního telefonu, zato čtyřikrát více z internetových bran, zejména z Vodafone parku, který umožňuje snadno poslat jednu zprávu na mnoho čísel,“ uvedl mluvčí operátora Miroslav Čepický. Celkem poslali lidé přes Vodafone 16,5 miliónu textových zpráv, o půl miliónu více než loni.
Zákazníci společnosti Telefónica O2 odeslali během Štědrého dne více než 27,6 miliónu SMS, což je srovnatelná hodnota s loňským rokem. „Nejsilnější provoz byl zaznamenán v čase po štědrodenním obědě mezi 13. a 14. hodinou, kdy bylo odbaveno přes 2,6 miliónu SMS zpráv,“ uvedl mluvčí operátora Martin Žabka. V průběhu nejzatíženější minuty, ve 13:00, odeslala SMS centra 44.671 textových zpráv.
Multimediální zprávy (MMS) o Štedrém dni
Nejvíce MMS zpráv odeslali zákazníci Telefóniky O2, a to 238 000. Zákazníci T-Mobile jich odeslali 235 000 a klienti Vodafone přes 226 000. U O2 byla v případě MMS zpráv špička mezi 12. až 13. hodinou, u T-Mobile mezi 11:30 až 11:45. Vodafone časovou špičku MMS zpráv neupřesnil.
Zvedl se zájem o telefonování
„Štědrý den se vyznačuje vyšším poměrem osobních blahopřání formou hovorů, byť stále převažují textové zprávy,“ uvedla Kemrová. „Celkový počet příchozích i odchozích hovorů dosáhl téměř 16,6 miliónu, což představuje meziroční pokles o téměř 2,2 procenta,“ řekla k provozu u T-Mobile. Téměř 9,1 miliónu hovorů z tohoto počtu uskutečnili zákazníci T-Mobile. Největší hlasový provoz se podle ní odehrál mezi 10:15 a 11:15, kdy bylo uskutečněno téměř 1,6 miliónu hovorů. „Zvýšený provoz byl také kolem 20. hodiny, kdy si lidé sdělují dojmy z vánoční nadílky,“ dodala Kemrová.
02 zaznamenala přes 17,4 miliónu hovorů, což je o bezmála dva milióny více než loni. „Špička byla zaznamenána mezi 10. a 11. hodinou, kdy proběhlo přibližně 1,7 miliónu hovorů,“ uvedl Žabka. Pokud jde o zahraničí, volali podle něj lidé nejčastěji na Slovensko, do Německa a do Rakouska.
Vodafone zaznamenal 7,64 miliónu hovorů, což je o sedm procent více než loni. Špičku měl operátor mezi 10. a 11. hodinou. V případě zahraničních hovorů se u Vodafonu nejvíce volalo na Ukrajinu, Slovensko, do Německa, Ruska a Vietnamu.