Bude zrušena bezplatná verze Spotify?

Petr Moravec

Není žádným tajemstvím, že digitální věk příliš nehraje do karet hudebním společnostem. Hudební streamovací služby jako např. Spotify nebo Pandora alespoň částečně dokázaly obnovit dlouhodobě klesající příjmy těchto společností. Ty se ale o své příjmy začínají znovu obávat a chystají pro koncové uživatele těchto služeb nepříjemná opatření.

Samsung Galaxy A56 5Gpixel-counter

Universal Music Group, největší z těchto hudebních společností, začíná pochybovat o výhodnosti tzv. „Freemium“ modelu, které např. Spotify využívá. Za „Freemium“ model se standardně označuje model, který uživatelům nabízí službu naoko zdarma, pro veškeré plnohodnnotné funkce a možnosti je pak ale zapotřebí platit. Častokrát ale základní režim dostačuje a velké množství uživatelů se s ním spokojí. Jen pro představu: tento model měl v loňském roce přinést hudebním společnostem více než miliardu dolarů…

Podle Financial Times ale tlačí UMG na Spotify, aby tento Freemium model opustilo nebo nastavilo nové limity pro uživatele, kteří za službu vůbec neplatí. UMG tak doufá, že tento krok by mohl přesvědčit více uživatelů, aby si zaplatili předplatné (neomezenou verzi služby) za 10 dolarů měsíčně. U Spotify za tento poplatek uživatelé získají možnost přepínání skladeb bez omezení, offline přístup, vyšší kvalitu nahrávek a žádné reklamy.

UMG v této snaze navíc není samo. Sony Music a Warner Music v nedávné době také vyjádřily obavu o výhodnost Freemium služeb pro hudební společnosti. Podle nich je potřeba služby jednoznačně rozdělit na ty skutečně zdarma a na ty, které jsou pouze placené. Jestli Sony Music nebo Warner Music v tomto ohledu na Spotify vyvíjí nějaký tlak zatím není známo.

V minulosti hudební společnosti přitom Freemium model velmi podporovaly. Věřily, že tento model jim pomůže přivést nové zákazníky, kteří jednou za služby budou ochotni platit. Jak ale roste počet uživatelů, kteří za službu nikdy nezplatili a pravděpodobně ani nikdy nezaplatí, je tento model pro hudební společnosti zkrátka již nepohodlný. Zisky z reklamy, která je zobrazována neplatícím uživatelům, nedokáže pokrýt veškeré náklady. Spotify na to ale reauguje tím, že v dnešní době je to stále nejúčinnější způsob jak získat nové zákazníky, kteří budou platit.

Požíváte hudební službu Spotify? Jste ochotni za ni platit, nebo už platíte?

Zdroj: theverge.com

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře

Samsung Galaxy A56 a A36 5Gpixel-counter

Nejnovější články