Statistika: blokování mobilní reklamy rapidně roste
Počet uživatelů využívající software pro blokování reklamy (známý jako ad-block) vzrostl během minulého roku o 90 %. Podle zprávy od startupu Pagefair celosvětově blokuje reklamu na mobilních zařízeních kolem 420 miliónů lidí, to znamená, že každý pátý uživatel na svém smartphonu využívá ad-block.
Analýza startupu Pagefair, který vydavatelům pomáhá obejít software pro blokování reklam, ukazuje, že největší nárůst ad-blocku je zaznamenán hlavně v rozvíjejících se zemích jako je Čína, Indie a Pákistán. Výpočty startupu ukazují, že v průměru celých 36 % všech uživatelů smartphonu v pacificko-asijském regionu využívá na svém zařízení ad-block, rekordmany jsou Indie a Indonésie, kde je ad-block přítomen na téměř dvou třetinách chytrých zařízení. Tato čísla jsou ve srovnání s Evropou enormní. Společně v Evropě a v severní Americe používá software pro blokování reklamy zhruba 14 miliónů lidí (cca 2 % uživatelů smartphonů), což se jeví jako zrnko písku v porovnání se 159 milióny jenom v Číně.
Studie pokládá drahý a velmi pomalý přístup k internetu jako hlavní důvod, proč je blokování reklamy v rozvíjejících se zemích tak populární. Ad-block pomáhá redukovat objem přenesených dat a tím snižuje i čas nahrávání stránky a šetří FUP zákazníka.
Pagefair se přidal do celosvětové debaty ohledně blokování reklamy, která zesílila minulý rok, když Apple oznámil, že uživatelé budou mít možnost v Safari na iOS 9 blokovat reklamu, později se s funkcí blokování reklam na iOS přidaly Opera i Mozilla. Příznivci ad-blocku argumentují tím, že by každý uživatel měl mít možnost se rozhodnout, zda například agresivní reklamu vypnout, či ne. Na druhou stranu oponují vydavatelé, že se jedná o hrozbu pro jejich na reklamě založený business model. Pagefair odhaduje, že ad-block vyústil ve ztrátu vydavatelů ve výši 21,8 miliard dolarů v roce 2015.
„Blokování reklam je skutečnou hrozbou pro budoucí média a žurnalistiku v oblastech rozvíjejících se ekonomik, kde se lidé dostávají poprvé do styku s internetem přes velmi drahé a pomalé internetové připojení. Je velmi pravděpodobné, že v západních ekonomikách se s nabízením ad-blocku jako další, užitečné funkce telefonu zvýší i jeho využívání.“
Zdroj: theverge