ČTÚ: Air Telecom prý provozuje nekalé obchodní praktiky, ten se brání

Jakub Vrbický

Air Telecom, provozovatel a majitel čtvrtého českého operátora dřívějšího U:fonu, nyní čelí poměrně závažným obviněním ze strany spotřebitelů, kterými se začal zabývat i jindy chladný Český Telekomunikační Úřad (ČTÚ).

Samsung Galaxy A56 5Gpixel-counter

(Aktualizováno) Air Telecom se brání, že oficiální tisková zpráva ČTÚ používá výrazy jako „může být“, „podle stížností“, „podezření“ a řadu dalších výrazů, ovšem nepřinesla prý žádná seriózní fakta. Dále ve svém prohlášení uvádí, že od prosince 2012, kdy mobilní síť U:fon převzal nový operátor Air Telecom, a.s., jsou evidovány pouze čtyři stížnosti na jeho obchodní zástupce. V žádném případě nejde o nárůst či vysoké číslo, jak uvádí ČTÚ. Operátor také uvádí, že prodává primárně skrze eshop a infolinku.

Podle Air Telecomu si ČTÚ také plete pojmy Air Telecom a U:fon. Prodej služeb, který probíhá prostřednictvím certifikovaných obchodních zástupců, je podle společnosti minoritní a jde o služby mobilní sítě U:fon, nikoliv mobilní sítě Air Telecom. Každý obchodní zástupce sítě U:fon se zákazníkovi na schůzce prokazuje průkazkou s názvem společnosti a číslem, na němž si lze ověřit, že prodejce u společnosti pracuje. A svojí obhajobu zakončuje tím, že schůzky obchodních zástupců nejsou podle Air Telecomu nekalým prodejem, jak prý mylně uvádí ČTÚ. Je využíváno tzv. trojího ověřování zákaznických smluv.


(Původní text níže)

Údajně vysílá do domovů slabých skupin, jako jsou důchodci a nezletilí, podomní prodavače, kteří se vydávají za zřizovatele jejich dosavadních mobilních služeb a nutí jim nové nevýhodné smlouvy.

Prodavači prý vystupují buď agresivně či přátelsky. Pod agresivní rouškou doslova nutí spotřebitele k podepsání nové smlouvy, aby nedošlo k omezení stávajících služeb. Jsou známy i případy, kdy je nabízena výměna starých přístrojů za nové či kontrola správnosti dokumentů a vyúčtování.

Ve výsledku se může stát, že spotřebitel hradí dvě smlouvy najednou, svou původní a nově podepsanou, a tak se může dostat do finanční tísně. Většinou jsou zákazníci nuceni podepsat něco, co nechtějí, nebo jsou jim zatajeny důležité informace, obchodní podmínky atp.

Proto ČTÚ doporučuje, aby si spotřebitelé vždy ověřili totožnost dotyčného prodejce, informaci jakého poskytovatele služeb zastupují a zmocnění k takovému zastupování. Skutečnost takové návštěvy je také dobré si ověřit na infolince daného operátora.

Samozřejmě je důležité celou smlouvu si několikrát pečlivě přečíst a pokud možno mít při sobě některého z příbuzných. Nejlépe však je žádnou takovou smlouvu nepodepisovat. V případě, že spotřebitel chce od smlouvy odstoupit, má možnost to řádným způsobem, o němž by měl být též srozuměn, do 14 dnů od uzavření smlouvy provést.

Jasným mementem tohoto článku tedy zůstává. Pokud to není opravdu nutné, nic obdobného nepodepisujte a raději všechny tyto věci řešte na prodejně či infolince operátora.

ČTÚ přislíbil, že se této problematice začne věnovat a podnikne potřebné právní kroky k tomu, aby byla nastolena spravedlnost.

Zdroj: TZ ČTÚ

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře

Samsung Galaxy A56 a A36 5Gpixel-counter

Nejnovější články