91 % uživatelů se zbaví nainstalované aplikace do 3 měsíců

Daniel Fibikar

Jak moc využíváte aplikace, které máte nainstalované? Odpověď nechám na vás, nicméně nejnovější analýza aplikací pro Android odhalila poměrně zajímavé výsledky. Všechny operační systémy mají své stálice, aplikace, které prostě využívají milióny uživatelů denně, příkladem může být Facebook, jak si ovšem vedou ty menší projekty? Moc dobře ne.

Samsung Galaxy A56 5Gpixel-counter

google_play_store
google_play_store

Vývojáři a vydavatelé vědí moc dobře, že aplikace je zdravá pouze, pokud dokáže udržet své uživatele, ty aktivní. První dny ukazují řadu dat o stažení aplikace, někdy jsou tato čísla vysoká a částečně pro vývojáře mohou být satisfakcí, avšak počet stažení ve finále nemusí vůbec nic znamenat. Důležité je, zdali aplikaci adoptují uživatelé a začnou jí aktivně využívat. Vývojáři si musejí hlídat tzv. retention rates. Tento pojem zkrátka a dobře vyjadřuje poměr aktivních uživatelů, které aplikaci využívají vůči počtu stažení. Tato metrika, která je zásadní pro vývojáře aplikací, se může vypočítávat týdně, měsíčně a ročně.

Aktuální data společnosti SimilarWeb, která udělala průzkum trhu, ukazují na nelichotivé výsledky, alespoň pro vývojáře. Průměrná aplikace si udrží pouze 23 % uživatelů, kteří aplikaci aktivně využívají, bavíme se však o prvních třech týdnech po instalaci. Po třech měsících si aplikace zachová průměrně pouze 9 % uživatelů, kteří aplikaci využívají denně. Hry jsou na tom ještě hůře, zde se bavíme o pouhých 3 % uživatelů, kteří aktivně hru hrají.

app_retention_rates
app_retention_rates

Průzkum je založen na datech od 4 miliónů uživatelů aplikací, vybrány byly pouze aplikace, které mají více než 10 tisíc instalací a jsou k dispozici v obchodě Google Play Store pro Android déle než 24 měsíců. Průzkum záměrně vyřadil aplikace Gmail, YouTube a mapy, které jsou většinou před instalovány. Celkem bylo pro průzkum vybráno 8 kategorií: zdraví a fitness, média a video, novinky a magazíny, komunikace, fotografování, sociální aplikace, produktivní aplikace a hudba. Nové instalace jsou poměrně bezproblémové, zde se bavíme o nových instalacích i opakovaných instalacích aplikace, i po třech měsících, si všechny kategorie v průměru zachovávají 86,3 % instalací. Bohužel tzv. retention rates je na tom daleko hůře.

Tady je bohužel celý příběh mnohem bolestivější pro vývojáře, protože po deseti dnech se většina aplikací šíleně propadne a uživatelé prostě odcházejí. Tři kategorie z průzkumu si zachovávají velmi dobrý poměr vůči instalacím a aktivním uživatelům, jedná se o kategorie: hudba, novinky a magazíny, sociální aplikace. Naopak nejhorší ze všech kategorií je zdraví a fitness.

Google Play Store má samozřejmě své stálice, jsou to aplikace typu Facebook, Twitter, Whatsapp a další. Tyto aplikace jsou ovšem postavené na denní interakci uživatelů, na rozdíl třeba od editoru fotografií, proto si zachovají vysokou uživatelskou základnu a rozšiřují se rychle vpřed. Facebook si zachovává 69,6 % uživatelů, těch aktivních, kteří aplikaci denně využívají. Sociální aplikace, které nejsou vytvářené většími značkami, si dokáží zachovat pouhých 8,7 % aktivních uživatelů. V ročním srovnání je na tom nejlépe sociální síť VK, která je populární v Rusku a má retention rates 90,1 %, oproti tomu Facebook má roční retention rates 86,9 %, ve výsledku to znamená, že obě sociální sítě si zachovávají obrovskou uživatelskou základnu, která aplikaci využívá. Facebook můžeme ještě pochválit za nejnižší míru odinstalací.

facebook_aplikace
facebook_aplikace

Složitá věc z pohledu vývojáře je tedy zaujmout uživatele natolik, aby aplikaci neopustil, neodinstaloval a využíval jí aktivně. Design aplikace je v tomto směru zásadní, je důležité, aby aplikace byla jednoduchá, uživatelsky přívětivá a samozřejmě nabízela zajímavý obsah. Zkrátka musí to být láska na první pohled. Google Play Store je velmi nemilosrdný, částečně je to také způsobené tím, že je obrovský a každá aplikace má obrovskou konkurenci.

Zdroj: Phonearena

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře

Samsung Galaxy A56 a A36 5Gpixel-counter

Nejnovější články