7 důvodů, proč se vyplatí koupit smartphone z Číny

Filip Kříž

Čínské telefony se postupně dostávají do celého světa. Co vede lidi k tomu, že dají přednost „Číňanovi“ před věhlasnou světovou značkou?

Samsung Galaxy A56 5Gpixel-counter

AndroidGuruz
AndroidGuruz

Inovace a originalita

Ačkoliv to bude znít divně, v Číně je nejvíc originality. Asi každý si totiž jako asociaci ke slovům „čínský telefon“ představí levnější kopii či napodobeninu nějakého věhlasnějšího přístroje, ostatně v to ho může vést například náš článek o phabletu HiLive 16, napodobeniny Notu 3 od Samsungu.

Oppo N1
Oppo N1

Ale existují i jiní, kreativní výrobci. Například Oppo, které přišlo u modelu N1 s otočným fotoaparátem. Nebo u nás populární Xiaomi. To sice nepřišlo s inovací v podobě hardwaru, nýbrž se proslavilo svou nadstavbou MIUI, která připomíná vše, jen ne čistý Android, ale přitom si zachovává všechny jeho klady a přidává některé zajímavé funkce.

Cena a výkon

Asi hlavním aspektem ovšem u většiny bude cena. Narozdíl od výrobců, kteří dovážejí výrobky do celého světa, České republiky nevyjímaje, odpadá jejich čínským konkurentům mnoho nákladů. Nepotřebují se starat o marketing, nezařizují vývoz z Číny, podpora u nich není tak důležitá a většinou ani nemají výdaje za softwarovou práci, jelikož jejich přístroj obsahuje Android v nejčistší podobě.

To vše v konečném důsledku znamená, že telefon dovezený přímo z Číny může stát polovinu proti podobnému přístroji z oficiálního dovozu, a to aniž by byl onen rozdíl na pohled patrný. Ba co víc – mnohdy takový telefon vypadá mnohem lépe, než například vlajková loď největšího světového výrobce smartphonů i telefonů obecně…

Výběr

Dalším z hodně důležitých aspektů je bezpochyby možnost volby. Výběr není omezen na několik výrobců, v Číně jich jsou totiž tisíce. Ať už jsou to ti populární jako například Xiaomi, Zopo, Oppo či Lenovo, nebo ti, kteří jsou u nás stále neznámí.

Chinese-smartphones
Chinese-smartphones

Člověk si může vybrat, chce-li telefon „akorát do kapsy“, větší přístroj s rozumnými rozměry či rovnou phablet, má-li být z plastu či kovu nebo je-li pro něj důležitý výkon. Jeho výběr pak není rozdělen na tři, čtyři konkrétní telefony, ale stále ještě zůstávají stovky a stovky přístrojů a je jen a jen na konečném kupujícím, kterému z telefonů dá přednost.

Rychlejší aktualizace

I když se to asi nezdá, čínské telefony jsou většinou ty první (nebo po Google zařízeních druhé), které dostávají pravidelné a rychlé aktualizace Androidu. Důvod je prostý, alespoň u menších výrobců.

Nemají ani čas, ani prostředky na to, aby vymýšleli nějakou vlastní nadstavbu a proto většinou až na pár předinstalovaných čínských aplikací nepoznáte, že se nejedná o úplně čistý Android. Z toho plyne, že pro výrobce odpadá 90% práce a nemá problém aktualizaci vypustit do světa velmi brzy po představení nové verze Androidu, a nejen nové verze Androidu – třeba takové Xiaomi uvolňuje nové aktualizace každý týden.

2qu3l0k
2qu3l0k
Screenshot_2013-11-28-20-53-42
Screenshot_2013-11-28-20-53-42
zopo-zp820-new-ui
zopo-zp820-new-ui

Větší výrobci si pak již většinou s jakous takous nadstavbou práci dají – a narozdíl od těch typu Samsung či Sony většinou nedochází k různým bugům či jiným nedostatkům. Nemusí se starat o takové kvantum přístrojů a hlavní důraz je u takovýchto výrobců dán na stabilitu, proto není neobvyklé, že zatímco velcí výrobci se „předhánějí“ v tom, kdo uvede nový systém rychleji (uvozovky nejsou omyl :-)), u nadstaveb jako například MIUI je verze Androidu i o tři generace starší.

Podpora dobré věci

Tento bod je poněkud sporný, já si ho ale i přesto dovolím zařadit. Koupíte-li si přístroj od Samsungu, HTC či Nokie, více než polovina celkové ceny půjde na marketing, distribuci či podporu při aktualizacích. Budete jen kapka v moři a vlastně se nic nestane, když si zrovna vy nekoupíte ten nejnovější a „nejlepší“ model.

Kdežto u čínských výrobců, hlavně těch menších, se jedná čistě o zaplacené součástky a provedenou práci. Kusy se neprodávají (do ciziny) v milionech, nýbrž v tisících, desetitisících, maximálně statisících. Většina zákazníků bude stále původem z Číny, a tam je trh s mobilními zařízeními tak přehlcen a rozkouskován, že si nikdo nemůže dovolit nasadit vyšší cenu než konkurence.

Nakonec to můžete být zrovna vy, kdo rozhodne o případném úspěchu či neúspěchu té či oné „firmičky“. Z této řady začaly poněkud vystupovat výrobci, kteří už nějaký ten věhlas po světě mají. Jmenuji třeba Xiaomi, Oppo či Lenovo. Ty začínají postupně expandovat a na ceně se to okamžitě odráží.

Odlišení se od okolí

Rozhlédněte se po okolí – kolik z vašich známých, přátel, kamarádů či spolupracovníků má čínský telefon? Moc jich nebude. Většina se o telefony příliš nezajímá a prostě koupí to, co je zrovna v obchodě k dispozici. Vy ale do téhle skupiny nepatříte :-), a proto vaše obzory nekončí u pultu kamenné prodejny, srovnávače cen či nabídky operátora.

I v Číně se dají nalézt designové skvosty. Většinu z nich nerozeznáte (kvalitou a provedením!) od těch, které najdete u našich prodejců. Mnohdy jde o přístroje originální vzhledově i funkčně. A vy přece chcete být originální, ne?

Podpora konkurence

Na závěr jsem si nechal jeden vedlejší efekt. Poslední dobou výrazně stoupá podíl některých čínských výrobců (Huawei, Lenovo, ZTE) na trhu s chytrými telefony. Čím nižší bude průměrná cena prodaného telefonu a čím více se telefony z Číny rozšíří, tím více se bude muset přizpůsobit i takový gigant, jakým je Samsung.

Když totiž stejnou muziku dostane uživatel za poloviční cenu, už po něm nesáhne. Samsung (nebo kdokoli jiný) bude muset zareagovat buď ubráním na kvalitě nebo snížením ceny. A co si budeme nalhávat, možnost číslo jedna by byla cesta do pekel…

Tento článek doplňuje zcela opačný pohled na tuto tématiku: 7 a 1 věc, které vás mohou odradit od nákupu smartphonu z Číny

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře

Samsung Galaxy A56 a A36 5Gpixel-counter

Nejnovější články