5 tipů, jak vytvořit úspěšnou mobilní aplikaci
Na světě každý den vznikne přes 1 000 mobilních aplikací, jenže naprostá většina z nich skončí fiaskem. Buďto svému vývojáři peníze prodělají – anebo jich vydělají tak málo, že to nestojí za řeč ani vynaloženou námahu. Jak se podobnému osudu vyhnout? Přinášíme 5 tipů, které by vám mohly pomoci.
Zjistěte, zda o aplikaci bude zájem
Jak vypadá životní cyklus většiny aplikací?. Vývojáře dopoledne něco napadne, přes odpoledne to naprogramuje, večer vloží na App Store a pak se diví, že jeho aplikaci nikdo nestahuje.
Ještě předtím, než se do aplikace pustíte, zjistěte její potenciál. Svou myšlenku proberte s několika známými a zeptejte se, zda by o něco takového vůbec měli zájem. Definujte si svou cílovou skupinu a sami si odpovězte na otázku, jak vaše aplikace zlepší jejich životy. A buďte k sobě maximálně upřímní.
Mrkněte i na to, zda podobná aplikace už náhodou neexistuje. Pokud ano, nevadí – stáhněte ji a pořádně otestujte. Jsou v ní chyby nebo nedostatky? Zařiďte, aby v té vaší nebyly.
Svěřte vývoj aplikace profíkům
Základním předpokladem úspěšné aplikace je jednoduchost a uživatelská přívětivost. Možná to zní jako fráze – pokud však bude vaše aplikace příliš složitá, uživatelé ji odinstalují stejně tak rychle, jako ji nainstalovali.
Jestliže nemáte potřebné zkušenosti, je vždycky lepší svěřit technický vývoj aplikace profesionální firmě. V Česku jich působí celá řada, za všechny jmenujme třeba olomouckou Altair Software. Vytvoří vám aplikace pro iOS, Android i Windows Phone a jsou v tom opravdu dobří.
Myslete na všechny
Udělat aplikaci pro Android nebo iOS? Vždy záleží na cílové skupině vaší aplikace, kterou byste z bodu 1 měli mít definovanou. Nejlepší ale přesto bude, když aplikaci uděláte pro oba systémy. A ještě k tomu přidáte Windows Phone.
Jsou to jednoduché počty – jakmile některý systém vynecháte, přijdete o stovky až tisíce potenciálních zákazníků. Pokud si i přesto musíte vybrat a máte aplikaci určenou hlavně pro český trh, volte Android. Ten je totiž v Česku nejrozšířenější (podle některých zdrojů drží až 70% podíl).
Neopomeňte marketing
Jen málokterá aplikace se bude prodávat sama – takže už předem zvažte, jak ji budete po vydání marketingově propagovat.
Jako první se nabízí topování v oficiálních prodejnách: Google Play, App Store a Microsoft Store. To určitě není na škodu, minimálně na pár dní to zkusit můžete.
Dalšími možnostmi jsou klasické nástroje online marketingu – aplikaci propagujte třeba placeným příspěvkem na Facebooku, zkuste PPC kampaně, můžete vytvořit i vlastní webovou stránku. Ale stejně jako v případě vývoje aplikace bude nejlepší, když se poradíte s odborníkem.
V každém případě však mějte na paměti, že když je špatný produkt, nepomůže ani ta nejlepší reklama na světě.
Nabídněte aplikaci zdarma
Jakkoliv se to může zdát paradoxní, na aplikaci s vyšší pravděpodobností vyděláte tehdy, když ji nabídnete ke stažení zdarma. Alespoň v základní verzi.
Slovo zdarma je doslova marketingovým tahákem, není náhoda, že nejoblíbenější aplikace světa jsou zdarma prakticky všechny. Vydělávat potom můžete na dodatečném obsahu, reklamách a podobně. Samotnou aplikaci, pokud je to možné, dejte zdarma. A to minimálně do té doby, než získá dobrou pověst a hodnocení.