5 nejúspěšnějších her, které psaly historii mobilního hraní

Petr Moravec

Kdo by si rád neukrátil dlouho chvíli při čekání na zastávce hromadné dopravy nebo u lékaře? Každý z nás si již určitě nějakou tu hru na svém mobilním telefonu někdy zahrál. Mobilní hry nás doprovází již téměř dvacet let a za tu dobu prošly velkým vývojem (ostatně, tak jako telefony samotné). Které hry se staly nejúspěšnějšími a hrál je opravdu téměř každý? Pojďte se s námi podívat na 5 těch opravdu nejúspěšnějších!

Samsung Galaxy A56 5Gpixel-counter

Tip: Návykovost zaručena: Hra Fallout Shelter míří na Android

Snake

Nelze začít jinak, než opravdovou herní legendou. Koncept této geniální hry vychází z herního počinu „Blockade“ vydaného již v roce 1976. Nápad vedl k mnoha variantám. Ta nejznámější se objevila v roce 1998 na tehdejších telefonech Nokia. Prvním přístrojem, kde se tato hra objevila, byla Nokia 6110. Svého obrození se pak dočkala ve druhé verzi na jednom z nejpopulárnějších telefonů tehdejší doby – Nokii 3310.

Hra se v průběhu let dočkala ještě několika nových verzí, které přinesly třeba podporu multiplayeru (přes Bluetooth nebo Infraport), nebo 3D verzi hry pro tehdejší hybrid mezi telefonem a herní konzolí, Nokii N-Gage.

I dnes tuto hru hraje velké množství lidí na svých smartphoech, které jsou bezpochyby schopné zvládat daleko náročnější grafické počiny. Tato hra si svou jednoduchostí a návykovostí ale každého naprosto získá. Pokud se někoho zeptáte, ať vyjmenuje nějakou mobilní hru, tipujeme, že minimálně tři čtvrtiny osob zmíní právě hada.

Angry Birds

Naštvaným ptákům ukradlo několik zelených prasat jejich vejce. Ptáci se naštvali a snaží se je dostat zpět. Hráč tedy ptáky vystřeluje z praku a tím se snaží zneškodnit nepřátele. Na první pohled možná trochu „uhozený nápad“, který se ale chytil. Nejprve byla hra vydána pro iOS a posléze byla rozšířena i na další operační systémy. Celkový počet stažení je ve stovkách milionů a stále roste. Podle Rovia již hráči strávili během největší slávy u této hry dohromady 5 milionů hodin denně.

Vznikla opravdová mánie, okolo které vyrostl celý ekosystém dalších služeb. Koupit tak můžete např. plyšové hračky ve tvaru naštvaných ptáků, nebo třeba kryty na mobilní telefony s těmito motivy. V příštím roce bychom se měli dočkat i celovečerního filmu. Navíc Rovio (spol. která za touto hrou stojí) stále pracuje na nových verzích, které hráči po celém světě stále zběsile stahují.

Flappy Bird

Flappy Bird je relativně novou hrou, vydanou teprve v roce 2013 vietnamských vývojářem Dong Nguyenem. Nesmírně populární se však stala až v roce 2014. Hráč pomocí doteků na displeji ovládá letícího ptáka a pokouší se nenabourat do některé z řady zelených trubek. V lednu 2014 šlo o suverénně nejstahovanější hru zdarma na iOS a Android a během jediného dne měla svému tvůrci vydělávat 50 000 dolarů za příjmy z reklamy.

Pro spoustu hráčů se stála návyková takovým způsobem, až to autorovi působilo psychické potíže. Šlo především o různé online žebříčky s nejlepšími skóre. Proto ji 10. února 2014 sám autor odstranil z App Store a Google Play. Ihned začalo vznikat obrovské množství kopií, které ale byly jako neoprávněné z obchodů odstraňovány.  I tak je ale možné varianty této hry v obchodě stále nalézt.

Fruit ninja

Za Fruit ninjou, který byl v roce 2010 vydán pro iOS, stojí australská společnost Halfbrick studios. Později se hra kvůli svému úspěchu dostala také na všechny ostatní operační systémy. Těžila především z tehdejšího nástupu dotykových přístrojů a principu založeném na „přesekávání“ létajícího ovoce tažením prstu po displeji.

Nárůst počtu stažení byl obrovský, ostatně posuďte sami: v září 2010 přes tři miliony stažení, čtyři miliony stažení v prosinci 2010, přes 20 milionů stažení v březnu 2011 a přes 300 milionů stažení v květnu 2012! Hra byla postupně vylepšována a tak jsme se dočkali např. podpory multiplayeru, žebříčku top hráčů apod.

Temple Run

Poslední hrou do naší pětice je skákačka od Imangi Studios vydaná v roce 2011 pro iOS. Stejně jako další hry z tohoto výběru, i ona se na ostatní operační systémy rozšířila až později. Hráč se pomocí pohybů nahoru, dolů doprava a doleva vyhýbá přibližujícím se překážkám a zároveň sbírá mince. Za tyto mince je pak možné vylepšovat různé „odměny“ ve hře.

V prosinci roku 2011 byla hra mezi 50 nejstahovanějšími mezi všemi aplikacemi na iTunes store, až se postupem času propracovala na první místo. Původně byla hra zpoplatněná, ale později se ji její autoři rozhodli poskytovat zdarma, což ještě značně přispělo k jejímu dalšímu rozšíření.

Souhlasíte s naším výběrem 5 her, které psaly historii mobilního hraní? Nebo byste naopak ještě nějaké další kousky přidali?

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře

Samsung Galaxy A56 a A36 5Gpixel-counter

Nejnovější články